HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 "Flammor" på CD - en defekt eller vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:27:46  Show Profile Send Rutger a Private Message
Nej, nu handlar det inte om den senaste "flamman" på skivomslaget. Teknisk kvalitet på CD-pressningar, är ämnet.

Har ni lagt märke till att de där flammiga ytorna på spelsidan blivit alltmer frekventa på våra nya CD? I lämpligt ljus kan man på en del skivor se böljande mönster av ojämn färgning på spelsidan.


Min teori för stunden är att flammigheten beror på felaktig avkylning, dvs stress i fabriken. I annan tråd anmärkte jag att man sällan ser det här fenomenet på Japan-pressade CD. Den japanska skivan är perfekt och utstrålar kvalitet. Svenska Digfab/DCM/CD Plant verkar ha stora problem med den här missfärgningen.

Så rusa nu åstad och granska dina CD! Inget lär väl kunna stoppa dig. En skrivbordslampa med lysrör funkar bra.


Lt Andersson reflekterade i annan tråd:

>Jag har alltid trott att flammigheten kom från släppmedlet,
>som jag antar, används vid pressningen. Vanliga CD-R saknar ju
>flammigheten och är dessutom mindre repkänsliga...

Härligt att du noterat saken. Undrar varför det inte finns debatt? För att CD:na trots allt funkar kanske. Om livslängden bara blir 25 år kanske inte känns så viktigt för de flesta just nu.

Alla teorier är bra, så länge ingen berättat hur det ligger till. Min gissning på avkylningsproblem hänför sig till LP-erfarenhet. De ljusgrå svischande partierna på en del (ofta också skeva) LP är termiska fel; lokal överhettning vid pressningen. Observera att fläckarna på CD egentligen inte ligger på spelsidan utan på etikettsidan: antingen på polykarbonatet före aluminiseringen (dvs, på den pressade ytan med data) eller på aluminiumskiktets datasida.

Om släppmedel (mould release compound) skulle ligga kvar så är ju "felet" synnerligen allvarligt. Det måste betyda att Al-skiktet inte fäster ordentligt. Vågar man egentligen alls använda släppmedel vid CD-pressning? Plasten måste ju vara himla ren för att metalliseringen sen skall fästa. Vi minns ju problemen med "pin-holes" i CD:ns barndom. LP, däremot, såldes ju med släppmedlet kvar i spåren. Någon gegga eller imma på spelsidan brukar man aldrig se och den ska väl vara orörd efter pressningen. Fast tvättning tycks ju ge en något klarare yta, hmm. Spolar man skivorna med lösningsmedel efter pressningen? Kanske är det då förångat lösningsmedel som är boven.

Om flammigheten är temperaturrelaterad så är det också allvarligt. Det måste orsaka ojämn vidhäftning. Rena mardrömmen är ju att missfärgningen är i Al-skiktet självt. Oxidering eller annan förändring av aluminiumbeläggningen är CD-skivans dödsstöt, det som aldrig får hända.

Min gladaste idé är att flammigheten är ett ojämnt skyddslackskikt, skyddet ovanpå aluminiet, som syns rätt igenom det tunna metallskiktet. Apropå CD-R så köper jag bara svarta. Lite svårt att speja efter flammor...


Det vore kul om någon som jobbar på CD-presseri kunde forska i detta.

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:54:10  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Den flammighet som jag menar kommer från släppmedlet ligger på ytan, den syns om man andas mot skivan...och försvinner om man tvättar skivan med isopropanol. Den flammighet du fotat tror jag beror på inhomogen plast. Aluminiumskiktet borde vara hyfsat jämnt.

Musiclover!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/03/06 :  16:56:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Känner igen fenomenet att cd-skivorna ser ut på det där viset...

Farsan har en skiva som är kanske 10-12 år gammal som inte går att spela i alla cd-spelare och den ser ut precis på det där viset. Observera att den inte är repig utan antingen beror det på fel som kan hänföras till flammigheten eller något annat problem med dataskiktet. Framför allt visar sig problemet om man försöker spela den i en gammal ministereo som jag har som "slit och släng samt flyttbar ljudkälla". Den är säkert 15 år gammal och är ganska sliten, inte misshandlad utan mera utsliten, så den är betydligt känsligare för fel på skivorna och den fastnar ofelbart när man kommer till de sista låtarna.

