HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 QRS Venus Fääääärdiga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/04 :  16:40:44  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Nu är dom färdiga!



Efter att ha skruvat ihop dem och sjösatt dem på Arkenmässan så har vi filat lite....

Nu är lådan tät, diskanterna rätt i fas volymen bakom mellanregistret korrekt och BÅDA basarna anslutna

Ovanstående är inget skämt är jag rädd, det kan hända vansinnigt mycket roligheter på vägen. Under hösten har vi dock lyssnat och mätt, ändrat på en detalj i taget under en eller två veckor, sedan mätt och lyssnat igen, ändrat samt låtit det gå ett par veckor igen. De som jobbar med högtalarkonstruktion känner väl igen just det långsamma i processen.

För 2 dagar sedan hade vi finputsen och då mätte vi också på fler parametrar för att se att inget stack ut. För skojs skull mätte vi också på flera andra högtalare från större och mer välkända fabrikat i området runt 80 - 100 tusen kronor. Som ni vet är vi inte mät-freaks men utan mätningarna går det ju inte att få till.

Vi ligger mycket bra till mätmässigt!

För en dryg vecka sedan var Svanå här och mätte akustiken.Han anmärkte på att det fanns rejäl nivå ända ned på 20 Hz men utan besvärande pucklar uppåt mellanbasen vilket är ovanligt.

I vårt rum kan du alltså nu lyssna på ett par färdiga Venus. Rummet är snart färdigfixat akustiskt sett, det finns något klappeko kvar och ett dalande frekvenssvar uppåt beroende på heltäckningsmattan. En del diffusorer är beställda för att få till det riktiga djupet i ljudbilden (inte behöver du BÄTTRE djup? som Svanå sa...)

Men nu är de färdiga, inget mer fix, inga förklaringar över fenomen som kan uppstå och det roligaste av allt: det mesta av prestandan har kommit de senaste 2 veckorna!!

Välkomna

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2005/03/04 16:41:21

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:13:35  Show Profile Send K-man a Private Message
Gott att höra att de till slut står klara!!

Skänker i denna stund en tanke åt Olle Mårtensson som startade detta projekt...

\\K-man

Edited by - K-man on 2005/03/04 18:17:44
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/05 :  02:13:54  Show Profile Send Lepra a Private Message
Sorgligt att man bor så fel som man gör :(


Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2005/03/05 :  14:19:00  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag har varit och hört dem idag. Förutom ett trevligt bemötande, gott kaffe och en kul pratstund om hifi så fick jag uppleva ett makalöst välljud.
Jag har aldrig upplevt ett sådant "djup" i ljudbilden tidigare. Och släppet var "elektrostatiskt" men med fenomenalt fokus och otrolig dynamik. Jag vet att det låter som floskler men jag kan varmt rekomendera ett besök så att ni får höra det med egna öron.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/05 :  18:49:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Även jag var på Hifi Consult idag, kan bara hålla med om vad Akkelis Audio skriver... Fantastisk upplösning och släpp, makalös ljudbild! Kan varmt rekomendera provlyssning!

Att bemötandet är "1 class" på HC är däremot inget nytt...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/05 :  21:49:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag hoppas verkligen att du tar med dem upp till nästa High End i Stockholm så man får njuta lite och att Sanoj demar dem så man får spela lite Yello på dem

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:19:35  Show Profile Send JonasV a Private Message
FBK: Jag har inte hört så mycket från Yello, men det jag hörde hade skrämmande dynamik ibland.
Det är kanske rätt testmaterial för högtalare av den kalibern

Fick HaBegär direkt, då jag lyssnade på QRS Hos Balance i Jönköping!
Piss också, och jag var så häär nära få råd med dom...
Dom var luftiga som mina Elektrostater, men för det priset var dom fruktat fysiska i sin Närvarokänsla


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:35:26  Show Profile Send Cyber a Private Message
Kommer det att finnas något ex i stockholmstrakten så man kan gå och provlyssna?

/Cyber
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/06 :  23:19:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Under hösten har det sålts 4 par, det första paret skall till Stockholm och kunden har lovat att släppa in några gäng när de är inspelade.

Annars sätter man sig på hifitåget, kliver av i alingsås där tåget faktiskt stannar och går 200 meter till butiken. Vi bjuder också alla Stockholmare på lunch...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/07 :  00:20:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jaha...................

Så skåningar får gå hungriga !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/07 :  04:22:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vore roliga att få lyssna på, men kommer de inte att finnas någonstans i någon butik runt Stockholmstrakten?

Bravo
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2005/03/07 :  16:51:43  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Annars sätter man sig på hifitåget, kliver av i alingsås där tåget faktiskt stannar och går 200 meter till butiken. Vi bjuder också alla Stockholmare på lunch...


Tack,det låter trevligt Det får bli en HiFi-resa i vår till Alingsås
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/08 :  12:05:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

Jag tar tacksamt emot beställning från Stockholmsbutiker som är villiga att efter provlyssning köpa in ett par.

Sedan kommer såklart en tung turné att ta sin början med besök hos många butiker runt om i Sverige... kanske till och med till malmö?

ps

en icke namngiven lyssnare tillbringade 3 timmar hos en fin högtalare från England som nu har diamantdiskant och kom sedan in till Venus och sa efter en kvart, konfunderad: "detta är något heeeelt annat, j-ar vilken upplösning!"

ds

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000