HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Knepiga material vid högtalarbyggen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  19:19:02  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag satt och funderade lite på våra val av material när man skall till och bygga lådor. De flesta kör nog MDF, innbillar jag mig.

Att en del gett sig på betong, plåt och rostfritt stål, kanske plexiglas osv är beundransvärt och hur kul som helst.

Vad har ni mer testat?

Den gode Erik Andersson, välförtjänt berömd och respekterad Audion konstruktör, provade att göra lådor i tandläkargips nämnde han för mig sist jag talade med honom per telefon.
" Det blev bara junk" tror jag han yttrade.
Nästan lite hjältestatus på en gång tyckter jag. Bara tanken....

Vad har ni gett er in på, bra som dåligt, vore kul att höra lite om.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/03/04 :  20:52:40  Show Profile Send classe a Private Message
10L GLAS LÅDA TILL VISATON VIB MICRO 10MM GLAS VAR DET I DEN
LJUD DÅMP GLAS PÅ INSIDAN AV IMPERIAL FUNKAR KANON TIME KAN INTYGA
KOMPISENS BROR HAR KAKLAT SIN BIL INV HAN TÄVLADE I DB DRAG
PLAST HAR JAG TÄNKT PROVA SÅ DET KOMMER RESULTAT PÅ DET SENARE

18 ska de va.
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:04:01  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag har länge funderat på gjutjärn, tack vare den fria grafiten är har den bra innre dämpning. Det är därför den används till bil motorer. har ingen anning vad det kostar att gjuta...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:05:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
OK, classe.
Prova med caps off.
I glas var det sista jag hörde.
Mer sådant!!

Kakel låter som en anorlunda idé.

Med tanke på det våldsamma svarsinlägget på denna tråden, så ta det varsamt. En i taget om jag får be.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:08:55  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Joav; själva tanken och från denna, till prövandet är det som räknas här!
Gjutjärn är helt i linje med tråden.
Roten är; när du testat gjutjärn i konstruktionen så skulle jag vilja höra dina erfarenheter.

Kör hårt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:19:15  Show Profile Send classe a Private Message
sorry caps off

18 ska de va.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:25:24  Show Profile Send Guru a Private Message
Vad tror ni om att gjuta en stativare i bly ? Har inte gjort det men det ligger och gnager i bakhuvudet varje gång man funderar på nytt bygge :)
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:25:41  Show Profile Send nusse a Private Message
Kolfiber är ju ett kul material, speciellt prepreg som i detta fall:




Sprang på dem i Östergötland i ett annat ärende. Nån som vet vad det är för nåt?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:33:17  Show Profile Send edison a Private Message
Tja, dom är ju inte helt olika Mårten Designs Coltrane...
Antar dock att det inte är den, för dom görs väl i Götet eller(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  21:48:37  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, att välkända fabrikanter använer diverse inovativa material kan vara ursäktat.
Att vi gör detsamma är just själva grejen med tråden.

Att något DIY bygge skall göras i kolfiber känns väldgt på.
Härligt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:15:26  Show Profile Send DanneS a Private Message
nusse - kan det vara "Sailcenter" i Åtvidaberg?

/Daniel
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:27:35  Show Profile Send nusse a Private Message
Jupp
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/03/04 :  22:52:22  Show Profile Send Martin N a Private Message
Gjutjärn? Tja, om man tänker en kyrkklocka av gjutjärn, och en av MDF, vilken klingar bäst?
Gjutjärn må ha bra dämpning för att vara en järn eller stållegering, men kommer att ge högre Q-värden på lådans egenresonanser jämfört med t.ex MDF. Det enda vettiga (min åsikt..) man får ut är tyngden.

Annars: Tjockväggig MDF, lådor med hålrum för sand dämpar bra. Jag har provat lite i andra sammanhang att blanda polyesterplast med en vacker akvariesand, men inte gjort högtalarlåda ännu. Däremot gjutit en skivspelarsockel. Matrialet blev dött och tungt. Belackarna hävdar dock att det såg ut som en GB-88-glass....

Ett annat sätt att bygga lådor (kanske inte passar perfekt i tråden, men nära...) var Stridbecks metod. Han byggde sin låda, satte i elementet, kopplade in förstärkare och tongenerator, tog på hörselskydd och svepte frekvensen. Med sand eller salt på sidorna ser man när det bildas elaka svängningsmönster. Därefter satte han in förstyvningar eller dämpningar där värsta utslagen var, och mätte om lådan. Till slut fick han en riktigt död låda. Metoden kan passa oss entusiastiska hembyggare som inte alltid räknar hur många timmar som ligger bakom en konstruktion, bara hur bra den blir till slut.

/Martin
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:13:13  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ålraijt.
Martin N. Tack för bra input. ( "input" På utriskika då)

Vi hamnar lite utanför vad jag är ute efter.
Det är inte en tråd om vad som är bäst eller sämst i byggmateriel.

Det är en tråd som handlar om erfarenheter runt arbetandet med olika material i diverse konstruktioner. Som vi/ni/du/jag har gjort.

