HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byte av spole till bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/03/01 :  12:51:37  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej!!

Hemma nu så spelar jag på mina nya tre-vägare med
diskant från Scan-Speak: D2905/930000 (dämpad 2 db)
mellanregister från Focal 5W 4211
bas från Peerless Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L
http://www.d-s-t.com/peerless/data/831727.htm

Jag tycker dock att de låter tunnt. Basen och mellanregistret delas vid 300 Hz med 12 db/okt.
*Spolen i serie till basen är på 9 mh med resistans på ca 1 ohm. *Spolen i serie till mellanregistret är på 0,5 mh och har en resistans på ca 0,2 ohm.
*Känsligheten på mellanregistret är 87-88 db vid delningsfrekvensen, likaså basen.

Det jag undrar över är om 9 mh-spolens stora resistans fungerar som dämpning och dämpar basen mer än nödvändigt?

Jag har nämligen hittat högtalarspolar på ELFA med ungefär samma komponentvärde med med en resistans på ca 0,2 ohm, dvs lika som mellanregistret.

Är det någon vits att byta ut spolarna?

Eller ska det till andra åtgärder för att få fyllighet i ljudet??

Tack för hjälpen / Petter

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/01 :  21:17:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Visst käker spolen effekt...just i området 100-300 Hz är ju impedansen låg och om du då måste räkna på en spänningsdelning mellan spolens 1 ohm och elementets 6-7 ohm så förloras en hel del så klart.... (Har inte formlerna i huvudet..) en annan fråga är om du har nån baffelstegskompensation i filtret? (Kan vara ett annat skäl till att det låter tunnt.

"Vi" som kommer med tips brukar gärna vilja ha mer info för att kunna tipsa...filterlayout, mått på baffel, typ av baslåda, avstämning etc.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/03/03 :  08:57:02  Show Profile Send PaleRider a Private Message

0.2Ohm hos ELFA? Før att basarna verkligen ska bli "løssluppna" behøver du en trafospola med (minimum) 6mm diameter/2,5mm radius tråd. Norska ELTEK seljer sådana, Golden age eller Hifi-Kit måste vel ha nåt før er Svenskar.
9mH verkar va før mycket; omlag 4,5mH borda duga. Personlig undviker jag 12db filtre då dom eter mycket strøm. Ett bra alternativ er å erstatta konensatorn i parralell med et konjugatled, dvs. en enkel impedanskorreksjon beståande av omlag 30uF+6-8ohm. Dermede "møter" inte førstarkaren seg sjelv i en relativ kortslutning som et komponent i paralell utgjør.

Dom der trafospolerna kan forøvrigt "justeras trinnløs"t ved att lossna brackett undantil på trafospolan ock justera sploen ned før legre værde, upp før høgre.(-du behøver en mH-metare!) . Dermed kan du justera dej fram til eksakt verdi. Elektrolytt/glattfolie-kondensatorer duger inte, goda polypropylen (f.ex. Solen) må man ha. Ordinæra motstånder klarar inte av många watt, men om du kjør f.ex. 7x56ohm i paralell får du en effekttålig 8ohm motstånd.(silikonlimma før att undvika klirr)

- ock sist men inte minst; tjocka massiva kablar, minimum 6mm. Se nærmaste el-installatør.


Mvh. RS (hifi-dragracer)

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:00:18  Show Profile Send nusse a Private Message
Förfärligt lite input i denna (iaf i mina ögon) intressanta fråga. Det måste väl finnas massor med kunnande eller åtminstonde tyckande här...
Jag antar att frågeställaren syftar på, citat ELFA:
"Högtalardrossel på transformatorkärna Fabr Monacor, typ LSI-xxT
Drosslar lindade på transformatorkärna med syrefri koppartråd. Kännetecknande för dessa drosslar är hög effekttålighet och låg inre resistans vilket ger låg distorsion som är avgörande vid användning till delningsfilter i PA-högtalare."

LSI-100T 10mH 0,19 Ohm 1,4mm tråd 149.00:-

http://www.monacor.com/int/en/produktseite_suche.php?artid=2221&spr=EN&typ=full

ELTEK verkar inte ha nån trafo på 10 mH, men två på 12mH en med 1,4mm!! tråd NOK 390.00, samt 2,5 mm 782.00 NOK.

Norsk matematik: 2,5x2=6


Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:14:29  Show Profile Send fenwick a Private Message
Inte alls insatt men.
Ett billigare alternstiv för test: lägg 0.8 ohm i serie med bp-filtret?
Go to Top of Page

Martin B
Member

57 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:41:15  Show Profile Send Martin B a Private Message
PaleRider:Ett bra alternativ er å erstatta konensatorn i parralell med et konjugatled, dvs. en enkel impedanskorreksjon beståande av omlag 30uF+6-8ohm. Dermede "møter" inte førstarkaren seg sjelv i en relativ kortslutning som et komponent i paralell utgjør.

Dom der trafospolerna kan forøvrigt "justeras trinnløs"t ved att lossna brackett undantil på trafospolan ock justera sploen ned før legre værde, upp før høgre.(-du behøver en mH-metare!) . Dermed kan du justera dej fram til eksakt verdi. Elektrolytt/glattfolie-kondensatorer duger inte, goda polypropylen (f.ex. Solen) må man ha. Ordinæra motstånder klarar inte av många watt, men om du kjør f.ex. 7x56ohm i paralell får du en effekttålig 8ohm motstånd.(silikonlimma før att undvika klirr)





Att ersätta kondensatorn i 12dB filter med konjugatlänk låter klokt, att parallellkoppla motstånd också, särskilt i serieled.

