HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph-x diy bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/03 :  23:42:31  Show Profile Send global a Private Message
Hej

Jag är ny på forumet. Jag har börjat intressera mig för Hifi endast det senaste året och har börjat leta efter en lämplig anläggning. Min musiksmak är som de flesta ganska varierad, från klassisk musik till klubbmusik, från Nora Jones till Teddy Bears. Lagom dos av all musik är i min smak. Jag har varit runt bland ett antal butiker och lyssnat på anläggningar i prisklassen 20 000 -150 000 kr (eller så). Och min slutsats har blivit att vill jag ha det jag vill ha utan att jag måste sälja bilen och pantsätta all min lön i framtiden får jag bygga det själv. Målet är att inte längre behöva bry mig om utrustningen och bara köpa skivor för att lyssna på musik.

Jag har varit runt bland olika siter för att leta information och det har varit minst sagt svårt att reda ut vad allt betyder. Jag var på väg att köpa Kina Hifi men hittade i samband med detta HiFiforum. Jag blev mycket inspirerad av Bernts fina rörförstärkare. Men efter ha letat allt vad jag har kunnat efter information om teorin blev det helt enkelt för mycket. Att bygga med rör är uppenbart ingenting för nybörjaren. Jodå jag har Rozenblit bok och hans åsikter om olika myter i branschen ur mycket uppfriskande. Dock köpte jag en byggsats försteg GG. Bygget är relativt självinstruerande. Endast två kvällar behövs för att löda ihop allt trots att jag inte har lödigt någonting tidigare. Hur det låter? Jag har ingen aning. Min anläggning är en enkel kompaktanläggning från JVC. Men rören glöder i alla fall.
Bygget gav mersmak. Efter lite letande beslutade jag mig för att bygga en Pass Labs klon av Aleph-XA kallad Aleph-X . Jag köpte kretskortet från http://web.vip.hr/pcb-design.vip/alephx.html och med följde en komponentlista och enklare bygginstruktioner. Strömförsörjningen finns också på siten. Dock räcker det inte. Stöd behövs.
Om du är som jag inte känner till skillnaden mellan ström och spänning eller vad sjutton induktans är för något kan jag rekommendera siten http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/index.html det har hjälp mig mycket.
Vidare finns otroligt mycket diskuterat på siterna:
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=Aleph-X
http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=8
Där kan man spendera några dagar.


Nu väntar jag på komponenter vissa är restade och vissa saker är ha ännu inte kommit.
Just nu håller jag på och klurar på hur man matchar transistorer och mäter linjariteten. Jag har just nu ingen aning hur man gör. Instruktioner finns på http://www.passdiy.com/. Men som vanligt när ingenjörer skriver så går instruktionerna från det triviala till det alldeles för komplicerade så jag sitter och deskiffrerar det nu. Mina kunskaper om Mosfetar är väl inte de bästa.

Vidare kommer jag att följa Nelson Pass instruktioner om hur man får det mesta ur sin anläggning. Finns på: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=12923&perpage=10&highlight=&pagenumber=2

My list of the most effective techniques for getting the best sound out of an Aleph:

1) measure the linearity of each output transistor in addition to matching and use the most linear

Jag klurar på det just nu.

2) bias the hell out of it, with overkill heat sinking.

Jag har ingen aning vad som menas med “bias the hell out of it” betyder och jag hoppas att mina kylflänsar inköpta på Farnell (0,08 C/W) räcker till.

3) substitute in combinations of diff pair devices, picking the best performing ones in terms of distortion, noise, and sound

Har ingen aning om vad det betyder.

4) a good pi filter on the supply

Hoppas strömförsörningen räcker till som jag har köpt. Pi filter vet jag inte vad det innebär. Men Nelson pass har kommenterat den och sagt att den var mycket bra.

5) power transformer two feet away
Alldels för opraktiskt för mig

6) filter cap on reference Zener

Jag vet inte vad det betyder.

7) a glass of fine Cabernet

Jag föredrar Ardbeg

http://www.systembolaget.se/Applikationer/Sok/ResultatLista.htm?Sok=en&SokKriteria=ardbeg&Butik=0&SidNr=1&SortKol=namn&Asc=1&BackUrl={7608556A-5343-439E-9C54-ACF036C00424}

8) better caps

Jag nöjer mig med Elfa och Trimlog så länge.

