HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Ear90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:02:05  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag skulle vilja höra vad de tycker som kör med Harmony Designs Ear90. Det verkar som om de flesta tycker att den är bra. Nå'n som tycker nå't annat? Nå'n som har provat med andra lurar än Sennheiser, kanske Allessandro? Nå'n som kan jämföra med X-Can? Jag funderar på om detta kunde vara en bra födelsedagspresent till mig själv...

Kalle

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:16:06  Show Profile Send thli a Private Message
Hej.

Kör med En Ear90 till mina Allesandro MS-pro och måste säga att det funkar kanon.
Har även ett par Hd600 även där funkar Ear90 bra.
Har provat polarens X-can men tycker att min Ear90 är klart mer dynamisk med med högre renhet i ljudet.
Kanske X-canen är lite mjukare i ljudet om man föredrar detta.

//Thomas
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:45:01  Show Profile Send John a Private Message
När kommer crossfeed???????

/en john som är betydligt mer nöjd med EA90+HD-650 än med HD-600

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:25:07  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Tack för svaret thli. Vilken Ear90 har du? Balanserad och med nya Elma volymkontrollen? 3600 eller 5900... det är ganska stor skillnad det.

John: jag är inte så säker på att man vill ha crossfeed.

Kalle
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:46:33  Show Profile Send thli a Private Message
Har den obalanserade(har balanserad cd, men vill kunna köra hörurar utan att behöva koppla om).
Just nu har jag den vanliga volymkontrollen, funderar dock på att låta Harmony design att bygga om den till ett slutsteg( alltså ETT fast läge) då jag har ett inbyggt försteg i min mya cd-spelare.

//Thomas
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:38:46  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
John: jag är inte så säker på att man vill ha crossfeed
.

Nä, jag håller med dig efter Sollentuna-mässan.
Först är ljudet väl separerat med fin bredd och rymdkänsla och sen trycker man på mono-knappen...förlåt, crossfeed-knappen och ljudet hoppar in mellan öronen mitt i huvudet.
Bra? Jag vet inte, det kanske har sin tjusning men jag förstod inte finessen vid min provlyssning.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/07 :  06:10:11  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Roq, vilken förstärkare lyssnade du på? Holistics?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/03/07 :  12:52:26  Show Profile Send John a Private Message
Ja, man får väl skämmas och tillstå att jag faktiskt inte ännu lyssnat på nån crossfeed. Är dock väldigt nyfiken! Upplever verkligen att det är problematiskt att bara höra höger kanal i höger öra och tvärt om, dels för att det låter lite "konstlat" i brist på bättre uttryck och dels för at det kittlas! Och trots att jag upplever kombon EAR90 och HD-650 som luftig och bra så blir det lite underligt att höra saker i huvudet (utöver de ordinarie rösterna alltså) och inte från rummet, s a s.

Och visst, jag föredrar också lurar i många fall, av olika anledningar, men fick jag välja så skulle jag helt klart hellre ha ett fullgott lyssningsrum för högtalarlyssning som tillbehör till lägenheten, än en bra hörlursrigg.

Tycker i alla fall att han borde ta och skruva ihop nån crossfeed-variant, Stridbeck... hm.

/en john som tycker att det generellt är svårt att lyssna på mässa eller i butik med mycket störande ljud runtikring

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/07 :  13:47:12  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag håller med dig John. Jag har inte heller lyssnat på crossfeed nån gång, men av vad jag har snappat upp av andra så är jag väldigt tveksam. Och jag föredrar också högtalaranläggningar alla dagar. Men men... det är inte den möjlighet jag har. Och då är lurlyssning, men såväl musik som (tillhörande?) röster i huvudet, det bästa alternativet.

Kalle
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/03/08 :  20:48:09  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Det där med crossfeed är inte alls så där enkelt som man kan tro.

Två saker är viktiga:

1. Korskopplingens "styrka" och dess frekvens. Vanligt är att man någonstans mellan 700 och 1100 HZ monokopplar signalen. Lyssnar man i ett vanligt rum så monokopplas ju automatiskt de lägre frekvenserna i och med att de inte är så riktningskänsliga, diskant går ju i ungefär samma riktning som elementet pekar. Var man skall börja monokoppla är lite beroende av hur inspelningen är gjord. Sedan kan man fråga sig med vilken branthet man skall koppla ihop signalerna. Dessutom så spelar amplituden in, som i och för sig är en produkt av brantheten. Även microfonplaceringarna vid inspelningstillfället påverkar slutresultatat. Detta är den rent teoretiska biten som kan tvistas tämligen flitigt, ingen kommer ändå att ha rätt.

