HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ELEKTRICISTRY! (X=
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  12:55:52  Show Profile Send JonasV a Private Message
Funderade en gång på Albert's eller var det Herbert's uttryck "Elektrisistreten"

Översatt till Engelska grammatik fick jag det till "Electrisistry".

Jag Måste jämt känna saker för att förstå "Correlate swiftly through Subjective matters".
Och när jag inte fick saker att hända när jag som barn kopplade ihop passiva komponenter till batteriet vart det så frustrerande.
Någon gång när föräldrarna var utom synhåll gjorde jag Dödligare experiment:
Korsluta vägguttaget medelst Isolerad grov enledare (ca 6mm2).
Det small till, ljuset slocknade i källaren.
Kollade på ledaren, ändarna hadde smält! Utan att var förtennade
Pappa klampade ner, "Vad har du gjort!" "Näeh? Va Vah dåå, jag bara kollade lite här"

En gång undrade jag hur fort en elektrisk banbil kunde gå.
Kolla att allt var fritt. Smög in delarna till nästa experiment i köket.
En nätsladd för radio (sådan standard med liten smal kontakt med två hål).
Två Synålar.
En blå eltrisk banbil.
De är ju farliga saker det visste jag så detta planerades noga, men med mitt begränsade vetande!
Kopplade nätsladden i uttaget, balanserade med känsliga händer nålarna i hålen iandra änden.
Försöker få dom rätt på Borsten under bilen, utan att dom rör varandra.
Nu går det nästan, om jag bara kunde flytta den andra nålen några millimeter närmre blir det kontakt...
KONTAKT
Armen gjorde ett Lappkast över axeln.
Bilen SKREK till, trodde inte en den lilla bilen skulle ha en sån kraft!
Den flög kors genom köket och dog.
Det tog några minuter att hämta sig från elektrisk schock, men sedan var jag snabb att städa undan.

När jag gjorde Miltärtjänsten sedan fick vi demonstrerat på Video vad ynkliga 500Volt kan åstadkomma bara strömmen är tillräckligt hög!
Den brände ett stort hål i dockans bröst!!!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  14:42:27  Show Profile Send JonasV a Private Message
Har haft några lyckade DIY som barn också

En gång var en sådan där liten elmotor till batteridriven leksak utsliten.
Den var i plåt, med änden som axel gick ur i termoplast, sedan var sin litet lödöra på var sida om axeln.
Ingen har väl undgått dom?
Lyckades således böja isär plåtflickarna och dela på den.
Elektroderna och lödörona var i ett stycke kopparfolie, veckat och stansat.
Tog fram den finaste och tunnaste kopparplåt jag hade samt plåtsaxen.
Med stormöda och några försök lyckades jag likna formen tillräckligt för att den mångfaldigt grövre plåten skulle passa jacket i plastbiten.
När jag pusslat ihop den UTAN att bryta plåtflikarna i den lilla burken så testade jag den.
Den gick om en lite trögt i början innan smörjningen fungerat.
Efter återmonteringen i leksaken så gick den utan problem, inbillade mig att den var starkare än förr

Not: Jag har inte ens motiverat vad jag är ute efter med denna tråd

Jo jag är väldigt intresserad av DIY och självbyggare i allmänhet.
Som ni vet kunde man LAGA prylar förr (Ryssarna fick lektioner i att laga bilar med körkorten har jag också hört)
Så jag vill veta lite mer hur ni fått dom kunskaper ni har OCH vilken utrustning ni har i ert schack/labb?

Mitt Hittils största project är en Lyxbergsprängare av modell JVC PC-X300.
Den var så tight packad att servicefirmorna vägra ta i den med Tång ens!
Två gånger har dom försökt lämna tillbaka den orörda med betalning

Man kunde offra "Timmar" till planeringen av Tweaken och kabeldragningen.
Hopplöst när inte minsta standardledaren gick mellan den smaklöst skulpturerade Bandpasslådan i innanmätet och CD-spelaren
Men eftersom jag alltid kostade på mig dyra fina material så hade jag från ELFA en liten blå plasrulle med Kynarisolerad och silverplätterad koppartråd, den klarade strömmarna lika väl samtidigt som inte Kynar blir gegga då man löder
Har hur mycket som helst att berätta om den maskinen, smo hur den spela med en 100.000uF RIFA Computergrade Elektrolyt som Buffer...

