Har läst att man kan ha Blutack mellan till exempel högtalarna och stativ. Då till frågan vad är Blutack för något och är det att rekomendera?
Och nästa fråga Hörde för längesen att man kan smörja gummiupp-hängningen på elementen med någon olja (ingen kommersiel),om det är risk för att det spricker och om den är torr. Fungerar det isåfall på alla upphängningar och hur snabbt åldras igentligen upphängningen?
Blutack är den där ljusblå geggan som ungarna använder för att sätta upp saker på väggen.
glycerol eller glyserin är oljan du är ute efter. någon kanske vet mer precist än min gissning.
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Bluetac = "Häftmassa" dock låter inte "häftmassa" så cool som det borde med tanke på hur många som prisar den för ljudbruk.
En normal upphängning är idag i gummi såvitt jag vet och en 30-50 år bör den väl tåla om inte i direkt solljus hela dagarna. Glycerin var nog LÅNGT tillbaks i tiden och framför allt för skumkanter vilket är rätt ovanligt idag.
häftmassa fungerar rätt bra till att koppla en högtalare mot stativet, har väl inga vibrationsdödande egenskaper eg. (utom möjlightvis för väldigt höga frekvenser)
hade tidigare två 25-kilos marmorskivor som låg på golvet med "blutack" under blev en klar ljudförbättring jämfört med den skrangliga parketten. (var dock klart intressant att försöka få loss plattorna när de legat ett par år)
häftmassa kan dock lämna fläckar på oljat trä och ljusa ytor.
Oljan är en parrafinolja, och skall användas för butylgummikanter (ej skum) helst isoparrafin men vanlig parrafin duger. även pickupnålens upphängning behöver en liten dutt (om du nu kör LP)
/esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Ja parrafin olja var det nog jag hade hört talas om. Ska exprimentera lite med häftmassa så småningom, är väl inte så dyrt Butylgummikanter är väl det vanligaste eller? Vad kan hända annars? Ja kör vinyl men inte fått ordning på det ljudet (ännnu)