HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 aktiva högtalare med aktiva filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/05 :  01:47:02  Show Profile Send menace a Private Message
Har länge gått i funderationer på att bygga aktiva 2vägs högtalare.
Min idé är att driva bas och diskant med separata slutsteg typ gainclone eller liknande och sedna göra även delningsfilterna aktiva.
Jag är ingen höjdare på filter och eftersom jag inte sett andra som gjort detta undrar jag varför?
är det svårt att få filterna bra med aktiva flter, eller skulle rsultatet bli dåligt av någon annan anledning?

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/05 :  07:43:05  Show Profile Send asto a Private Message
Jag är inne på aktivt system jag med, men filterbiten kommer jag lösa med dcx 2496 från behringer. har inte satt mig in aktiv filter konstruktion. Jag har 6 st (3st stereo) Gainclon på gång, samt att filtret ligger i affären och väntar på hämtning i mitt fall blir det ett 3-vägs system, man börjar bli lite sugen nu....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/05 :  10:11:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag är ingen höjdare på filter och eftersom jag inte sett andra som gjort detta undrar jag varför?
Därför att många vill hellre ha volymberoende kraftigt varierande delningsfrekvenser och klippande förstärkare och värdelös dämpning av elementen. Det låter mer som traditionell hifi om det. Du får inte samma dynamiska slagkraft och transient-egenskaper och samma låga dist med passiva filter och jag antar att det mildrar och slätar över över-analytiska och alltför "high end" aktiga prylar tidigare i kedjan. Jag förstår ärligt talat inte varför man slänger ut massa dyra pengar på bra förstärkare och därefter för in en massa reaktiva komponenter mellan förstärkaren och högtalaren. Slit ut skiten och hör hur bra ett par högtalare verkligen kan låta.

Se http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm och http://sound.au.com/bi-amp.htm
samt www.tubecad.com som har några bra artiklar om aktiva delningsfilter och dess fördelar.
www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/
Ursäkta den lite hårda tonen.

Edited by - Circlomanen on 2005/03/06 08:05:16
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/03/05 :  10:59:46  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Linkwitz förklarar det rätt bra här:http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q26
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:39:42  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har nyligen satt ihop ett aktivt 2.1 vägsystem med 4st P3A'er som driver "topparna", aktiva filter och en sub med ett 300W P68, aktivt filter och linkwitztransform. Hör av dig om du vill ha mer info.

/Jesper
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:50:47  Show Profile Send menace a Private Message
visst kan man bygga faslinjära aktiva filter? om så är fallet borde väl detta ta bort mycket av filterbyggarens dilemma?
Något jag aldrig förstått med filter är hur man me hjälp av filter kan kompensera för spridning on- off axis, och likadant det här med lober hit och dit.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/05 :  11:54:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Menace: Det är faktiskt lättare att konstuera bra aktiva filter än passiva, inom "vanlig" elektronik sägs det ibland att aktiva filter är en av få saker där man inte behöver använda trial-and-error; om man simulerar ett filter och sedan bygger det kan man vara rätt säker på att mätningarna stämmer väldigt väl överens med simuleringen; även icke-ideala effekter går att simulera vädligt bra.

Inom hifi slipper man naturligtvis inte trial-and-error biten helt eftersom man antagligen vill justera ex. delningsfrekvens efter provlyssning men det är å andra sidan ofta lättare än med ett passivt filter.

Dessutom har man mycket bättre kontroll över fasen med ett aktivt filter.

Så det är egentligen bara fördelelar förutom att kostnaden stiger pga man behöver ett slutsteg per register.


Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/03/05 :  15:48:48  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Inget analogt filter är faslinjärt, summan av ett analogt 1:a ordningens HP och LP är linjärt men HP eller LP för sig är det inte. Med högre ordningens filter blir även summan olinjär. För att få ett filter med linjär fas måste pulssvaret vara symetriskt och det uppnår man bara med digitala filter där man kan skapa en "ringning" även innan pulsen (icke-kausalt). Der är lättare att konstruera aktiva filter efterssom de är buffrade från elementet och dessa bådas egenskaper kan summeras, men man får inte glömma elemntets egenskaper. Man måste ta hänsyn till dess fas och frekvensegenskaper såvida de inte är linjära ett par oktav förbi delningsfrekvensen, vilket de mycket sällan är.

/Jesper
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:57:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Har länge gått i funderationer på att bygga aktiva 2vägs högtalare.
Min idé är att driva bas och diskant med separata slutsteg typ gainclone eller liknande och sedna göra även delningsfilterna aktiva.


