HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till basmodul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:14:03  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
I mina tvågägare har jag element från T & P (C23 & c92).

Jag har länge funderat på att komplettera dessa högtalare med en tillhörande basmodul, vilken samtidigt kommer att fungera som stativ.

Jag har förstått att en C220 från T & P skulle kunna fungera, men att även 11-581/50HEX från Eton skulle kunna passa.

Det som har sagts är att dessa, om jag mins rätt, skull passa "ljudmässigt". Och således skulle dessa element matcha varandra bra.

Om jag väljer att dela aktivt mellan 2-vägaren och basmodulen, ökar då antalet alternativa element heller har den aktiva delningen inte med matchningen att göra?

Finns det några andra element som ni skulle kunna rekommendera?

Högtalarna spelar i ett rum som är ca 75 m3 (5*5*3).

Önskad maxvolym på basmodulen ca 60 l.

Tack på förhand

/loovet




// det blev en aleph 1.7 //

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/01 :  13:23:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag rekommenderar dig att kolla dels EALS-3's genomgång av alternativ som basar. Sen kan du även söka upp min tråd om "attsiken vad svårt det är att hitta en bra basåtta" (eller nått sånt). Där ges en hel del exempel och förslag.

Med 5*5 meter stort rum plus högt till tak tror jag du skall titta på något större än bara två stycken T&P C220. Fyra är nog ett minimum. Är dina toppar bra byggda* så lär nästan basmodulerna begränsa max SPL...

Eton's elvor är nog det element jag skulle hålla högst, av dina två förslag. Inget hindrar dig ifrån att i framtiden komplettera med två extra basar - om nu två elvor är för lite.
Själv har jag ju närliggande projekt där jag använder Skaanings Flex Units 10 tummare. Sitter perfekt i 50 liters portad låda. Pris på ca 4300kr st.


*) Mer info om topparna vore önskvärt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/03/01 :  15:07:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Det diskuterades även olika baselement hejvilt i tråden om basmodul till HFLS-1. Men jag skulle nog hålla med Engelholm & satsa på Etons 11" kompetenta baselement. Iofs. är ju T&P C220 snuskigt bra men också snuskigt dyr..

Och delvis kan man kanske säga att ett aktivt filter ökar möjliga elementval, då du lätt kan få en hög branthet på filtret och därmed minska det överlappande området. Men i vilket fall som helst, så är aktiv delning det enda rätta alternativet!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2005/03/01 :  17:54:59  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Tack för era snabba svar,

Båda svaren lutar åt att jag ska använda Etons 11 aktivt, vilktet stämmer överens med mina tankar.

Mina nuvarande högtalare är bygda enligt GAM Dawn Linnea.

Bruttovolym ca 22 l (bort går filter, diskant, dämpmaterial m m)

Avstämd till ca 40 Hz

Delningsfrekvens 1700 Hz

Några förslag på lådvolymer och avstämmingsfrekvenser m m för Etons 11:a.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2005/03/01 18:02:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000