2. Hur korskopplingen appliceras har betydelse för ljudet. Jag har provat lite olika passiva varianter som jag hittat på nätet och som används i en del kommersiella produkter men dessa låter lite konstigt. Jag har även provat lite med en aktiv variant, som jag håller på att utveckla och den låter bra. Men märk väl, problematiken enligt första stycket kommer att kvarstå. Dessutom så blir en bra crossfeed dyr: Den kräver mekanik för att kunna variera graden av korskoppling och den kräver förstärkarsteg. Båda dessa är dyra saker. Man kan visserligen använda billiga op-förstärkare, typ OP2604/604 som är så omtyckt av audiofiler, och plastig mekanik från Alps som är så vanlig, sådant kostar bara några tior, att jämföra mot ca 500 kr för motsvarande bra kvalité. Dessutom så behövs det kretskortsyta, nätdel/kylning och montering/testning. Med en prisfaktor på 3-4 från produktion till konsument, som det blir med ett återförsäljarled, så blir en riktig crossfedd rättså dyr.

Ear 90 (ej Ear 9) kommer nog inom sinom tid att få crossfeed. Istället för att tala om hur fördelaktigt det är att köpa Ear 90 nu och crossfeed när den kanske kommer så vill jag istället påpeka att alla, även de allra första, DA 9 kan uppgraderas med ett helt nytt kretskort för 2000 kr. Crossfeed uppgradering av Ear 90 kommer att följa samma prismall. Om den kommer. Viss utvecklingsverksamhet finns i alla fall. Både av en aktiv och en bra passiv.

Med Vänliga Hälsningar
Mattias Stridbeck
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/09 :  06:53:58  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Får passa på att köpa en Ear90 då innan den blitr dyrare... :-) Ska bara spara ihop pengarna i min lilla spargris :-) Fast jag antar att det som tidigare kommer att finnas varianter med och utan så det är nog ingen brådska. Och så väntar jag nog på några utlåtanden till här på forumet.

Kalle
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2005/03/20 :  16:51:16  Show Profile Send andreasb a Private Message
Jag har också en Ear 90 obalanserad med den vanliga volymkontrollen, till det har jag HD600 och clou Cable Red Jaspis. Jag har haft Ear 90 i runt 9 månader och är mycket nöjd med den. Det finns dock vissa saker som du bör tänka på innan du köper den. Jag skulle beskriva Ear 90s ljud som mycket klart, med det menar jag att det finns en mycket hög detaljrikedom. Dessutom har den en bra förmåga att kunna hålla isär olika instrument i musiken (detta är en aspekt som ökar när du byter kablar till hörlurarna, samt antagligen mellan cd & Ear). Många har beskrivit Ear 90 som en neutral förstärkare, med det menas att den inte lägger till något, i mitt fall har detta medfört att jag kan tycka att musiken är lite bas fattig. Detta beror antagligen att Ear 90 totalt dödar all ”efterklang”, ljudet är som sagt torrt. Men framför allt så beror avsaknaden på att jag min cd är en gammal Denon DCD-625 som har varit med ett bra tag. Alltså du får höra hur ”bra” dina andra delar i anläggningen är genom Ear 90. Men i alla fall(:-D), så rekommenderar jag ett köp, en mycket bra produkt.

Edited by - andreasb on 2005/03/21 11:26:39
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/03/21 :  07:14:16  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Hur som helst? :-) Finns ju inget negativt i din beskrivning! Låter som ett framtida köp. Min ekonomi dödades tyvärr förra veckan när jag pajade glasögonen utomlands och var tvungen att punga ut 2,5 tusen för ett nytt par. Plus att de gamla måste lagas. 3,5 tusen = 1 Ear90 :-(
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/03/21 :  13:16:53  Show Profile Send John a Private Message
HD-600 tar tydligen ca en halv miljard år på sig innan den spelar bas ordentligt. Tycker att mina HD-650 också är lite vassare på det området (med EAR 90 då). Och det är inte direkt svårt att höra olika rumsklanger runt instrumenten, när det är en sådan typ av inspelning där man lagt på instrument eftersom. Har nu heller inga problem med hårdhet i mellanregistret som jag hade med HD-600, men jag har också bytt en del andra komonenter och kan därför inte direkt härleda detta till HD-650 kontra HD-600.

/en john som också tycker att det är lite trevligt och kalasbra med tillverkarinfo direkt in på forumet!

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:45:25  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Det är helt riktigt som beskrivs att Ear 90 med obalanserad ingång kan låta lite torrt och tunnt i basen. Ear 90 ÄR neutral och obalanserade överföringar ger ett sådant ljud. Den balanserade versionen har ett mustigare ljud med en annan botten och en mer uträckt diskant. Enda anledningen till att man använder obalanserade signalöverföringar är att det är billigt och mer lättmonterat.

