Author |
Topic |
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 10:58:13
|
jag fick med några spikesaktiga saker när jag köpte mina jbl xti-högt.
och jag har inte den blekaste aning om hur man isåfall skulle kunna få dit dom, eller om det inte är spikes utan något helt annat...
hittar ingen info om det någonstans, någon här som har en aning.
kan sätta in en bild så ni ser hur dom ser ut....
|
Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001 |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 22:37:34
|
Spikes dämpar inga vibrationer... tyvärr! Dom har inte gjort det och komer aldrig att göra det. Det finns ingen mekanisk i en "spike" som har energiupptagande förmåga. Utanför HiFi världen har ingen någonsin påstått att en "spike" dämpar någonting, vilket betyder att det är en LÖGN. Alltså... spikes dämpar inte vibrationer.
Gör följande test... tag en spike, spets, kon, pryl i metall med guldfärg... håll emot en pryl som vibrerar... känner du nån vibration i handen?? Bra! Din känsel är i behåll!
Tag en fjäder och håll mot något som vibrerar... hänner du någon skillnad? Bra! Det finns material som är BRA på att dämpa vibrationer, fjädrar, mjukt gummi...
Vill du att något skall stå stadigt? Ta bort fjädern eller gummit och lägg tre mynt under istället. Eller varför inte tre guldfärgade koner? Men säg ALDRIG att dom "absorberar" vibrationer..
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Drem
Member
696 Posts |
Posted - 2005/03/01 : 23:45:38
|
Hjälper det att låta högtalaren stå på en matta (i detta fallet på parkettgolv) utöver spikesen då. |
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Musik- och Filmanläggning
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 00:28:56
|
Så vitt jag vet började spikes först användas i England, där behövs de för att få högtalarna att stå stadigt. Orsaken är naturligtvis att England är heltäckningsmattans förlovade land.
Själv kör jag med superspikes, mitt vardagsrumsgolv (parkett) är lite ojämnt och superspikes får faktiskt högtalarna att stå stadigare (i och med att det kan vara lite vinkel på fötterna).
Dock kör jag SD-fötter under centern som ligger i en TV-bänk av glas, utan fötterna vibrerar hyllan lite om det är mycket bas.
|
|
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 01:51:49
|
Själv kör jag med bdr (puck och kon) det är det som rensar upp bumlet bäst hos mig.
|
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 02:18:58
|
Högtalarna måste absolut stå stadigt och där är spiksen behjälpliga, sedan kan ju dessa stå på något material som dämpar. Själv har jag använt Soundcares Superspikes med gott resultat under några olika högtalare. |
Bravo |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:29:09
|
Verkar ju inte vara nån som är intresserad av att komma med förslag på HUR du sätter dit dina spikes. I dom flesta fall så finns det hål med gängor under högtalaren... Då är det bara att skruva i spiken. Spikes är förresten ganska nödvändigt för att kompensera ojämna golv, högtalaren står superstadigt med spikes |
|
|
ers
Member
194 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 10:41:44
|
Jag tror att du måste ta bort gummi tassarna under dina XTi högtalare och under dem tror jag att det finns hål för spikarna.
//Anders |
Mvh Anders |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 11:31:08
|
quote: Spikes dämpar inga vibrationer... tyvärr!
Hoppas att jag inte missförstått dig; När jag spelar något basstarkt utan spikes vibrerar det i golvet framför högtalarna och ner till grannarna. När högtalarna står på spikes vibrerar det inte. Det är klart att membranen fortfarande vibrerar men fortplantningen från högtalaren till golv har reducerats avsevärt.
esl:du är välkommen att själv uppleva skillnaden!
|
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 12:36:03
|
Rent fysikaliskt sett finns det inget som säger att vanliga metallspikes skulle reducera vibrationer avsevärt, om något överhuvudtaget. Sedan hur verkligheten beter sig i förhållande till de teoretiska lagar människan har hittat på vet man aldrig. Själv vet jag dock att vibrationer från mina högtalare fortplantar sig betydligt mindre UTAN spikes, fast då är det åandrasidan små cirkulära gummiplattor under dessa som förmodligen hjälper till (under högtalarna dvs, inte spikesen). Hur det skulle bli om jag tog bort dessa vet jag inte, med spikes blir vibrationerna smått olidliga dock (träparkett). Det är alltid bra att ifrågasätta saker, speciellt sådant som man har fått lära sig "sedan man var liten". Jag trodde själv blint på att spikes var jättebra och vibrationsdämpande, tills jag tänkte efter och provade själv. Sedan fungerar de säkert bra till vissa högtalare/typer av golv.
|
Sandoz in the rain |
Edited by - labrat on 2005/03/02 12:40:32 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 12:38:47
|
Jag använder spikes under mina Audiovector och basen är mycket bra och djup utan vibrationer som jag märker av i alla fall... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 13:03:48
|
Citat" Hoppas att jag inte missförstått dig; När jag spelar något basstarkt utan spikes vibrerar det i golvet framför högtalarna och ner till grannarna. När högtalarna står på spikes vibrerar det inte. Det är klart att membranen fortfarande vibrerar men fortplantningen från högtalaren till golv har reducerats avsevärt."
Vibrationerna har förmodligen bara förflyttats till annan frekvens. Spikes kopplar till underlaget. De, tillsammans med golv och högtalarens massa bildar ett massa-fjädersystem. Resonansen hamnar någonstans i lägre basområdet. Hur vibrationerna ser ut i golvet kan bara utrönas med accelerometer.
Se
http://www.mosaic.fi/markku/floor.html
Med avkoppling vibrerar golvet fritt efter den stående vågen mellan tak och golv. Andra parasitiska vibrationer finns med koppling till golv.
Högtalaren vibrerar dock mycket mindre med avkoppling:
http://www.mosaic.fi/markku/revel-sd.html
|
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 17:04:34
|
quote: Vibrationerna har förmodligen bara förflyttats till annan frekvens
Klart intressant. Kanske ska experimentera lite. (hursomhelst stannar de för grannarnas skull) |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
Posted - 2005/03/02 : 22:29:15
|
jag fick på dom spikes som kom med högtalarna, och får anse att de blev en skillnad mot det bättre... sitter just nu i väntans tider på ett gäng DALI Cones från hifiklubben. får väl hoppas dom funkar ännu bättre än originalspikes!?
|
Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001 |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2005/03/03 : 11:04:07
|
Ser inte hur Dalis konor skulle fungera "bättre". De kanske SER bättre ut? Jag har kört spikes/konor under mina, samma resultat. Har dock parkett och grannarna klaga på "boom effekten". Efter att ha satt dem på mjuka fötter stannar ljudet i rummet, de står kanske inte lika stadigt, med de vibrerar inte mot golvet. Spikes i allmänhet skapar ju en mindre kontaktyta mot underlaget. Vibrationerna leds ner på samma sätt som ni säger, och omvandlas oftast i den nya "massa" den förbinds med. Att det "vibrerar" och låter mer när högtalaren står direkt på golvet är ju för att den har en betydligt större anläggningsyta. Skulle dock högtalarbotten och golv vara 100% platt och det inte skulle finnas en tiotusendels milimeters skillnad över hela anläggningsytan skulle även spikes vara onödiga. Högtalaren skulle "suga" fast mot golvet. |
Låter det?? BRA! |
|
|
Moby_Dick
Member
61 Posts |
|
|
Topic |
|