Skulle testa att ta lite bilder på vår mikro för att sätta ut en säljes-annons och då blev det så här skumt. Jag har använt stativ.
Någon fokus på själva ugnen finns ju inte alls utan istället så har kameran fokuserat på stolarna (som råkade komma med) som ses i reflektionen på luckan. Funkar det så att den har mätt avståndet till objektet via en reflektion?? Skumt tycker jag.
cool bild faktiskt! testa ställ in fokusen manuellt så blir det inga problem. tydligen så blir glaset som en spegel och därav fokusen på stolarna då de är i mitten på bilden...
Läcker 3D-effekt genom oskärpa-skärpan. Såklart att kameran ställer skärpan på det reflekterade föremålet när du sätter det i bildens centrum. Skärpan kan bara ställas mot kontrasterande motiv-ytor, spegelytan har med nuvarande belysning för låg egen färg/kontrast-variation för att kameran skall kunna "upptäcka"/fokusera på den.
Aton: Tack - ja, när du säger det så är det ju inte så konstigt. Så om objektet i reflektionen hade varit på avståndet "oändligheten" så hade jag fått en grymt oskarp mikro med en skarp reflektion av stans skyline Lite kul - det borde man kunna utnyttja om man vill ha roliga effekter i bilder.
Jodå, jag ska köra manuellt och fokusera på själva mikron så är det problemet löst. Jag tyckte det mest var ett roligt fenomen som jag inte sett tidigare.