Mvh
Mattias Stridbeck
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/24 :  21:26:06  Show Profile Send thli a Private Message
Stridbeck:

Jag har balanserad utgång på min cd men har ändå valt att köpa den obalanserade EAR90 pga att det skulle bli alldeles för jobbigt att koppla om stereon varje gång jag vill lyssna på lurar.
Har idag de balanserade utgångarna kopplade till förstärkaren och de obalanserade till EAR90

Vet inte riktigt hur jag skulle kunna koppla in en balanserad EAR90 utan att behöva flytta runt kablarna varje gång, lyssnar både via högtalare och lurar dagligen så att koppla om varje gång funkar bara inte.
Som jag kan se det finns det bara 2 lösningar, antingen har man en egen cdspelare till hörlurslyssning eller får man ha ett försteg/cd med dubbla balanserade utgångar men hur många har det?

Skulle gärna byta upp mig till den balanserade men vill inte ha något kopplings krångel för då är det stor risk att man kommer att lyssna mindre.

Mvh
Thomas

//Thomas
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2005/03/25 :  10:07:43  Show Profile Send joakim99 a Private Message
thli: Jag känner igen problemet. En lösning som jag kan se är att använda en slag y-kabel från cd-spelaren så att du skickar den balanserade signalen till såväl förstärkaren som Ear90.

Jag använder en temporär lösning nu med RCA->XLR kabel från min cd till min Ear90 (balanserad modell).

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/03/25 :  10:48:56  Show Profile Send thli a Private Message
Joakim99:

Att sätta en y-kabel mellan cd-förstärkare känns inte som en lösning jag skulle kunna leva med, har spenderat en mindre förmögenhet på singnalkablar så där vill jag inte in och göra något som kan försämra signalen.

Rca-xlr låter som en bättre lösning, men hur funkar den? Blir det bättre att köra med denna adapter än att köra obalanserat?

//Thomas
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2005/03/26 :  18:08:03  Show Profile Send andreasb a Private Message
Mycket bra fråga, Blir det bättre att köra med denna adapter än att köra obalanserat? Det skulle jag också vilja ha svar på, funderar på att sakffa ny CD/sacd spelare, men det blir nog obalanserad. MEN finns det en poäng att göra om EAR 90 till balanserad ändå?? Tacksam för svar.
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/04/04 :  22:55:12  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Den balanserade ingången består av ett diffrentialsteg som förstärker skillnaden mellan en + och en - ingång, varje ingång är alltså tvåpolig. Den ena polen skall "se" signal. Den andra polen skall "se" signalens referens. Signalens referens är inte jord i en obalanserad apparats jordsystem, den är jord eller signalinvers i det förstärkarsteg i den apparat som signalen kommer ifrån.

Testa att ta ut båda rca kablarna på Ear 90 och håll istället ena kabelns mittstift på rca ingångens ytterhylsa. Det förutsätter dock att det utgångssteg som driver kabeln är mycket stryktåligt. Även om både sändarapparat och mottagarapparat är anslutna till nätet via jordad nätkabel så kommer det att höras ljud på Ear 90:ans utgång. TROTS att jordsystemet är så nära det idéala som det går att komma vilket i teorin, enligt skolboken, betyder att det borde vara helt tyst på utgången.

En balanserad ingång gör att signalen inte längre "ser" jordsystemen och därmed passerar på ett mer smärtfritt sätt mellan de olika apparaterna. Man kan säga att balanserad ingång adderar ett förstärkarsteg i signalvägen om man tittar från vår horisont. Signalen ser däremot en enklare väg, fri från det mycket störande hoppet mellan två jordsystem. Även internt, i mer komplexa apparater, bör man använda diffrentiella överföringar. Pre 906 använder sig av sådana.

Mvh
Mattias Stridbeck
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/05/12 :  07:07:46  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Då är man ägare till en Ear 90 då (obalanserat med den billiga volympotten) och visst är den bra. Någon fullständig slutsats har jag väl inte dragit än i jämförelse med min x-can. Det är inte precis natt och dag enligt mitt första intryck. Jag tror nog att mina Sennheiser hd580 vann på skiftet. Jag tyckte att de växte ett snäpp, men det kan ha varit nyhetens behag. Vad gäller Grado sr325 så är det svårare... kanske x-can är snäppet vassare och livligare. Men som sagt, detta baserar jag på ett par timmars lyssnande utan att koppla tillbaka till x-canen. Kanske hör jag större skillnad då. Det kanske bara är tillvänjning! Men det är en himla bra förstärkare, Ear 90.

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000