HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny eller begagnad vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/02/21 :  19:05:38  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Har en Technics SL-1300 vinylspelare hemma på prov som jag fått lånat av en bekant som inte längre behöver den. Har under en längre tid funderat på att kompletera min anläggning med en vinylspelare, sedan jag har en del vinylskivor kvar.
Nu undrar jag om jag skall satsa på denna begagnade vinylspelare för en billig peng, eller om jag skall införskaffa en ny. Hur står sig dessa gamla vinylspelare mot dagens nya(i prisklass 3000-10000kr), och då tänker jag på både konstruktion och ljud.
Mvh / Mikael

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:25:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Känner inte till SL-1300. Hur skiljer den sig från klassikern SL-1210? Är det också en "dj-spelare" med pitch och sådant?

För 6-7.000 idag får man t.ex. en ny Rega P3 med Rega Elys pickup. Ljudmässigt slår det i mitt tycke en 1210:a, däremot är Technicsen lite mer robust i sin konstruktion och mer användarvänlig, med enkelt hastighetsbyte och så.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:38:28  Show Profile Send ålänningen a Private Message
SL-1300 är nog mera en vanlig vinylspelare. Här är en link till en bild på den: http://www.vintagetechnics.com/turntables/sl1300.htm
Nog är den robust alltid. Väger ganska mycket. Lite svårt just nu att avgöra hur god/dålig den är då jag använder riia delen på min gamla Pioneer A-757 och tar signalen vidare till min anläggning via tape out på Pioneeren. Ny riia står på inköpslistan. Vilken vet jag inte ännu, men Primares R20 ligger nära till hands da resten av min anläggning består av Primare prylar.
Mikael
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:25:20  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul sida med alla gamla Technics-prylar!

Av infon att döma verkar den ju vara direktdriven (som 1210:an) i alla fall, och ha en del år på nacken, och inte ha varit särskilt dyr... Så, jag tror tyvärr kanske inte att den spelar i samma klass som t.ex. en Rega P3. Men men, trivs du med den, och ljudet känns okej, så kan du ju alltid börja med den. Primares phonosteg är nog redo att brottas med betydligt mer påkostade skivspelare om du skulle uppgradera längre fram.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:36:34  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Stämmer att den är direktdriven. Ljudet är nog så pass bra att jag kan börja med att införskaffa phonosteget för att därefter ta mig en liten funderare på steget vidare, dvs vilken vinylspelare jag skall satsa på.
Tack för hjälpen så långt.
Mikael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000