9) better connectors and wire

Inte än på ett tag

10) better resistors

Kanske i framtiden.

Meningen med denna tråd är att trefaldigt.

1) Att inspirera andra att börja bygga. Om jag klarar att bygga den med mina kunskaper kan alla bygga. Jag vet verkligen inte hur en förstärkare fungerar i detalj.

2) Att roa andra över mina misstag och framgångar

3) Att få stöd när det kör ihop sig. Kunskapen på denna site är ju onekligen stor.

Allt eftersom bygget fortskrider kommer jag uppdatera min tråd allt eftersom andan och tiden faller på. Jag vet inte hur uthållig jag är med att uppdatera men jag göra mitt bästa. Jag hoppas också jag verkligen blir klar.Naturligtvis är det ju bara att lägga in kommentarer när ni vill.



bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2005/03/04 :  00:15:26  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Interessant prosjekt.
Legger bare ved en link som har endel bilder av slike prosjekter. Er du god i Kinesisk så kanskje du kan lese det og. (Eller var det Taiwan?)
http://diyzone.net/article.php?sid=553
http://diyzone.net/article.php?sid=409
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/04 :  00:42:30  Show Profile Send Goffe a Private Message
Jag håller på och bygger ett Aleph-X oxå. Väntar på Karis kort här på forumet åter kommer senare när jag få kortet!
/G
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/04 :  00:50:40  Show Profile Send global a Private Message
Bambadoo: tack för länkarna
Goffe: kul en likasinnad.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/03/04 :  05:45:49  Show Profile Send jonasz a Private Message
Intressant tråd som blir kul att följa. Har 4 st kort liggande, vem vet jag blir kanske inpirerad och bygga också?

Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/03/04 05:46:13
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/04 :  06:52:45  Show Profile Send icewall a Private Message
Himla intressant tråd.

Har själv kort på ingående till en BOSOZ så jag ser fram emot lite inspiration och gärna ett och annat uträtande av frågetecken - är inte heller så himla hemma på alla strömmar och spänningar heller då jag också är ganska ny inom DIY:andet

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/03/04 :  08:13:29  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
jag håller på med ett AX bygge oxo. Har själv designat korten, bild på dom finns här: http://web.telia.com/~u85937463/axpic.jpg och här: http://web.telia.com/~u85937463/driverpic.jpg

Jag har även inhandlat 2st. lådor, 8mm tjock borstad aluminum front, flänsarna är 15cm höga, 40cm långa och 4cm djupa 2 st såna per låda. Jag ska kalkylera effeket så att temppen på flänsarna stiger ca 20-25 grader över rumstemppen, har en 13mån gammal dotter som är väldigt intresserad av allt som glänser med knappar så jag vill inte att hon ska "bränna" sina fingrar (Detta var också ett krav från sambon). Så jag har ännu inte beslutat om jag ska köpa en trafo med utspänning på 12V eller 15V, dock kommer den att vara minst 800VA.

Denna gång kommer jag att köpa allt dyrt först, dvs. låda, trafo, kondingar samt spolar sen allt annat. Annars är risken stor att bygget inte genomförs eller ser ut som kattskit.

/Kari

Edited by - Kari on 2005/03/07 08:15:09
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/03/04 :  10:42:33  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
2. Bias är tomgångsström. Man höjer alltså tomgångströmmen till sluttrissorna. Om du har laddat ner den där excel-bladet från aleph-x tråden så ser du grafiskt vad det gör. Ju lägre nominell impedans dina högtalare har destå högre bias behöver du för att orka driva dom.
4. Ett Pi-filter(CLC) är igentligen att man stoppar in en spole i serie (mellan två kondensatorer i nätdelen). Det ökar filtreringen. Det går även att peta in ett effektmotstånd också (CRC), eller en kombination av dessa CLCRC. Dessa filter har en del förluster mestadels beroende på resistansen i R och L. Därför kommmer också spänningen på railen att minska.