Bra tips för justering av induktansen på Monacor-drosslarna
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/03 :  10:41:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Visst är det som du säger - seriespolen dämpar efterföljande element (bland mycket annat spolen gör). Trafospole är ett mycket bra alternativ som håller mycket låg Rdc redan vid små kabeldiametrar.

Att elementens inbördes känslighet är jämn betyder inte att det blir bra i slutändan. Baffelstödet över ca 500Hz kommer bidra med ett par, tre kanske fyra dB förstärkning. Dessutom är basens känslighet under 80Hz kraftigt fallande.

Från d-s-t.com
Rummet skjuter på lite för vissa frekvenser (rumsmoder) och dämpar för andra.

Inte ovanligt får man dämpa hela toppen (mellanregister och diskant) kontra basen.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/03 10:42:19
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:29:42  Show Profile Send mangs a Private Message
Vill bara informera om att linda på koppartråd på denna typen av kärnor ger väldigt låg resistans men de börjar dista kraftigt redan vid ca 1W. Inte bra med andra ord. Jag ar själv 10 kärnor här hemma. Det jag kom på var att genom att placera papper mellan kärnhalvorna så kunde man dra på betydligt mer innan det började dista så det fungerade bättre. Problemet är ju då att du måste linda med betydligt fler varv om du skall uppnå samma induktans.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/03/03 :  20:51:30  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Til en tre-vegs med et dedikerad basselement vil trafo-drossel gje det absolut besta resultatet, då såfremt den er viklad med tilrekligt tjock tråd. Tråden bør inte va tunnare enn 6 kvadratmillimeter, dvs. 2,5mm i diameter. Vidare anbefales tilsvarende ytjock massiv tråd til såvel intern som extern kabling, varfør uptecker man om man forsøker.

- og igjen; jag tror 9mH er en før stor verdi.

ELTEK har en spola på 8.2mH viklad med tråd 2.5mm diameter(=6kvadrat mm) som vil duga godt. Man vet inte va man spelar på førenn man har koplat upp sej med tjock massiv koppartråd. (tjock..)

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/04 :  09:37:36  Show Profile Send mangs a Private Message
Kan förtydliga lite, de kärnorna jag har är inte exakt samma som de som de länkas till i denna tråden. Dock kommer kärnor av olika slag alltid ge en viss dist jämfört med luftlindade.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:26:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej hej...tackar för tipset...tänkte själv i liknande banor och köpte faktiskt motstånd innan jag läste ditt inlägg. Dock var mitt på 1 ohm, jag går på Uppsla universitet och de har en liten elektronikshop här. Kanske inte världens största utbud, men de är hyfsat billiga. Ljudet blev fylligare och inte lika hårt som förut. Dock är jag inte nöjd än, tror att de kan prestera mycket mer.

Jag har försökt at lägga upp bilder på filtret men eftersom jag bara kommer åt internet på skolan så vill det sig inte riktigt. Jag skulle gärna maila filtret till någon som skulle kunna lägga upp det på denna tråd så får ni lite mer att arbeta med.

Jag kan försöka beskriva hur högtalaren ser ut:
Mått
Höjd: 130cm
Bredd: 35 cm
djup: 42 cm
Material: 38 mm MDF genomgående

Högtalaren består av:
* ett mellanregister högst upp på en distans 38 mm ut från baffeln
* mellanvägg mellan mellanrefistret och diskant/baslågan
* sedan kommer diskanten på en höjd av ca 100 cm
* under diskanten finns ett baselement som ingår i tre-vägaren.
* under det baselementet finns en till mellanvägg som skiljer den mellersta lådan från den undre. I den undre sitter ett exta baselement (i båda högtalarna), lika som det i trevägaren. Dessa drivs aktivt via en subwooferförstärkare från Zachry. subwooferelementen är paralellkopplade till förstärkaren som sitter i en av lådorna.

Båda baslådorna är portade, mellanregisterlådan är sluten. Den mellersta lådan (till trevägsbasen) har en volym av ca 45 liter, avstämd till ca 42 Hz. Lådan till subwoofern är på ca 55 liter, avstämd till ca 27 Hz.

Baffeln är täckt av tredubbelt lager av filtmatta ifrån Ljudia för att undvika baffelreflektioner. Tror ni att det räcker eller måste det till något i filtret??

Tror ni det skulle vara en bra idé att parallellkoppla basarna i varje högtalare och därmed skippa subwoofern??

Känner ni någon som kan mäta upp högtalare som bor i närheten av Uppsala, eller som har tid och lust att ta sig hit??

Tack EngelholmAudio för tipset med markskivor på väggen. Nu är hela väggen bakom högtalarna täckt med 7 cm markskivor (utan ett enda hål i väggen Nu ska jag snart börja med hörnen. De skja skäras av i ca 45 grader med markskivor. Det blev verkligen stor skillnad i stereoperspektivet och basresonansen vid ca 75 Hz försvann nästan helt. När hörnen är klara ska allt kläs med hängande tyg och bakom tyget i hörnen skall ljusslingor, typ de som man gar ute i granen hänga bakom. Blir störtläckert tror jag.

Tackar för era kommentarer och funderingar...hoppasdet kommer fler

MVH / Petter

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:28:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Förresten, någon baffelreflexkorrigering finns ej. Dock har alla tre element impedanskorrigeringar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/07 :  09:43:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Akta dig för att överdämpa runt och bakom högtalarna. Glöm inte att testa med och utan markplattor. Det är lite en konst att göra detta rätt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000