Om det har visat sig bra eller dåliga. Eller bara annorlunda.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:33:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det är kombinationerna som gör susen. Varje matrial har sitt karaktäristiska resonansmönster och flera olika matrial som lamineras blir "dödare" än samma tjocklek/mängd av ett matrial alena. Prova att laminera/skicktlimma kopparplåt,mdf,akryl,bly,rostfritt,aluminium,spånplatta,masonit,gipsskiva,mm,mm,mm.
Många lager formlimmad masonit tror jag hårt på. Masoniten är tung och "död" och 10 lager blir 40 mm som kan lätt böjas och formas vid tillverkningen av låda eller baffel eller horn.
Även limmet kan varieras. Epoxi blir hårt,Poluretan skummar upp sig och fyller håligheter och ojämnheter,Liquisole blir gummiaktigt och mjukt,Caskofen blir glashårt och sprött,vanligt trälim blir ganska hårt men inte direkt sprött.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:50:35  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nå, om vi tar det igen då pojkar. Å, ursäkta flickor.

Det är alltså inte en tråd om bästa möjliga densitet, bästa möjliga material, bästa möjliga dämpfaktor eller ens bästa möjliga bygge.

Det är däremot en tråd om annat material, som någan har använt, testat och experimenterat med.
Bra eller dåligt är inte en faktor.

Och, OBS, använt, använder i ett bygge.

Det!! handlar tråden om, allså om att ha använt, använder ett udda, nåja, material i ett befintligt bygge.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/04 :  23:56:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det här att limma ihop tio lager masonite, det har jag gjort
det blir bra, men tar tid.
Körde med Cascoflex golvlim, lagom kladdigt, och drog ihop det med spännband, så här blev det:



Slut resultat:



Gjorde en stomme att följa, sen var det bara att köra.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:02:14  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Klar hjältevarning på Per G Jeppsson.
10 lager masontit i lamell.

Precis vad denna tråden behöver. Å jag med.

Så skall det se ut!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:13:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske inte några knepiga material, men ett på TOK för jobbigt tillvägagångs sätt...

Limträ(9 skivor) och polurytanlim.



Tyvärr har projektet kommit av sig ett tag,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:27:47  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Nja, Zalve, knappast kvaliviserat.
Är inte knepigt material. Knepigt är det dock. Å respekt.

Det är dock inte i katergorin materialknåpanet.

Svårighetsgraden är inte en påverkande faktor.

Denna gången.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:35:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
akktustakki, mitt nästkommande projekt blir intressantare

MDF, masonite, golvlim mm. mm, och inte minst, TL.

Kan väl bara tillägga att de föregående konstruktionerna kom
upp i 50 kg/st.

Förutom att de blev snygga, så låter de bra

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:41:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kanske skulle tillägga att limträt är från IKEA och ingen skiva var lika tjock... Klart knpigt material,,,
Dock förstår jag vad du menar,, och håller med.

Nästa högtalaprojekt skulle dock falla in innan för ramen för tråden,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/05 :  00:42:00  Show Profile Send JonasV a Private Message
I senare års Högtaleri-DIY Planer har det lutat åt Betongmaterial som Rauna, Njord mm.

Köpte för den delen en pytteliten bok om hur man Blandar och Mixar, Ballast, Vätska osv.

Det är ju en hel Vetenskap det där som vid nyare vägläggningar inbegriper Härdare och Retarders mm.

En Kuriös Insikt jag fick med mig från Industri och Produktion talar för att jag bör göra lite Research Inom mer Komposit eller "Plast-betong", som användes när man gjuter golv i nyare verkstäder och fabriker

Jag är säker på att en Sintermassa med partiklar av olika Densitet dödar Resonanser Supereffektivt

"Al Vedare!"

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/05 :  01:00:07  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Zalve; Jag ser vad du säger. Det är dock inget material som vi sällan ser på forumet. Bra försök, och på de jävlarna igen.

Jonas V: Nu börjar vi snacka här. Hela inlägget luktar klart intressant.
Kruxet är fortfarande att det skall var byggt med, eller på gång att bygga med materialet.

OBS! Det är ingen tävlan i att vara duktig.

Det är erfarenheter i att gå annorulunda vägar vid lådkonstruktioner.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/05 :  01:09:17  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Kan väl påpeka att jag även gjutit ett par högtalare i betong.

Själva kaviteten bestod av 160mm pvc rör till ett par Vifa P17 6,5.
tyvärr blev vikten för mycket, kunde inte bära in dem, 70 kg/st,

De står fortfarande i min verkstad, helt oprovade, kan dock användas
som pallbockar vid behov.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/03/05 :  01:25:57  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Per-G Jeppsson: 70Kg egengjutna burkar.
Å reflexrör i PVC. Om jag förstår det hela rätt?

Nja, jag är smal i min bedömning här.
Gjuta själv är en klar pott. I Betong har vi sett innan.
70 Kg är alltid tufft. Stenhårt!

Men nja, med all respekt, jag vill ha (originellare) mer originella svar än så. Visst, jag som inte ens kan stava till det. Här är man redo.

Mjölkartong på en liter med ett 3" element !
Räcker det då gubbjävel?
Jaja,f´låt fö f-n

På att igen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000