HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kommer inte på nåt bra idé till exjobb
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2005/03/02 :  02:06:04  Show Profile Send Nagra a Private Message
Som rubriken säger...det skulle underlätta om man hade det, de flesta företag vill att man kommer på sina egna ideér som man formar till ett exjobb, men jag har svårt..så svårt att komma på nåt vettigt..
Vill hålla på med CAD, simulering och beräkningar i datorer, ska vara av konstruktionkaraktär, för en desperat maskiningenjör

Dessa är dock inga jätteviktiga krav, vill bra ha det gjort...

ACCUrate PHASE

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/02 :  02:51:42  Show Profile Send JonasV a Private Message
Vi kanske kan kontruera en bil ihop?

Jag har några välutvecklade idéer på en motor, generator mm.
Med både framdrivning och subsystemen Hydrostatiska.
Den kräver väldigt liten materialåtgång men hög noggrannhet och kvalitet.
Dock kräver den förutom hållfasthetsberäkningar även simuleringar av värmespridningen.
Om ni har en sådan modul i ert CAD-program så kan man spara energi och få synergieffekter.

Med extremt få röliga delar och lite material skulle den kunna bli nästa "VW Beetle"
Har tänkt pröva ett annat ämne istället för olja i hydraluliken vilket kan kräva laboratorium, (men med välkända fysikaliska egenskaper) som kan om man lyckas ta bort risken för kavitation och göra den totalt stöldsäker

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/02 :  13:18:06  Show Profile Send JonasV a Private Message
Som lite övertygelse vad jag försöker åstadkomma med en ny förbränningsmotor i dagens läge, Nagra
Jag fantiserade och lekte med spännande lösningar sedan jag gått Maskinmekanikerlinjen i Ljusdal (Fick Cert. 1989 bäst i klassen på MAF's prov och topprankad i sverige).
Hade inskolningsplats på ett toppmodernt datorstyrt värmeverk i Ljusdal 6 månader.
Våren 1990 kom jag in på Komvux KTS i Katrineholm 4år på 5 terminer, hoppade av efter 1,5 år dock efter usla betyg och en livskris (ifrågasatte meningen med studierna, vad gör man om man är långsam och tvingas köra i dubbel fart det lärde mig studieteknik iallafall samt grunderna som Gymnasieingenjör.
Senare öppnade Arbetsförmedlingen (tack skall dom ha för många års gratis studier) för en karriär som CNC-Operatör där jag lärt mig svarva, fräsa mäta toleranser och sådant.
Så jag kan grunderna i Autocad, har dock länge suktat efter en License på Bentley's Microstation Om man hade råd...

Tyckte man skulle kunna åstadkomma mer med motorerna (efter att ofta sniffat senaste tekniken), det var tiden för Fords Leanburn motorer, vem minns dom nu?
Slog upp och studerade urgamla böcker i bilteknik och läste fack- och industripressen.
Fick kombinera och förkasta ca 100 principer och lösningar innan den var tillräckligt rationell och effektiv.
Har räknat kompression, effekter, volymer, kraft, dynamik rörlig massa, tom försökt hållfasthetsberäkna vevstakarna med min Casio 4000p!
Har dock bara kunnat "visualisera" den i skisser samt på simpla Renderings/modelleringprogram.
Den är så enkel, flexibel och effektiv att jag kunnat hålla alla detaljer i huvudet
Många gånger har jag fruktat bli överkörd av den snabba utvecklingen och tvivlat.
Den har dock hållit tio år nu medans jag vänta på att få inkomster och resurser att genomföra den. Den fomligen skriker SYNERGI.
Skulle jag skriva dess principella namn så skulle namnet ha lika många ord som rörliga delar i motorn , förskjutsingen


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/02 13:20:57
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/03 :  01:29:16  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Kommer det fortfarande att vara en Otto-motor?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  02:36:02  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tjenare Gaffa, ursäkta om jag ignorerat er lite hos SFN!
Kollar ibland läget men vill gärna komma med något produktivt sån respekt har jag iallafall.
Om jag lyssnar mer kanske man inte framstår som ett Troll

Fixat Skärseldars Datorras:
Började med win XP Home, 1GB RAM & GeForce 6600GTS och efter fyra dagar var det bara Win 98SE, 256MB RAM och 16färger, XP licensen upphörde vid ominstallation, E-Mail var hackad och oåtkomlig, senaste backuppskivan var försvunnen.
Då tog jag upp Mobilen för att be om hjälp, SÅ Skulle förståzz inte PIN-CodehN funhka med nyaste DJUICE-kortet
Stog enfaldigt förnekande, med högerarmen spänt viftande som John Cleese i Faxlty Towers.

OK, du frågade om motorn.
Det är en extremt högvarvig dieselmotor med tekniker som spänner över 60år.
Eftersom den är så himla simpel och flexibel är den tolerant på bränsletyper och byggs i den storlek man vill ha.
Den är nästan hälften så stor som en motor med jämförbar volym men har lite mer effekt en motsvarande bensinare.
Ett problem jag brottas med fortfande är att få ner bränsletörsten för som ****elmotorn med kompakt storlek och hög effekt vill den ha mycket bränsle
Har alltid gillat stora starka maskiner, så har ju trots allt nått mitt mål, Otto-motor som är kompakt och urstark.
Enkelheten ger den många problemfria timmar, finns inte ens ett Topplock att skruva loss

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000