HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 tre högtalare på en förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/02/23 :  01:32:53  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag vill koppla in tre högtalare till min förstärkare. Det är en vanlig sony reciever med surround 5.1. Jag tänkte köra mina två lite större högtalare i rummet o sen ha en liten högtalare i köket som komplement. Jag trodde att det bara var att stoppa i kabeln till den lilla högtalarn i en av "B-utgånarna" right eller left o sen köra båda utgångarna. Men så lätt var det visst inte... Om jag gör så, så kommer det endast ljud ur ena stora högtalaren och från den lilla i köket. Jag vill ju ha stereoljud i rummet och sen en ljudkanal till köket. Jag har försökt koppla in den lilla högtalare som center i ett 5.1-system, men då låter det för j-vligt i rummet :)
Vågar man koppla på den lilla högtalaren på samma utgång som en av de stora högtalarna? eller finns det nått bättre sätt?
tacksam för svar!
/Andreas

edit: Kan tillägga att de två stora högtalarna har imp. 8 ohm och den lilla har imp. 4 ohm

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

Edited by - androxe on 2005/02/23 01:36:30

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/23 :  10:38:32  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det borde ha gått bra att koppla in den på en B-utgång.
Möjligen kan det vara så att den totala impedansen blir ett problem.
Får du verkligen inget ljud ur högtalaren som var på samma kanal som den lilla högtalaren?
Om jag hade gissat rätt så skulle du fått mycket lägre volym på den, men den borde fortfarande låta.

Tyvärr så vill en surround förstärkare oftast jobba antingen som 2-kanal eller som surround, och det är inte så lätt att lura den till att köra 3-kanal. Alla trick-lösningar som jag kan komma på ger impedansproblem som man kan kompensera för, men troligen med sämre ljudkvalitet som resultat.
Enklaste och billigaste som inte försämrar ljudet i stora rummet är nog trots allt att ha en separat billig förstärkare till köket. Då kan du dessutom summera ihop höger och vänster kanal så att du får allt ljud i köket även om det förståss blir i mono eftersom du bara har en högtalare.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  13:58:09  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Dum fråga, men när du kör BÅDE A och B samtidigt, kör förstärkaren då i "2 kanals" ljud? Om så, kan du inte brygga utgångarna på dina L och R, B-utgång så du får "stereo" i din kökshögtalare. Annars kan det ju låta konstigt i köket beroende på hur musiken är mixad..

Att sätta den i samma utgång som en av dina stora låter mindre bra. Vet inte om OHMs lag gäller rakt av, men att sätta en 8ohm högtalare parallelt med en 4 ger ju att båda högtlarnas orginalimpedans ändras markant. Steget blir duktigt snedbelastat, filterna i högtalarna får helt fel matning med mera.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:25:58  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
nä det kommer inget ljud alls ur den vänstra stora högtalaren.
Om jag drar fadern så långt åt vänster som möjligt o drar på maximal volym så kan man höra lite svagt ljud, men då låter det lika mycket i de andra högtalarna också faktiskt.

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:30:24  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
SpliX: Ja den kör 2-kanalsljud när man kör A och B samtidigt.
Har funderat på det där med att brygga B-utgångarna, men då halverar man väl imp från 4 ohm till 2 ohm ? o de kanske inte receivern klarar så länge :/ Hade ju vart bättre kanske då om den lilla var på 8 ohm o de stora på 4 ohm kanske, då hade man kanske kunnat brygga B-utångarna till en o fått 4 ohm där..eller tänker jag fel nu?
Finns det inget listigt sätt o koppla de så man inte belastar steget för mycket o ändå får ljud ur högtalarn i köket, hjur ljudkvaliteten blir i köket är inte så viktigt, bara att det låter om den iaf..

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:36:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vid parallellkoppling gäller; 1/R=1/R1 + 1/R2 + 1/R3 +......+ 1/Rn

För två högtalare blir det alltså R1*R2/(R1+R2)=R , givet R1=8 ohm och R2= 4 Ohm blir R=2,67 vilket är väldigt lågt och dessutom kan man inte veta att huvudhögtalarna verkligen ligger över den nominella impedansen vid alla frekvenser.

Skulle absolut avråda för att koppla dessa parallellt till en Sony-surroundare

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/23 18:36:35
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/23 :  23:42:39  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Ah, du får alltså lite ljud när du kör med A och B högtalare, då är går det att mixtra till med impedansen.
Om du kopplar t.ex. 6ohm effektmotstånd från varje kanals B+ utgång till ena sidan + på kökshögtalaren och minus på kökshögtalaren till - på en av B utgångarna.
Då borde impedanserna bli hyfsat rätt. Tänk på att du kommer att bränna bort rejält med effekt i resistorerna, så de är bra om de är på sådär 20W. Dvs det blir inte så billigt...
Jag tror nog fortfarande på en förstärkare till och koppla lågnivå.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2005/02/26 :  19:43:31  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
jag gjorde så att jag kopplade min lilla dator-sub från ljudutgången på stereon, sen kopplade jag på en kökshögtalaren på den, det har ju utgångar för 4 små högtalare. Nu är jag nöjd, kanske t.o.m. installerar ytterligare en högtalare i badrummet oxå när jag får tid till det :)
Tack alla som kommit med svar!

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000