HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förstärkarschema modifiering.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:51:13  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Kan inte lägga ut schemat på nätet för att AOE har rättigheterna till det,men ska försöka förklara lite kort.

Det börjar med ett filter på ingången följt av en op driven av matningsspänningen via zenerdioder.Efter det ett klass a steg för ytterligare spännings och kanske strömförstärkning.Detta går sedan vidare till drivtrissorna som driver dubbla utgånstrissor(darlington).Hela alltet är dubbelt(utom op:n),en för pos och en för negativ halvperiod+ lite småsaker.

Nu undrar jag:

Är det mycket som behöver bytas på en sån konstruktion för att kunna höja matninsspänningen ca30%?

Anledningen är att jag skulle helst vilja ha 250-300W uteffekt i 8 ohm.Som det är nu så petar den ur sig ca 165W i 8Ohm.Den har också förhållandevis billiga sluttrissor till skillnad från sk175 sj55 fetarna.

Själv kan jag lista ut att det går åt fler parallellkopplade sluttrissor och större trafo(med högre sekundärspänning) och större kondingar.Men vad händer med dom föregående stegen?

Om det är någon som orkar intressera sig seriöst så kan jag kanske skicka nån scanning på schemat.


  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000