//v

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/04 :  12:23:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt. Jag tackar för länkarna.
Jag behöver också samla på mig lite kunskaper inför mitt icepower-bygge.
Lycka till med ditt! Jag kommer intresserat följa det.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/04 :  15:12:26  Show Profile Send Goffe a Private Message
Kortet har kommit!



Ursnyggt är de oxå!!! kameran fick inte med den djupröda färgen.
Snygg jobbat Kari och stor tack.
/G
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:25:25  Show Profile Send christopher a Private Message
Satans vilka snygga kretskort
Man blir nästan sugen att bygga ett slustseg

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

boa
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:31:41  Show Profile Send boa a Private Message
Hej kul att se att det byggs några AX i landet.
har själv 2 färdigmoterade kort. Men saknar mosfeterna.
vet någon hur många ex irf 9610 man behöver köpa att matc 2 par?
Häsningar Bosse

BOA
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/03/04 :  17:40:20  Show Profile Send JoelH a Private Message
Vem har inte en uppsättning Aleph-X-kort hemma? Körde dock fast, det verkade lite komplicerat. Kanske så småningom ändå..?
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/04 :  18:09:21  Show Profile Send Goffe a Private Message
Visst är de snygga

boa> Jag har ett rör med irf9610 och ska matcha de när jag kommer igång med bygge. Det kanske tom. räcke över.
/G
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:33:47  Show Profile Send global a Private Message
Fantastiskt vilket gensvar. Jag hade inte en aning om att det fanns så många som höll på med Aleph bygge. Ett helt litet Community.
rejvgudrun: Jag är inte riktigt säker vad du menar med tomgångsström. Är det strömmen mellan D och S? Och vilka som är sluttrisorna får jag fundera på. Vidare får jag väl anta att biasen ställs med trimpottarna som finns med i kretsschemat. Jag tittade på Excelbladet för någon månad sedan då jag laddade ner information om förstärkaren och då sa den tyvärr inte mig någonting det var för många värden som jag inte hade en aning om vad de betydde men jag får väl titta på den igen de närmaste dagarna. Igår läste jag det första kapitlet i J L Hoods ”Valve & transistor Amplifier” http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph-se.html/product/0750633565
Den är något så fantastiskt som en begriplig bok om förstärkare. Där hoppas jag att jag kan få grunden för att börja förstå hur detta fungerar

Angående PI filtret är det ju tydligt att det är den strömförsörjning som finns på Kristians site http://web.vip.hr/pcb-design.vip/power-x.html

Tack för att du förklarade det.

Boa: Nelson Pass skrev någon stans att man kunde få ut ca 10 % matchade Mosfetar. Jag hittade inte länken just nu. Själv chansar jag på 30 %. Lite vill man ju spara pengar. Vidare skrev han att det gick betydligt bättre noggrannhet om man lyckades få tag på kretsar ur samma produktionsserie. Då har tydligen nästan alla acceptabla värden. Själv vet jag inte hur man får tag på det. Ringa leverantören kanske?
Dock är det bästa sättet att byta ut komponenter i förstärkaren tills man hittar det man är nöjd. Detta kräver dock två saker: Att man vet vad man letar efter och att man har ett stort förråd av komponenter. Inget av detta är några realistiska alternativ för mig.

Edited by - global on 2005/03/06 00:56:23
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:41:44  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Kanske slöast att köpa matchade trissor direkt? vem var det nu som hade det, hm.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:50:46  Show Profile Send global a Private Message
Det vore något. Tyvärr har jag redan köpt mina komponenter.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/06 :  13:13:11  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej Global, intressant tråd eftersom jag själv försöker få ihop komponenter till ett Aleph 5 bygge. Den dyraste delen av förstärkaren verkar bli kylflänsarna och hajade därför till när jag såg att du hade ett par kylflänsar med 0.08 C/W från Farnell. Gick in på Farnell,s hemsida och letade upp kylflänsarna som du antagligen hade köpt mest för att se vilka fantasi summer som krävs för att köpa loss dem.
http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=4105989&N=401
Men det visade sig att de bara kostade 330 kr. Funderade själv på att köpa några men jag tyckte det verkade konstigt att en kylfläns med dem måtten hade så hög kylfaktor, kollade tillvekarens datablad och där visade det sig att man är tvungen att använda fläkt.
Hoppas du hade koll på detta innan så att det inte kommer som en chock. Kanske räcker dem till utan fläkt men jag tror inte det.