Har för mig att jag också har någon/några skivor som ser ut på det där sättet, dock har inga problem ännu noterats.

På cd-r skivor har jag aldrig sett den typen av flammighet, däremot något som närmast skulle kunna liknas vid bred spårbildning runt skivan. Alltså även på obrända exemplar så det handlar inte om något som kan hänföras till brännaren.

Ska bli mycket intressant att se om någon har några intressanta uppslag gällande detta!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:05:49  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
På cd-r skivor har jag aldrig sett den typen av flammighet, däremot något som närmast skulle kunna liknas vid bred spårbildning runt skivan. Alltså även på obrända exemplar så det handlar inte om något som kan hänföras till brännaren.

Kommer dessa från CD-R i askar eller spindel/cacebox? Om de kommer från en spindel så finns ju risken att skivorna roterat och blivit repade.

Musiclover!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:33:09  Show Profile Send JonasV a Private Message
Ytteknik (som Cd'ns olika skikt) är en Avancerad Vetenskap vilket är Överkurs för mig.
Drog den slutsats sedan jag läst i En bok om Ämnet I Katrinehoms Huvudbibliotek.
Flammighet, liksom Oljefilmer på Vatten uppkommer i skikt som är mindre än Ljusets Våglängd.


Försöker Inte skriva någon på näsan, bara informera till dom Vetgiriga (ZhOm Jak ÄähR)!

VH Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:36:00  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om skiktet är tunnare än lasern våglängd innuti cd-skivan (500 nm) så borde det inte ha någon betydelse alls.

Musiclover!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:44:03  Show Profile Send JonasV a Private Message
Konstigt? Vad är det då som händer med skivorna?
Har också stött på underligheter, som att skiva X funkar i spelare A men inte B och skiva Y funkar spelare B men inte A.
Det får mig att uppgradera i rask takt, undersöka kvaliteten Empiriskt och göra Backupper

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:52:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Kommer dessa från CD-R i askar eller spindel/cacebox? Om de kommer från en spindel så finns ju risken att skivorna roterat och blivit repade.

Från ask...

Kanske uttrycke mig lite otydligt, det ser ut som breda spår i dataskiktet, således handlar det inte om några repor. Dessa har inte utseende som repor utan är mer otydliga och dessutom bredare än "gängse repa".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2005/03/06 :  18:55:17  Show Profile Send Rutger a Private Message
Lt Andersson:
>Den flammighet som jag menar kommer från släppmedlet ligger på ytan,
>den syns om man andas mot skivan...och försvinner om man tvättar
>skivan med isopropanol. Den flammighet du fotat tror jag beror på
>inhomogen plast. Aluminiumskiktet borde vara hyfsat jämnt.

Aha. Då pratade vi om olika flammigheter. "Mitt" fenomen går inte att avlägsna. Inhomogen plast: Menar du varierande godstjocklek eller kemiska variationer i olika punkter? Tänkbart, men jag tror ändå inte det. Flammorna verkar konsekvent befinna sig just i gränsskiktet mellan polykarbonatplatta och aluminium, man liksom kikar in genom ett fönster på problemen. Inhomogeniteter tycker jag borde kännas mera förankrade typ inne i godset. Tillkommer att flammorna på många skivor har ett utseende som antyder att de uppkommit vid rotation. Därför känner jag också ett sug mot skyddslacksteorin (lackskikten på CD förs på och jämnas ut under hastig rotation).

Tanken på ojämnt Al-skikt är ändå intressant. Metallen borde väl få olika ton om tjockleken varierar? (Om någon invänder: kom ihåg att det reflekterande metallskiktet är genomskinligt.) Men eftersom metallisering alltid är ånga - dvs aldrig rinner - så undrar jag om de observerade mönstren är möjliga i det fallet.

ztenlund:
>Farsan har en skiva som är kanske 10-12 år gammal som inte går att
>spela i alla cd-spelare och den ser ut precis på det där viset.

Det är inte frågan om "bronzing" där då? Problemet med PDO-pressade CD som fanns för en tio år sen. Skivan typ gulnade, först utåt kanterna, sedan längre och längre in. Successivt blev skivan ospelbar. Det var ett olämpligt skyddslacksmaterial som orsakade det. De skivor jag tar upp här i tråden visar inga tecken på bronzing, även om problemen syns i samma lager.