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/03 20:37:07
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:05:12  Show Profile Send JonasV a Private Message
Eftersom IKEA-hyllan med böckerna och mitt DIY-Material skeva ihop i förgår, gick jag igenom mina verktyg, för att se vad som skall kompletteras inför bygget av rörsluteget
Visste inte att jag varit så aktiv?
Hitta flera små byggen, och då menar jag s m å allt jag har hittat har varit tätt ihopkrympta.
Hitta först ett ombyggt kort från ett av mina första digtala armbandsur?
På det ynkliga kortet satt det några fastlödda, textilspunna koppartrådar typ som sitter i stavantenner.
Den andra apparaten var en liten "touchplatta" typ som när man rör en plåtbit flyter det några elektroner mellan fingret - plåten vilket ändrar tillständet hos en transistor...
Hade klumpiga papperskondingar (WIMA), en Motorola 2N 3055.
Sitter på eget kort genom en M3x30 skruv löd med huvudet i botten på karamellasken i plåt.
Asken är först rengjord med lödvätska så det blivit perfekta lödningar, viktigt på en så strömkänslig apparat.
Hade bara klen telefontråd (som televerket har massor av i sina skåp) så jag löste fjärrstyrningen och vidhängande signalförsvagning genom att sätta "triggertransistorn" direkt till touchpanelen

Har inte hittat den pyttelilla MW-radion som rymdes i minsta tändsticksasken.
Eftersom jag alltid ville ha dom bästa komponenterna hade den ändå:
Stavantenn.
Vridkondensator.
volymkontrol.
Utbyttbart Alkaliskt batteri.
Hörlursjack.
Jordplan i rejäl plåt!

I nästa postning skall jag presentera mina verkyg (Skall bara leta reda på min dyra Testofon 3000 först)

Jag rantar på här eftersom jag har tid och jobbar hemma, men jag är nyfiken på era kunskaper samt utrustning i "verkstan" när ni Logat in!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:37:59  Show Profile Send JonasV a Private Message
Minns nu att jag var så besatt av minatyrtekniken att jag inte nöjde mig med litteraturen om ytmontering.

Jag jämförde dom billigaste våglödningsmaskinerna med priserna hos Flourångmaskiner
Visste ni att En liter flytande flourvätska kostade nästan 2000:- då!
Flerlagerskort var svårt att implementera på en students budget.
Ytmonteringsrobotar fanns i alla former men även labbutrustning kunde kosta som bil
Vad inspirerad jag då blev när jag hittade en begagnad Bondningsmaskin billigt på Industrimarknaden!
Med en sådan skulle jag kunna krympa grejjer mindre en ytmonterat är
Nu behövde jag bara lära mig grundläggande Chiptillverkning
Eftersom Katrineholms Huvudbibliotek förutom 400 Magasin också hade böcker från Dante's "divina comedia" (urtråkig medeltidsförfattare) också hade böcker om Ytteknik och Jetmotorer, var det inte svårt att plugga halvledarteknik och jämföra dopningsämnen.

Men eftersom det är en hård värld och man är mindre praktisk, väntar man ännu på tid och pengar

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/03 :  16:55:34  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Mitt Hittils största project är en Lyxbergsprängare av modell JVC PC-X300.


Nog är det bra att både ta bort rädslan för elektronik och ta fram fascinationen och nyfikenheten för hur saker funkar genom att skruva isär elektronik! Idag ägnade jag och min förkylde son (6 år, nyfiken) halva dagen åt att skruva isär en gammal Sony Handicam Video8 i sina beståndsdelar... Det blev en riktig högtidsstund!

OBS bilden är klickbar.
Alla ingående delar förutom plastchassit är med. Espressokoppen (enkel-kopp) innehåller skruvarna som håller ihop hela klabbet. Jo, det är faktiskt som ett 3D-pussel - när väl kretskorten är loss så blir det liksom inget kvar... Otroligt egentligen.

P.S. Nån som behöver reservdelar till en handicam?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/03/03 16:56:43
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  17:08:55  Show Profile Send JonasV a Private Message
Häftigt värre Zix!
Har alltid undrat hur dom såg ut innuti?
Och Sony som blev stora på Miatyriseringen, har du sett deras Historiesidor någon gång?

Vad skall du ha för att sätta ihop den och få den att fungera

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/03/03 :  22:20:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag får erkänna att jag hittade ett par små kretskort som borde varit med, samt mikrofonen, efter fotograferingen. Minstingen hade smitit iväg med dem. Så riktigt alla delar var det inte...
De pengarna jag skulle behöva för att få ihop skräpet/undret igen? De vill nog ingen ge mig. Jag är iallafall djupt imponerad av ingenjörskonsten i video- och stillbildskameror - jämfört med sånt där är ju en förstärkare av normal rackstorlek rena barnleken att få ihop... får kolla Sonys sidor då. Ciao!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/05 :  16:20:45  Show Profile Send JonasV a Private Message
Nåväl, jag lyckades inte hitta Min "Testofon 3000" köpt hos ELFA för flera hundra kronor.
Men jag kan väll presentera Min små verktyg

En bra Skalkniv är bra att ha, jag har lärt mig att billiga knivar fort bli slöa, så att om man har skalat grov kabel och några gånger senare behöver strippa småledare så förstör man både Isoleringen och Kardelerna med den "mjuka", slöa kniven.
Så sent om sider lade jag på minnet vad en elarbetare hade i bältet och köpte en dyr:

Frosts, Mora. En rejäl skalkniv i Kolstål med kort rundat blad ovh stadigt handtag.

