HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vridströmställare & potentiometer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:18:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Biltemas RCA är bra.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/07 :  22:45:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
hehe okej.. behöver iaf tre par om jag kör balanserat mellan försteget och slutsteget. Vilket jag vill?

Biltema är iaf billiga. Kjell o Compani är billigare,....men deras såg ut som skräp (vilket det antagligen var ;)
Föresteget blir en övergång till jag gör något mer avancerat av den. Men komponenterna kan man som sagt använda till vad man nu vill göra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:37:06  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
balanserat mellan försteget och slutsteget

Ska du köra ballat? Med XLR? Då e de ju Neutrik som gäller
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=/elfa/produkter/se/2021451.htm

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:47:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Biltema är bra. Kjell & Co har RCA-plugg (har inte sett deras chassi-honor) som är RIKTIGT dåliga.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:44:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
UrSv.
Ja, när jag fick se dem igår så sa jag "nejtack" ;) hoppas han förstod piken.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/08 :  17:44:18  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ett ljudmässigt mycket bra alternativ är att köra med volymtrafo.
En sådan här kan man få för 46 Euro. Inklusive moms plus frakt förstås. Lämplig switch kostar 24 Euro.
Adressen står mitt i bilderna




Har bara provat S&B varianten själv. Men den är betydligt dyrare.

Edit: Denna trafon kräver en högimpediv ingång som gallret på ett rörsteg. Passar altså inte till ett rentpassivt försteg!!

Frakten från tyskland till sverige kostar 14 Euros.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2005/03/09 15:19:37
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/08 :  17:49:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men nu har jag redan införskaffat lite grejor :)
Fast kunskapen är trevlig att få :) Tack alla.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:36:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Den här tråden blev väldigt lång ser jag nu.
Men en fråga återstår.

Hur fäster man dem i chassit?
Det är säkert väldigt simpelt, men det är lika bra att höra innan man börjar gå lös på lådor osv.

Min tanke var att man borrar ett lagom stor hål för gängan
och så ett litet under för den lilla tappen.
Är det korrekt? kommer inte detta synas utifrån?


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/03/11 :  09:12:41  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
quote:
Min tanke var att man borrar ett lagom stor hål för gängan
och så ett litet under för den lilla tappen.

Vad jag har gjort är att borra ett hål. Sedan skruvade jag av "muttern" som sitter på poten, trädde in "pinnen" genom hålet och skruvade på muttern utifrån. Sedan sätter du på en snygg ratt (ju större desto bättre i mitt tycke) och så ser det bra ut och funkar väl. I alla fall för mig.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/11 :  10:16:16  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men botten av gängan eller vad man säger är djupare än den lilla piggen som sitter nedanför.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:17:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
om du vill att poten ska bli fixerad så att inte axeln kan börja rotera för att nån vrider lite för hårt på ratten, och så att du inte ska behöva dra åt den smala axelmuttern så okristligt hårt, är det nog bra att borra ett litet extra hål genom chassit (eller bara en bit in i chassit om det är tjockt) för den lilla piggen. Problemet kan vara att få det lilla hålet exakt lodrätt under det stora. Eftersom hålet egentligen ska vara fyrkantigt, och väldigt nära axeln, så kanske det är lättare att fila ett jack i axelhålet - så att det blir lite som ett nyckelhåls-hål, om du fattar. Det där beror på dimensionerna på piggen och axeln och vilket chassimaterial du använder, och vilket humör du är på och...

Alternativt kan du använda en eller ett par brickor som "bygger upp" i gängan så att de kommer i höjd med piggen, så skulle du slippa borra det lilla extrahålet i chassit. Överst i brickhögen kan du t.ex. lägga en låsbricka. Men om du har tjockt chassimaterial så kanske det inte går.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/03/11 15:29:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000