Här är en av mina CD med bronzing. Till höger en ompressning av samma CD. Bägge var likadana från början...



JonasV:
>Flammighet, liksom Oljefilmer på Vatten uppkommer i skikt som är mindre än Ljusets Våglängd.

Flammigheten handlar inte om interferens i tunna skikt. Det känner jag mig ganska bombis på. Mönstret är stabilt oberoende av ljus och betraktningsvinkel - och ser inte ut som interferens. Vanliga interferensringar syns på bronzade CD:n ovan.

Edit: Bättre bild.

Edited by - Rutger on 2005/03/06 20:40:48
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/06 :  20:54:39  Show Profile Send JonasV a Private Message
Rutger: Ok, då förstår jag va du menar
Eftersom jag är är nyfiken på Ytteknik och trodde att aluminumfolien antingen släppt från Polykarbonaten eller haft någon annan Mysko reaktion i mellanskiktet.
Är kanske lite otydlig när jag inte vet hur jag skall grepa fenomenet
Vet någon av er med vilken teknik man fäster aluminumet vid plasten

Detta har hänt mig också:
Ett av dom första exemplar av "flammighet" var en Blobb vid centrum på en CD-R och skivan var svårläst, skivan var 2 -3 år gammal.
En senare hade mörkare ring ca 1 - 2cm tjock längs ytterkanten.

edit

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/06 20:57:36
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:24:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Det är inte frågan om "bronzing" där då? Problemet med PDO-pressade CD som fanns för en tio år sen. Skivan typ gulnade, först utåt kanterna, sedan längre och längre in. Successivt blev skivan ospelbar. Det var ett olämpligt skyddslacksmaterial som orsakade det. De skivor jag tar upp här i tråden visar inga tecken på bronzing, även om problemen syns i samma lager.

Här är en av mina CD med bronzing. Till höger en ompressning av samma CD. Bägge var likadana från början...

Nej då, skivan ser fullständigt normal ut förutom det faktum att den är flammig, så det är förmodligen samma fenomen vi pratar om. Dock kan jag ju inte utesluta någon form av åldersförändring, dock finns ingen synlig sådan i alla fall.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:25:17  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Kom just att tänka på att ingen SACD som jag sett har uppvisat den här typen av defekt. Har någon sett en SACD som är flammig?

Musiclover!
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/07 :  04:47:03  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har nya skivor som ser ut sådär.

De funkar ypperligt men det är ett störande fenomen, tur att man inte glor på undersidan så ofta.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:25:28  Show Profile Send Rutger a Private Message
Jag har bara en handfull SACD men den första jag plockar fram har en rejäl fläckighet, precis enligt foton ovan:

Caprice 21695: Goldberg Variations (Bach). Trio ZilliacusPerssonRaitinen.


Denna SACD är pressad i Tyskland men tillverkarens logga är oläslig. "DMO", nånting.

Förresten så är det en absolut underbar skiva - köp den: http://tinyurl.com/3lssr





Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/03/07 :  10:40:50  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Den skivan kan jag också varmt rekomendera!

Musiclover!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/08 :  20:55:27  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
När jag letade information om jitter på stereophiles hemsidå så dök detta upp
quote:
The injection molding process also influences CD quality in that it can create problems in the polycarbonate which introduce an optical phenomenon called "birefringence." Birefringence is a double refraction of the playback beam caused by lack of homogeneity of the polycarbonate. Part of the beam travels at a different velocity and polarization, due to changes in the polycarbonate's refractive index. This varying refractive index is caused by stress on the polycarbonate during the molding process. The polycarbonate temperature and injection pressure must be held to tight tolerances to prevent excessive birefringence. Birefringence, which you can see as striations or swirls in the polycarbonate, degrades the HF signal's quality (footnote 6).


http://www.stereophile.com/features/827/index3.html
Tydligen påverkar flammorna skivans läsbarhet...

Musiclover!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/05/12 :  06:10:10  Show Profile Send JonasV a Private Message
Äntligen har vi svaret ?->!
Tack Lt Andersson för din driftighet:)
en definition av problemet är ju ett första steg till en Lösning.

MVJ JonasV.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/12 :  08:18:06  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Lösningen på problemet är att bränna en ny skiva med rätt utrustning. Just nu håller jag på och sätter mig in i vad "rätt" utrustning är.

Musiclover!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000