Till Lödarbeten, mest Finlödning (Har inte brytt mig om några högeffektskolvar ännu) Använder jag En lite ställbar Pennkolv på ca. 15W från Tyska "Weller".
Det är modell, EP15 komplett med ställ, svamp.
Jag valde den (tror jag kostade 535:- hos ELFA) för den lilla spettsen duger att reparera Ytmonterat i Nödfall.

Tennsugen är en Svensk OKAB Excelta med Utbytbar Teflonspetts.
Vilken lycka när jag kostade på mig den och slapp kladda med avlödningstrumpor som fastna

Multimetern var väldigt prisvärd,, men slarver som jag är glömde jag batteriet i så nu har batteriknapparna frätt sönder, även om en ny batteriknapp för 9 voltsbatteri bara kostar ca 3:-, Så överväger jag en Stationär Multimeter för mitt kommande Rörslutsteg.

Den heter CIE 5318 Multimeter: Och mäter Transistorer, Batterier, DCV, ACV samt DCA.
Som Prylnisse skaffade jag extra mätsladdar med fjädrande hakar och spiralsladdar oxå!

Min Testofon 3000:
Som jag inte har den rika manualen med frekvenstabeller samt toleranser angivna i.
Den kostade över 300:- är i rejäl röd och svart plast och med en liten minatyrhögtalare.
Jag fattar inte vad för Genier som skapade den, den kan vad som helst.
Du felmäter halvledare med den, högspänning genom glimlampa,
Kapacitans (genom urladdningen av biasförspänningen hör man tonhöjden ändras i högtalaren), Kruxet är att det inte hjälper med Tabellen i Manualen du är sällan så lyhörd att det är någon mening att gissa storleken på omärkta Kondensatorer
Testade med en Testton, hade ofta minst 20% -30% FEL!
Sedan kan man också mäta induktans och spänning.
En lite Hemlig sak jag gärna håller tyst med är att förutom att man får ljudet från signaler i utrustningen även kan avlyssna Telefonsamtal på Öppna Linjer (pratar Morsan i Telefon och du petar in Proberna får bakom brummet höra en svag Konversation

så nu vill jag gärna få vet hur ni gör där Hemma?


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/05/11 :  11:50:15  Show Profile Send JonasV a Private Message
Äntligen Hittade jag min Mini-AM radio, byggd i en liten tändsticksask

Den låg naturligtvis i skräplådan bland udda sladdar och kontakter...

Här är en bild (svarta kanten ovanför är ifrån en diskett):


Fakta:
Jordplan i plåt.
Cermet Trimpot för anpassning till hörlur.
Högkvalitets komponenter.
vridkondensator + stavantenn från en liten kinaradio.
Plats för utbytbart batteri i storleken halv R06.
AM-mottagarkrets ZN 414N.
hörlurskontakt med brytfunktion för strömmen.
Låda, liten solstickan ask.

Nästa project blir Philips SMD FM radio i Pennan

MVH Jonas viklund.
Edit: rättning skrivfelsnisse!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/05/12 06:00:20
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/05/12 :  15:56:54  Show Profile Send Stormen a Private Message
Började väl med som liten att man visste att om man kopplade in en bas till en 24 volt regulator som man använder till tågbanan så låter högtalaren wowowowowowow. Ganska kul som 10 åring. så vad händer om man kopplar in den til vägguttaget direkt. Det är ju 50 Hz där med och 220V istället för ynka 24V
Det slog en blixt på ca 30cm o missade luggen precis. Försökte gömma den rykande basen lite snabbt o chokande ägna mig åt något annat. Senare i livet så testade vi att bygga ett vindkraftverk. Den handgjorda propellern på 2 meter i diameter täljde vi till 3-7 sekundmeter. Det blåste en natt 20 sekundmeter o vi glömde en broms. Den flög nästan 100meter i 5 delar. Riktigt kul faktiskt. Blev även en telefonväxel av bara reläer (ca 40st) Vilket härligt smattrande när man slog siffrorna En laser som aldrig blev klar. Skulle visst kunna skära i papper med den. Har ett rum som är byggt av gratisprylar. Oscilliskop, testbänk med 12, 24 , 230V nödstopp amp voltmätare. (byggde den själv). Videoövervakning över ingången, hydraliklås till dörren. man kan koppla in soffan på relä så att hydralik kastar bort en om man suttit för länge framför datorn.

Edited by - Stormen on 2005/05/12 16:00:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000