HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Några musiktips för nyfikna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/02/28 :  14:13:27  Show Profile Send Decadent a Private Message
Det var länge sen jag var här på forumet, men jag tänkte passa på att dela med mig av några intressanta skivor som jag tycker ni ska lyssna på.

För dem som inte räds det pretentiösa, lyssna på "Ultimatum" med Murcof. Minimalistisk men komplex electronica med stråkar.

Lyssna sen på Steve Tibbetts "A Man About a Horse". Svårt att förklara. Bara gör det.

Och när ni är färdiga med det, pinna iväg och köp norska Eivind Aarsets dubutalbum "Electronique Noir". Mörk och stämningsfull electronisk jazz.

/Decadent

Edited by - Decadent on 2005/02/28 14:14:05

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:58:56  Show Profile Send jonta a Private Message
Kan bara instämma i ovanstående. Har du några tips på liknande artiser?

Dreams never end!
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2005/03/02 :  17:35:33  Show Profile Send redestad a Private Message
Hej!

Eivind Aarsets debutalbum "Electronique Noir" verkar spännande. Har du någon länk där jag ka nläsa mer och beställa?

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:26:32  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag har några Tips på Synt och Elektroniskt.

Om vi börjar med lite Exentriska stråkar som Walter Steding (LP) produserad av Chris Stein [Celluloid CEL6614] och slutar lite flummigare i Scweizaren Andreas Wollenveider's Elektroniska Harpa.

En jag sätter högt är Isao Tomita - Snowflakes are dancing samt hans tolkning av Fransmannen Debussey.
Han gör ett verkligt trovärdigt intryck med stor respekt för orginalen och en genialitet vid maskinen helt i klass med Jean M Jarre eller Åke Parmerud.
Man kan inte tro vad han åstadkom med den utrustning han hade redan 1974!

En egen och påhittig syntgrupp jag vill ha mer av är Holy Toy från Norge som har en Polsk sångare som heter Andrej Dziubek Nebb.
Min LP kallas Panzer and Rabits utgiven 1984 av Lydcompagniet.

En annan LP som blir svår att beskriva är: Tuxedomoon, Ett Belgiskt verk gjort Januari 1987 på märket Cramboy.
Det är som en knasig fantasiberättelse framförd på bra Engelska, med trumpeter, gitarrer och syntar.

Q: Själv har jag länge letat efter en Svensk Elektronisk låt kallad Conversation på ca. 29 minuters längd och samplingar från marknader i Thailand.
Den kittlar ständigt mina känslor och sätter min fantasi i spin när jag hör den
Försökte desperat fånga den på band, resultatet vart i 3 delar på två band och ej i Full längd
Samplade omsorgsfullt in delarna i datorn, klippte, filtrerade och normaliserade den.
Sparade resultatet i hög bitrate som MP3 för banden va inget att ha.
Mitt e-Mail till Sveriges radio vart obesvarat när jag gjorde efterforskningen...

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/03 :  00:33:58  Show Profile Send tommypeters a Private Message
quote:
Andrej Dziubek Nebb

Hehe, kul namn, då Dziubek betyder Näbb...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2005/03/04 :  15:56:30  Show Profile Send Decadent a Private Message
"Eivind Aarsets debutalbum "Electronique Noir" verkar spännande. Har du någon länk där jag ka nläsa mer och beställa?"

Den finns på www.cdon.com

Skulle vara kul med fler tips på "gammal" elektronika från de svenska pionjärerna. Jag tänker på Fylkingen och EMS bl.a. Vad finns det för kul att gräva fram ur gömmorna där tro?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000