HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En kontroversiell fråga.Designen är den viktig ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:42:17  Show Profile Send dole a Private Message
För mig är designen på en hifi makapär faktiskt viktig.
Eftersom att den tar upp en heldel utrymme och därmed syns ganska mycket. Men jag skulle aldrig köpa en hifi grunka bara för att den är snygg. Det primära är endock att det ska låta bra.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:49:50  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag bara längtar efter att få höra Timbres svar på din fråga... Hans anläggning ger ett visst visuellt intryck, om man säger så. En ren ögonfröjd - särskilt högtalarna.


MVH
/Morga
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:50:12  Show Profile Send n/a a Private Message
precis hur viktigt som helst. Betalar jag en massa pengar för väl-ljud vill jag att det skall se snyggt ut också. Skall försöka få upp en bild på mitt Solid-Tech Rack i Corian finish med Solid fötterna och Quad99'an. Rena rama skulpturen. Skitsnyggt! Solid racket och Quaden är i exakt samma grå/silveriga färg. Klockrent Och Ni som sett Solid racket i Corian vet hur det riktigt tindrar om Corian finishen.



//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:57:26  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

För mig är designen på en hifi makapär faktiskt viktig.
Eftersom att den tar upp en heldel utrymme och därmed syns ganska mycket. Men jag skulle aldrig köpa en hifi grunka bara för att den är snygg. Det primära är endock att det ska låta bra.

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"



Hej och hallå!

Morello tycker också att formen/utseendet är av betydelse.
Om du tittar på min "profile", så framgår mina preferenser ganska tydligt tror jag.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/28 :  02:05:28  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Jag bara längtar efter att få höra Timbres svar på din fråga... Hans anläggning ger ett visst visuellt intryck, om man säger så. En ren ögonfröjd - särskilt högtalarna.


MVH
/Morgan

Plus att den/de låter kanon också

//dole\\"Det mesta är musik det är bara vårt sätt att se det på som skiljer"
Go to Top of Page

toblun
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/06/28 :  02:30:26  Show Profile Send toblun a Private Message
För mig är designen viktig. Men dock inte viktigare än välljudet. Men hostar man upp en massa pengar så vill jag inte att det ska se ut som något katten har släpat in.
Sen finns det exempel på där jag tycker att designen har tagigt över. B&O är ett exempel på detta. Jag skulle aldrig betala de pengar och få så mycke design och så lite välljud.

//toblu
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  02:36:48  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

För mig är designen viktig. Men dock inte viktigare än välljudet. Men hostar man upp en massa pengar så vill jag inte att det ska se ut som något katten har släpat in.
Sen finns det exempel på där jag tycker att designen har tagigt över. B&O är ett exempel på detta. Jag skulle aldrig betala de pengar och få så mycke design och så lite välljud.

//toblun



B&O är ett kapitel för sig. På sätt och viss förstår jag Beo. De riktar sig till en publik som lämnar ljudet utan avseende och prioriterar design. I mina ögon ser B&O lite 80-tal ut samt att kvalitetskänslan lyser med sin frånvaro.

Jag tror inte att B&O har varit sämre än vad de är idag. Tittar man på de lite äldre apparaterna finns vissa tecken på ambition, men highend har det aldrig varit.

mvh



Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/06/28 :  08:23:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Håller helt klart med Morello. Diskuterade det här med en person som varit säljare av just B&O. Han kunde inte förstå min uppfattning om att det inte är HighEnd som de säljer.Men som sagt de är ju snygga och kan uppenbarligen tilltala en specifik målgrupp. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:07:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
B&O är väl ett lysande exempel på hur man genom att höja priset och fixa designen kan skapa ett varumärke. Jag är uppväxt med B&O och jag har väl aldrig varit så där förtjust i vad dom presterar men flexibiliteten med ljud i många rum osv. gör ju att många tilltalas av dem, samt den status B&O idag har hos många.