Lycka till med bygget

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:09:15  Show Profile Send global a Private Message
Nej. Usch det hade jag inte koll på. Tack.
Det öppnar ju upp för flera möjligheter. Ska jag montera i en fläkt, vilket inte verkar troligt. Ljudet skulle väl förstöra för mycket. Köpa andra kylflänsar. Då är det frågan var man hittar dem till rimlig kostnad. Eller leta på någonting från den sk. skrotlådan och bygga på allteftersom man mäter upp temperaturen. Frågan är bara var man kan hitta en skrotlåda, hm.


Edited by - global on 2005/03/06 14:15:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/06 :  14:34:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Cittroman har IRFP260: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32043&SearchTerms=irfp
i annonsen finns också fläktar.

Jag är inte 100% säker men tror det går fint att använda IRFP260 i stället för IRFP240.

Jag har köpt matchade trissor av cittroman tidigare, kanske han kan matcha åt dig.

Fantastiska kretskort!

Det är kul att Nelson Pass delar med sig av sina konstruktioner och aktivt stöder DIY. (Precis som Bruce Rozenblit.)
Just den här typen av trådar är det som jag tycker är roligast att följa, och det är sånt här som ger energi och inspiration på DIY-delen av forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:07:59  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Conrad Heatsinks verkar ju ha riktigt fina flänsar, billig är dom också fast frakten förstör ju mycket. Jag mailade dom för 1 år sedan och frågade vad det skulle kosta för 2st "MF35-151.5"

Svaret var 110.32AUD för flänsarna och 81.48AUD för frakten.
191.80AUD totalt = ca 1014SEK

http://www.conradheatsinks.com/welcome.htm
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2005/03/06 :  17:57:52  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Jag har kört med både IRFP260 och IRFP240 i min Mini-Aleph, och jag kan meddela att det är ljudmässig skillnad mellan dessa. 260'n låter mycket ljusare och jag har för mig att basen är aningen svagare. Ljudet är dock superbt även med 260. Kunde inte göra en AB jämförelse har bara 1st slutsteg.

/Kari

Edited by - Kari on 2005/03/06 17:59:05
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/03/06 :  21:53:25  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
global, tråkigt att vara den som kommer med tråkiga besked.
Det är många som hänvisar en till Conrad heatzinks men är det någon som har köpt något av dem och fortfarande kan rekommendera dem? Priset är ju lågt i jämförelse med vad man får betala hos Svenska återförsäljare.
/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/06 :  22:07:05  Show Profile Send global a Private Message
Så är det. Ingenting går helt problemfritt. Nu när jag har letat efter kylflänsar kom jag över en anna byggares kommentar om sitt färdiga Aleph-X. Jag får väl trösta mig med det.


For the moment the AlephX is driving B&W802’s in the workplace.
I know very well how the 802's sound with all kind of amps, but as I recall, I never heard the sound they produce now, with the AlephX.
/Hugo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/03/07 :  08:54:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
global > titta på http://www.austerlitz-electronic.de/html/kuhlkorper.html

// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/28 :  14:19:35  Show Profile Send global a Private Message
Nu har jag lödit ihop strömförsörjningen.http://web.vip.hr/pcb-design.vip/power-x.html Nu är det dax att testa volt och ström. Man innan jag gör något riktigt dumt vill jag fråga denna eminenta panel. Hur gör man? Jag har en + sladd en - sladd och en jord. Testar jag med voltmetern rakt mellan plus och minus. Kopplar jag en lednig mellan plus och minus? Kopplar jag en resistor på något sätt? eller finns det något smartare sät att göra det på?
Jag har letat åtskilliga timmar på nätet efter ett svar men jag antar att det är alldeles för trivialt så att ingen tycker det är mödan värt att skriva hur. Min tanke är att ladda ur konensatorerna efter mätning med en gödlampa eller en resistor 100 Ohm 5 W eller så.

Edited by - global on 2005/03/28 14:21:11
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000