HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare och kablar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/02 :  00:24:55  Show Profile Send långhåret a Private Message
Tänkte ta mig friheten att starta ännu en tråd bland alla dessa i mängden...

Har införskaffat mig div. hifidelar i ett försök att ge mig
en vettig musikåtergivning för en rimlig slant.

Fastnade rätt direkt för stativaren Kirksaeter Silverline 60 S.E Otroligt stort välljud! och det inte bara för pengarna!
(tackar gänget på tophifi för deras trevliga demo samt jordnära bemötande på mässan, vilken för övrigt ägde rum i Sollentuna).

CD-spelare fick bli Cambridge D500 S.E (jaja blev väldigt mycket S.E här... utan någon direkt lyssning, men kunde inte motstå priset. Den kommer nog att duga fint tillsvidare. Kanske t.om överraska mig..

Nu återstår det ju såklart en del delar. Tänkte rådfråga lite löst andra medlemmar vad dom kan tänka sig passa detta blivande system.
Har självklart mina egna idéer, men vill ändå ha lite tips

När det gäller kablar så har jag kommit fram till att det vore rimligt (prismässigt iaf) att ge Xindak-kablarna en chans (FA1 & FS1)
alt. Silver Resolution. Har ej bestämt mig ang. denna fråga.

När det kommer till förstärkare så har jag funderingar kring Atoll IN100 vilken ljudmässigt passade utmärkt till högtalarna. Ingångspriset är typ maxtaket för vad jag vill lägga på en förstärkare (Ca: 8000kr) men då har jag verkligen ingen lust att plussa på dryga tusenlappen för att få en fjärr samt silverfärg.

Har ej hört högtalarna med någon annan förstärkare än denna. Någon som har tips på Kina/Beg/Nytt? Med liknande ljudkaraktär?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:28:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Något som liknar Atoll IN100? Då är ju frågan hur IN100 låter?

I den här prisklassen tycker jag inte att det är några extremt stora skillnader mellan olika förstärkare. Dom flesta befinner sig någonstans i området "ganska neutrala" och "tillräckligt mycket kraft för att driva normala högtalare i normala sammanhang". Finns dock en del som sticker av mer eller mindre, Rega med sin varmare karaktär, effektsvaga rörstärkare som kan finnas även till såhär "låga" priser osv. När det gäller Kina-import är det tydligen Zell som gäller nu. Galet mycket kraft är det iallafall, och dom som lyssnat säger att det är bra, dock ej lyssnat själv.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:37:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
När det gäller Kina-import är det tydligen Zell som gäller nu. Galet mycket kraft är det iallafall, och dom som lyssnat säger att det är bra, dock ej lyssnat själv.

Kan inte påstå att Zell har galet mycke kraft, 200W/8ohm är väl rätt standard för en produkt i dennes klass, men visst finns det så det räcker långt. Zell:en har svårt att rymmas inom budget, du måste nog räkna runt 10 000:- för en privatimport. Köper du denna så har du dock en produkt att ha kvar länge senare då uppgraderingarna tar vid.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/02 10:40:53
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/02 :  11:41:54  Show Profile Send Blue a Private Message
mangew: Jo för 10 lök tycker jag nog att 200W får betraktas som "galet mycket" effekt. Kan bara komma på en sådan stärkare som finns att köpa i Sverige, Vincent-233. Låter okej, men det finns bättre i prisklassen.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/02 :  11:46:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Jo för 10 lök tycker jag nog att 200W får betraktas som "galet mycket" effekt. Kan bara komma på en sådan stärkare som finns att köpa i Sverige, Vincent-233. Låter okej, men det finns bättre i prisklassen

Nu tänkte jag ju inte prisklass, utan mer prestanda klassen...

ps. en Zell kostar 2,5ggr så mycke som en 233:a per import.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/02 11:47:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000