Min far är ingen statusjägare men han gillar designen och flexibiliteten, han har idag en ganska dyr B&O uppsättning hemma hos sig som jag tycker låter grått och mediokert. Sen att han har musik i alla rum, inklusive badrummet, gör ju att man ändå gillar anläggningen, men att sitta och lyssna på sina favoritskivor framför huvudhögtalarna är ingen inspirerande upplevelse...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:55:06  Show Profile Send lenwac a Private Message
Designen har ingen som helst betydelse.

"Sound is king"

Jag bryr mig inte det minsta om hur grejerna ser ut.
Det är hur det låter som betyder något, INTE hur det ser ut.

(säger en vars prylar ser ut som skit)
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:00:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
Tja, en bra fråga snarare än kontroversiell tycker jag.

Jag har lite olika preferenser beroende på vilka prylar det är frågan om.

Högtalare: enkla i designen, "hantverksmässigt" eller "möbelaktigt" utseende föredras. Jag gillade även NHTs Focused Image Geometry series, den var snygg. Exempel på snygga högtalare tycker jag är Dynaudio Contour. Däremot är Confidence lite för mycket, medan Evidence blir snygga igen. Jag vill alltså att högtalarna ska smälta in hyfsat i en välmöblerad miljö. Jag tycker att exempelvis Sonus Faber är grymt snygga, men "lite för mycket" för min smak.

Slutsteg: så enkelt och robust som möjligt. Prylarna ska sitta ihop och vara ingenjörsmässigt byggda. Gillar alltså NAD och Rotel. Egentligen är mitt favoritförstärkarmärke Krell, men de är alldeles för dyra för min smak... mina slutsteg är utom synhåll från lyssningsplats.

Försteg, CD och annat anser jag är irrelevant hur det ser ut. Just nu är allt gömt inuti en antik möbel. Man måste naturligtvis ha skåpsdörren öppen för att styra med fjärren...

...och där har vi det enda jag gillar med B&Os anläggningar. Fjärren! Jag vill ha en elegant, snygg fjärr med god ergonomi och som känns kvalitet när man tar i den. Alla mina fjärrar (NAD, Sony, Pioneer, Finlux, Panasonic) är fula, plastiga och tar upp får mycket plats på det antika soffbordet. Blä!

Alltså: högtalare viktiga, andra prylar gömmer jag ändå, fjärren också viktig eftersom den är framme.

mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:31:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Japp, självklart är det så! Sen skall man väll hålla det enligt konceptet "design + funktion".

Det som innom hifi världen betraktas som snygg är ju oftast överdimmensionerade apparatlådor (det håller med 2 mm aluminium i de allra flesta fall). Men med rejäla apparatlådor kan man argumentera kring mikrofoni och eventuellt även bättre störskydd mot instrålande störningar (?).

Alltså menar jag att designen i vissa fall kan hjälpa till ljudet!

Självklart skall våra dyrgripar inte stå å skämma vårt vardagsrum/lyssingsrum.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:39:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hmmm, väl ihopskruvad ingenjörsmässigt korrekt elektronik som ser enkel och robust ut och fjärren är viktig och skall inte vara i plast....

In´t behöv man importere.....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:44:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Självklart har designen betydelse. men ingen mer betydelse än ljudet och funktionen i sig. men nog så viktigt.

Det är mycket därför jag gillar Martinlogan också!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  11:20:45  Show Profile Send matson a Private Message
JA!!! Lika viktig som ljudet!
Fast jag är ju lite traditionell på det viset att jag gillar fyrkantiga lådor till elektroniken, snarare än att man vill ha en förstärkare som ser ut som en badboll. Har relativt nyligen tröttnat på "yuppie-looken" och tycker trä är väldigt fint....

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/28 :  11:22:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Copland är ju klart snygga. Hade en 301mk2'a för nått år sen.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/06/28 :  17:32:45  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hmmm, väl ihopskruvad ingenjörsmässigt korrekt elektronik som ser enkel och robust ut och fjärren är viktig och skall inte vara i plast....

