HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RCA-hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  02:52:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tjena. Snabb fråga. Jag sitter och försöker komma underfull med hur rca-kontakterna skall kopplas. Bror min fick en CD-spelare med trasiga sådana av någon kompis, så jag köpte nya kontakter till honom idag på biltema, och skall nu (klockan är lite sent och han vill ha klart det fort ;) koppla / löda in dem.

Jag har studerat den gamla kontakten och där ser det ut som att skärm / yttre delen av rcan från både höger och vänster kanal går samman och är kopplat till både krätskortet och till chassit.

Så det är så jag gjort det nu. Testade som snabbast och detta fungerade bra, till synes iaf.

Är det rätt? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/23 03:00:04

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:45:28  Show Profile Send CC a Private Message
Verkar så eftersom det fungerar
Skärmen på RCA kontakterna brukar gå samman å respektive kanals signal har sin plats.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:51:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fint :)
Löddningar blev faktiskt rätt bra trots avsaknad av fluss och fast jag fick använda pappas gamla enorma lödpenna :)

Varför skärmar man ut i chassit?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:46:32  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Varför skärmar man ut i chassit?


Genom att koppla chassit till jord och att hela chassit är av metall så slipper man mycket störningar som annars kan leta sig in, t.ex. radiovågor.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/23 :  16:57:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
suveränt. Man tackar. Det är bra att fråga!
Kan lägga ut bilder när jag kommit hem från jobbet.
fula lödningar kanske. Men det är bara andra gången jag använder en lödkolv (penna?). (Förra gången så bytte jag en kondensator i ett trasigt wlan, soim nu funkar utmärkt!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/24 :  00:10:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Blir tyvärr inga bilder. Brorsans digitalkamera har åkt i golvet några gånger för mycket. Men det blev snyggt och låter.
Vet inte hur mycket pengar jag vill lägga på hans stereo men hans lakritssnören måste jag nästan avliva.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000