Author |
Topic |
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 11:18:19
|
Ibland när man åker genom Stockholm så får man in flera Lokalstationer samtidigt och det blir en enda röra. Men nu när jag kör genom Mullsjö lyssnandes på 105.1MHz så skiftar den ibland mellan Radio Match och P4 Skaraborg Min JVC Exad Bilstereo är en Enchipslösning med digitalteknik, men den bygger fortfarande på vanlig Analog FM-modulering med RDS-stöd, IF reglering, stereoblending mm. Hur funkar det igentligen i moderna FM-radioapparater utan Diversity?
Är intresserad eftersom Min stationära Tuner Denon TU-S10 är fullrustad med IF-Bandbredd, antenna A/B, RDS och inte har samma problem. |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 11:25:42
|
Är inte anledningen att du inte upplever samma problem med din stationära anläggning just att den är stationär? Det är ju viss skillnad på att ha en antenn som åker runt, eftersom radiovågorna inte är lika intensiva överallt, osv.
|
Sandoz in the rain |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 12:13:32
|
Ha ha! Jo du har rätt så klart. Det kanske var reflexerna som gör att den "skiftar" kanal istället för att blanda dom? Hade man Diversity-antenner kankse det funkat ännu bättre. Det är något fenomen med långa och korta reflexer som blandas, har glömt vad det kallas... |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 18:13:48
|
Anledningen att den byter kanal kanske är att den byter eftersom mottagningen på Radio Match blir för dålig? Bilradio brukar ju ha dylika funktioner...
För P4 Skaraborg ligger väl inte ens nära i frekvens?
Själv har jag inte problem med flera kanaler samtidigt i Stockholm, däremot brukar det spraka en del när man kommer dit där det är mycket reflexer, fast det lär vara antennen som inte håller måttet riktigt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 19:18:13
|
ztenlund: Du har nog rätt, för jag är inte riktigt hemma med geografin här Det stod "P4 skrbrg" någonting RDS har ju funktion för att byta frekvenser och sådant... |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 22:10:18
|
Kom på Nyligen vad Fenomenet med olika långa och korta reflexer som blandas i Mottagaren Kallas
[Multipath] och den smarta lösningen är just det [Diversity]
Philips - Var tidig med detta i sina Bilsteroapparater vill jag minnas.
Det finns två sätt att sköta det, dels den billiga med en Balanserad Antenn.
Eller det kostsamma och Hypade sätt Radiobranchen sköter saker, genom två ingångsteg i mottagaren.
Det här med olika antennlösningar minns jag från Teknos Radioböcker.
Rätta mig om jag har fel, min fascination för kretiva lösningar spelar med
|
|
|
|
Topic |
|