In´t behöv man importere.....





Har känslan av att du egentligen är rolig, men jag förstår inte riktigt ändå tror jag...

Blev det för mycket Volvokänsla här eller?

Själv är jag skåning, så jag låter inte som du skriver....

/J.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  17:36:22  Show Profile Send matson a Private Message
Gissningsvis syftar sladd på Advantage och SAT, men nu gissas det vilt!

Mvh/Mats
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/28 :  17:49:47  Show Profile Send linkan a Private Message
Design, att vara eller inte vara kan man väl fråga sig.

Det är klart att något som låter bra och har en snygg design är mer tilltalande för bl.a frun än det som låter bättre och ser för j-ligt ut. Såg ett par högtalare i grå "plast" eller nåt liknande material på en ljudbutik på Söder som lät fantastiskt bra men att ta hem dessa skulle ha inneburit världskrig eller motsvarande så det är bara att erkänna att visst innebär en snygg design mycket.
Designmässigt är det svårt att slå 2 st rörmonoblock som frun dessutom tycker ser riktigt "kaxiga" ut. Att placera en svart intetsägande burk där istället har inte riktigt samma känsla även fast hon tycker att det är ett bättre ljud från den intetsägande burken. Tyvärr

Borstad aluminium är dock helt OK , Advantage t.ex.

Linkan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/28 :  19:50:27  Show Profile Send Timbre a Private Message



HiFi för öron, ögon, fingrar och börs. Kommer ni ihåg den?
Det var Malmö HiFiCenter som körde en annonsdrive i mitten av nittiotalet. Kul annons faktiskt och visst måste det stämma när man spenderar sina surt förvärvade pengar på lyxkonsumtion.
För lyxkonsumtion är precis vad det handlar om, oavsett prisklass.

Några designfavoriter ur hifihistorien:
Krell KAS-2 Monoblock. Det blåskimrande ovala fönstret med den uttråkade amperemätarnålen utövar ännu en magisk dragningskraft på mitt svaga hifisinne. Ljudet får man på köpet.
På högtalarsidan är det fortfarande Sonus faber Extrema som sitter ensam på designtronen i min hifivärld.
Viss konkurrens från Primare "Big 49" och "Little 16" men ...nää.
Smaken är ju som baken.

Igår ramlade jag på en produkt som har det där lilla extra, den rätta känslan alltså. Krell MD-10 CD-transport. Detta exemplar var i absolut nyskick dessutom, läckert!

Emballaget är också viktigt. Rejält förpackat och helst genomtänkta detaljer. Det ger förtroende för producenten.
Ljudet kan man ju redan innan man kommer till kartongavsnittet, eller...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/28 :  20:42:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:




Krell KAS-2 Monoblock. Det blåskimrande ovala fönstret med den uttråkade amperemätarnålen utövar ännu en magisk dragningskraft på mitt svaga hifisinne. Ljudet får man på köpet.





Var inne hos en handlare i en backe för några dagar sedan som hade tre KAS-2 till salu, vad skulle du ge för dessa vackra skapelser idag???

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/28 :  20:53:04  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har rensat ut Audionords gamla prislistor, men nypriset låg väl runt 180 vill jag minnas. Är inte säker.
Vad är utgångsbudet i backen?
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/06/28 :  22:56:23  Show Profile Send bjorn a Private Message
Nypriset var 260.000 paret...

mvh

Björ
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/28 :  23:02:17  Show Profile Send Timbre a Private Message


De´va´billigt! Då fick man ju 100 över till skivor...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/06/29 :  00:12:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Utgångsbud fanns ej då man inte talar om priser i backen förrän man är i skarpt läge... Kan vara svårt att göra affärer med en sådan handlare om man inte har obegränsat med pengar...

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/29 :  05:32:36  Show Profile Send Timbre a Private Message



Nä...det kan lätt bli hade obegränsat med pengar...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000