Kul! Jag går i precis samma tankar. Från början var jag inne på aktiva 3-vägare, men nu är jag inne på aktiva 2-vägare som kompletteras med en köpt subwoofer.
Jag ser inga problem alls med bygget (mer än begränsad mängd fritid), och jag tror att resultatet kan bli riktigt bra.
Om du vill så diskuterar jag gärna detaljer via PM.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:49:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Då är vi fler i samma tankar....här är det tre-väg som gäller fast bi-ampat enligt "ESP"-länken ovan....har testlådan klar och men har inte mätat upp den ännu...pga. andra projekt.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:25:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kommer ni till skott finns det ingen återvändå. Passiva högtalare kan låta vackert men aktiva tar man ett steg till och man får även möjligheter till bättre rumsanpassning. Finns ju filter med kombinerade digatala eq:n också. Ytterligare en dimension som ofta avrådes ifrån av teoretiska skäl. Fast praktiskt funkar det för min smak.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/06 :  19:19:38  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Kul att fler går i de här banorna, har varit i dom länge men tyvärr inte kommit längre än såhär:

En 2.1 förstärkare, med vänster & höger kanal HP-filtrerade vid 80Hz, samt höger & vänster kanal summerade & LP-filtrerade vid 80Hz med nivåjustering. Är 3xLM3875 som slutsteg.

Men jag kommer (när jag får tid) att utveckla ett trevägs ytmonterat delningsfilter. Har (minst) tre stycken olika trevägs högtalare som står & väntar på att uppgraderas med det! Eller ja, vissa väntar på lådor också.. Men då kommer jag använda uppmätta frekvenskurvor & anpassa varje delningsfilter till varje högtalare genom att (förhoppningsvis) bara kunna byta komponentvärden.


MVH Martin

Hum, fast jag har ett nytt tvåvägs projekt på gång.. Kanske ska göra det aktivt & starta en egen tråd om här på forumet..? Borde ju gå fortare att utveckla än ett trevägssystem & eftersom tid verkligen inte är något jag har mycket av så..

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:26:50  Show Profile Send menace a Private Message
silvervarg: jag är inte i byggtagen ännu, kanske mot sommaren, tänkte dock börja samla på mig information, har inte alls nog med kunskaper ännu.
Jesper Nilsson: vore kul att få mer info, har du startat någon tråd om ditt bygge?
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:44:45  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det ser riktigt bra ut Mcz. Funkar allt bra så här långt?
Låter det bra också?
Har du gjort alla kretskorten själv eller är något inköpt?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:18:18  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Silvervarg:

Visst, det både låter & fungerar bra men där finns givetvis (som alltid) saker som kan förbättras!

Och alla kretskort är gjorda själva, efter såväl egna scheman som layouter! Men i ärlighetens namn så kan jag erkänna att jag blivit en bättre konstruktör nu, än vad jag var när de korten tillverkades.. De korten tillverkades under min studietid. Men nu jobbar jag som elektroingenjör & dessutom mycket praktiskt, så jag har lärt mig en del tips & om hur viktig layouten är.

Så förmodligen kommer även den 2.1 förstärkaren komma i en uppdaterad variant, men det hänger som alltid på.. När jag får tid!

Men jag skrev i mitt förra inlägg lite finstilt om ett nytt projekt jag har på gång, som jag eventuellt kommer göra aktivt. Det är en tvåvägare, med Seas Excel W17E-002 & (som det ser ut nu) ETON 19 SD 1. Isåfall kommer det bli en artikel med såväl mätningar, scheman som layouter. Kan nog bli intressant, då seasbasen är lite speciell att filtrera pga. uppbrytningarna hos konen vid 4-5kHz. Ett sådant notchfilter kan enkelt & exakt implementeras i ett aktivt filter (utan dyra spolar), så där finns ju redan en fördel! Men för att projektet ska gå i hamn behöver jag tid & pengar, som just nu prioriteras på annat..


Menace & Silvervarg:

Vad är det för element ni tänkt använda till era tvåvägare?


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2005/03/06 23:34:22
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/07 :  21:10:41  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Vad är det för element ni tänkt använda till era tvåvägare?


För min del kommer det att bli Peerless.
SDS134 som bas/mellan och DT100 som diskant.
Det blir små bokhyllehögtalare som skall spela ned till 80Hz och under det skall en eller möjligen 2 subbar ta vid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000