Author |
Topic |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 09:26:27
|
Har någon mer upptäckt denna pärla? Om inte annat borde en hel del ha hört henne när hon sjunger Gollum's Song i Sagan om de två tornen. Har tre tips i samband med henne...
- Hennes första skiva Love in the time of science, producerad av Roland Orzabal från Tears for Fears, är det väldigt mycket trip-hop över. Om än väldigt poppig sådan. Emilianas änglalika röst är för mycket för åtminstone mig att motstå. Speciellt i den sköna kontrasten till alla mer eller mindre elektroniska ljud som ackompanjemang. Detta är väldigt melodiöst dock, melodier som sätter sig på hjärnan snabbt.
- Hennes andra och senaste skiva Fisherman's Woman, som har väldigt lite gemensamt med sin föregångare. Men är ändå bra! Det här är klassisk avskalad singer/songwriter-musik. En gitarr, kanske nåt piano här och där, och i något enstaka spår lite trummor. Och rösten. Jösses, rösten. Vad som först känns som en väldigt slätstruken och enformig skiva växer rejält för varje lyssning allteftersom låtarna får sin individuella karaktär. En skiva att kura ihop med i vintermörkret.
- Till sist måste jag påpeka att hon spelar på Nalen den 18:e mars! Det har alla möjligheter att bli en bra konsert.
|
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 12:55:17
|
Låter som trevliga tips som jag skrivit upp på inköpslistan. Har tyvärr ingen möjlighet att ta mig till Stockholm på konserten dock. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 13:39:49
|
Ayn: Senast jag besökte freerecordshop här i helsingfors, så hörde jag något intressant spelandes som bakgrundsmusik... efter några frågor, så kom jag hem med skivab Fisherman´s Woman. Helt okej! |
//air |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/02/22 : 14:04:55
|
Kul med fler som upptäckt henne!
Passar på att flika in även en bild på den tidigare skivan.
|
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2005/03/17 : 18:11:50
|
Strax dax att göra sina sinnen till lags. Som du sade, Ayn, så växer denna flicka hela tiden.
I morgon är konserten. Synd om alla som missar.
Tur man har biljett själv...
Nästa gång hon kommer är hon så stor, att det blir en dålig arena. Vilken lyx med en lokal på 200 nu. Med maximal tur finns inte en mick, inte en högtalare. Äsch, sånt förekommer väl inte i populärvärlden idag. Ska bli intressant med ståplats också. Nån sån konsert har jag inte varit på sen...
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 00:27:02
|
Tack för tipset om E.T . Köpte "Fishermans woman" och blev mycket nöjd. Härlig röst. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 01:16:50
|
Nå, hur var konserten? Jag gillar också Emiliana Torrini och blev glatt överraskad när hon gjorde Gollum Song, det var ju tyst rätt länge (tyckte jag iaf) innan hon dök upp igen med Gollumsången, och nu med "Fisherman's..." Jag har skam till sägandes inte skaffat den än. |
|
|
|
Topic |
|