HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Utgångstrafo (Low-Fi) från 6v trafo??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/02/20 :  14:16:27  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
En nättrafo till en batteriladdare med 110-220V prim och 6/12V 4A skulle den kunna funka som P&P trafo till ett rörslutsteg???

Omsättningen bör då bli 110/6 (?) ca 18 eller Z omsättning 336ggr

16 ohm skulle då motsvara ca 5,4 k ohm prim....

eller?????
och kan/bör jag paralellkoppla sekundärlindningarna (2 separata 6 volt)

konstiga frågor på ett hajfaj forum... men ni får gärna hänvisa till ett annat om det finns....

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:03:22  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det funkar faktiskt ganska bra med 2x110V till 6V. Eftersom vi inte har luftgap så är PP enda sättet.

Jag skulle parallellkopplat de båda 6V-lindningarna för bäst kopplingsgrad. Vill du ha lägre primärimpedans så kan man ju alltid seriekoppla sekundärerna och belasta dem med 4-8 ohm.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:05:40  Show Profile Send esl a Private Message
En utgångstransformator ställer lite andra krav än vad en nätrafo har.
LF egenskaper: Utgångstrafon har kärnmaterial som skiljer sig från nättrafon samt en större tvärsnittsarea för att klara låga frekvenser.
HF egenskaper: Lindningarna är sektionerade på en Audiotransformatorer för att minska kapacitansen mellan lindningarna och inom lindningarna. Dessutom brukar man ha ett större avstånd mellan kopparen och själva kärnan av samma anledning.
Isolation: Prova med en isolationsprovare.
Distortion: Kärnmaterialet kan ha högre magnetiseringsförluster samt hysteres, vilket ger distortion.

Kan ha glömt nåt... Ringkärnor har bättre HF egenskaper och lägre läckinduktans. Och vissa tillverkare av rörförstärkare föredrar ringkärna framför EI kärnor.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:53:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
????
Får jag lägre impedans om jag seriekopplar dem???


Jag TYCKER (rätt mig gärna) att det borde bli HÖGRE...

omsättningen bör då bli 110/12 eller ca 9
Z omsättningen blir då 84 och för att det skall spegla en prim på ca 5k bör sek impedansen motsvara 5000/84 = 60 ohm eller 4ggr så mycket som "halva"....

Vad är "kopplingsgrad" (att luften är så lite som möjligt??)

Kanske är jag ute och cyklar... Det har jag gjort förr....



esl: tack för det svaret... jag vill nog veta mera...
"låga frekvenser" VAD är det??? (här i trafosammanhang...) borde inte kärnmaterialet vara optimerat för 50-60Hz???
och då är det inte LÅGT för mig.... Skall ha den till ett gitarrslutsteg och klarar mig med 70-80Hz som LÄGST...

Jag sa ju att det inte var haj faj....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/02/20 :  17:38:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kanske en Partridge transformator kunde vara något?

Jag har en liggande som jag säljer för en liten summa pengar eftersom jag inte har behov av en ensam utgångstraf. Jag har inte hunnit mäta upp alla lindningarna men jag skulle tro att den är lämplig för din gitarrförstärkare.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/02/20 :  18:37:21  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
maila mer info...

klart intressant..

björn
kolmotronik@hotmail.com

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/20 :  18:43:22  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om du räknar hela primären, dvs 220V med mittuttag så blir omsättningen c:a 18 (220/12).

I PP-transformatorer brukar man ju ange primärimpedans mellan anoderna. Med 8 ohm på 12V bör det bli i runda slängar 2700 ohm på primären anod till anod. Perfa för ett par EL86.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2005/02/22 :  11:07:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sålänge det är till gitarrbruk och inte Hifi så brukar vanliga små nättrafos med 2x110V primär funka bra som utgångstrafos.
Flera parallellkopplade sekundärer är direkt gynnsamt för diskantåtergivningen märkte jag när jag höll på med nåt experiment för några år sen (ECC82 PP slutsteg med 5 VA kretskortstrafo som OPT:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/02/22 :  15:24:27  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Tack för alla positiva svar...

Men vad om jag krämar på 400V .......
(gillar att leva farligt....)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000