hehe okej.. behöver iaf tre par om jag kör balanserat mellan försteget och slutsteget. Vilket jag vill?
Biltema är iaf billiga. Kjell o Compani är billigare,....men deras såg ut som skräp (vilket det antagligen var ;) Föresteget blir en övergång till jag gör något mer avancerat av den. Men komponenterna kan man som sagt använda till vad man nu vill göra.
Ett ljudmässigt mycket bra alternativ är att köra med volymtrafo. En sådan här kan man få för 46 Euro. Inklusive moms plus frakt förstås. Lämplig switch kostar 24 Euro. Adressen står mitt i bilderna
Har bara provat S&B varianten själv. Men den är betydligt dyrare.
Edit: Denna trafon kräver en högimpediv ingång som gallret på ett rörsteg. Passar altså inte till ett rentpassivt försteg!!
Frakten från tyskland till sverige kostar 14 Euros.
Den här tråden blev väldigt lång ser jag nu. Men en fråga återstår.
Hur fäster man dem i chassit? Det är säkert väldigt simpelt, men det är lika bra att höra innan man börjar gå lös på lådor osv.
Min tanke var att man borrar ett lagom stor hål för gängan och så ett litet under för den lilla tappen. Är det korrekt? kommer inte detta synas utifrån?
quote:Min tanke var att man borrar ett lagom stor hål för gängan och så ett litet under för den lilla tappen.
Vad jag har gjort är att borra ett hål. Sedan skruvade jag av "muttern" som sitter på poten, trädde in "pinnen" genom hålet och skruvade på muttern utifrån. Sedan sätter du på en snygg ratt (ju större desto bättre i mitt tycke) och så ser det bra ut och funkar väl. I alla fall för mig.
om du vill att poten ska bli fixerad så att inte axeln kan börja rotera för att nån vrider lite för hårt på ratten, och så att du inte ska behöva dra åt den smala axelmuttern så okristligt hårt, är det nog bra att borra ett litet extra hål genom chassit (eller bara en bit in i chassit om det är tjockt) för den lilla piggen. Problemet kan vara att få det lilla hålet exakt lodrätt under det stora. Eftersom hålet egentligen ska vara fyrkantigt, och väldigt nära axeln, så kanske det är lättare att fila ett jack i axelhålet - så att det blir lite som ett nyckelhåls-hål, om du fattar. Det där beror på dimensionerna på piggen och axeln och vilket chassimaterial du använder, och vilket humör du är på och...
Alternativt kan du använda en eller ett par brickor som "bygger upp" i gängan så att de kommer i höjd med piggen, så skulle du slippa borra det lilla extrahålet i chassit. Överst i brickhögen kan du t.ex. lägga en låsbricka. Men om du har tjockt chassimaterial så kanske det inte går.
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.