HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sansad diskussion om s-kablar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/25 :  01:35:34  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Zalve:
quote:
M_persson: Jag säger inte att kablarna blir bättre med åren, men viss teknik BLIR bättre med åren.
MobilTelefoni för 20 år sen.
Digitalkameror 10 år sen.

Du får väl skicka ett PM till Jorma och se om han ger dig nån produktframtagning gratis...
Annars skulle jag titta och testa Ludo och Dahlbergs ideer,

Ehum..
*något förvirrad*
Säg inte att du jämför kabel-teknologi vs. mobbe/digge?

Vidare så är jag mycket nyfiken på om olika konstruktions-filosofier låter olika, och isf varför.

Edit:
Kollade lite på Ludo o sånt.. men det jag är ute efter är _varför_ det låter bättre/sämre/annorlunda.

Nyfiken i en strut!

Edited by - m_persson79 on 2005/02/25 01:41:46
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/25 :  02:00:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ludo: Härlig beskrivning. Men jag förstod inte riktigt ändå.
Väntar spänt på byggbeskrivningen med bilder! (som kommer om jag förstod det rätt)

Jag gjorde själv kablar till mina småsyskon idag. Mest för att öva på lödningen.
Det blev två par billighetskablar av gamla antennkablar. Total kostnad cirka 25 kr paret inklusive krympslang, kabel och kontakter.
Kalla mig snål, men förhoppnignsvis är de iaf liiiite bättre än deras gamla lakritsremmar(?).
Iaf snyggare :)

Skall nog försöka mig på lite vassare till mig själv när jag kommer hem till Malmö efter bokrean.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/25 :  06:13:55  Show Profile Send ludo a Private Message
m_persson79: Enl min mening så inverkar kabelgeometri / uppbyggnad / material väldigt lite på ljudåtegivning (nu pratar vi endast analoga signalsladdar). Observera att det är min högst subjektiva uppfatnning.
Har testat både tvinnade, koaxial, och foliesladdar med dyra och välupplösta audiokomponenter i signalkedjan och sällan upplevt nån förändring i ljudet. Kanske...kunde man ibland ana att "någonting" hänt med ljudet men osäkerheten var alltid där.
Däremot kan jag klart o tydligt höra förändringar när jag exvis ställer audiokomponent på granitplatta jämfört med att ställa den på mdf-platta. Likaså kondingsbyte i signalkedjan - det räcker med att byta mellan polyprop/tennfolie och metaliserad polyprop och ljudet ändrar karaktär direkt (trots att samma dielektrikum används).
Det finns fler exempel på vad som ger betydligt tydligare förändring på ljudåtergivning är vad sladdar bidrar till med.

PS.
quote:
PS. Inga subjektiva omdömmen i denhär tråden tack.
Vad menas? Är inte alla omdömmen subjektiva?

vemsom:
quote:
Ludo: Härlig beskrivning. Men jag förstod inte riktigt ändå.
Väntar spänt på byggbeskrivningen med bilder! (som kommer om jag förstod det rätt)

Bilder kommer men vet inte riktigt när.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:33:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Teflonslang som isolering är kanonbra i förstärkarbygge också, det smälter ju inte om man kommer åt med lödkolven. Jag använder silvertråd i slangen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:33:30  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bardis: Många (även jag) upplever att silver är lite ljusare i klangen. Att bilden blir mer transparent, och transientarna lite snappare.
Men nog är det så att skillnaden är marginell jämnfört med vad bra geometri, val av isolation osv. betyder för ljudet.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/27 :  08:30:41  Show Profile Send time a Private Message
Vad händer när silvertråden oxiderar med tiden ? höga frekvenser färdas väl nära ytan ? kanske inte ger någon förändring ? Kör själv med tvinnad,typ Kimber; litztråd med teflonisolerade kardeler. Funderade på bomullstrumpa, bra tips ! Håller annars med Ludo, relativt små skillnader jämfört med andra tweaks, lätt att fastna i ett evigt bytande

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:20:13  Show Profile Send ludo a Private Message
Skinneffekten är nog gaska försumbar vid audiofrekvenser och "de vanliga" kabeldimensionerna (diameter/längd). Har för mej att skindjupet för 20kHz ligger på straxt över 0.4mm, så resitiviteten i kabeln är rel lika för alla audiofrekvenser. Sen får man inte glömma att mottagarändan brukar termineras med rel högt Zin, så den ev lilla variationen i resistans kan knappast ge upphov till nån signifikant frekv.beroende variation i dämpning av signalen.
Så jag tror inte att ev oxidering påverkar så värst mycket.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/02/27 :  18:16:32  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Vid en snabb sökning såg jag att det fans teflontejp (pfte eller nåt)
Kanske linda med klister utåt med överlapp på silver sen bomullsremsa ,fastnar bra sen tvinna.
det var bara en tanke

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:12:56  Show Profile Send ludo a Private Message
Lite bökigt rent praktiskt men elektriskt borde det gå hur bra som helst!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/02 :  00:41:06  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vart köper man tråd av finsilver?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2005/03/02 :  08:35:17  Show Profile Send Goffe a Private Message
samma fråga som bardis
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:01:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Sargenta AB
Box 16075,
200 25 MALMÖ

040-12 65 50

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/02 :  10:17:59  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Annan fråga är också: Vart köper man en av fulsilver?

Går det att köpa kass kabel i detta sammanhang?

/Tobias
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:04:08  Show Profile Send Bardis a Private Message
GrodanB: Är frågan seriös är väl svaret att det finns olika kvaliteer på silver. Finsilver med högsta renhet 99.9%, Sterlingsilver nysilver och något som kallas 925.

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/03/02 :  12:13:18  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Sterlingsilver är detsamma som 925 (925/1000)
Finsilver är specat till 995/1000
men skall i praktiken hålla 999/1000

Prisskillnaderna är försummbara men
gulgsmeder osv tycker oftast bättre
om att jobba med sterlingsilver.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/03/02 :  16:52:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bardis: Det finns ett företag i Sthlm. som hetter Konrad Vahlström (om jag minns rett, sitter på biblioteket för att jag inte har uppkoppling för tillfället).

Time: Väl isolerat med teflon och avslutat i änderna skall det inte tränge inn luft och då oxiderar det inte. Jag använder bomullshanskar när jag hanterar det för att inte svettet skall oxidera silvret, annars kann mann använde silverputs direkt innan man trär silvret i slangen.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/03/02 :  19:20:23  Show Profile Send ludo a Private Message
Köpte silvertråden oxå via Sargenta i Malmö. Bra bemötande, snabb leverans, lägsta? pris (då). Tror att 100g finsilvertråd d=0.4mm (längd lite drygt 100m) gick på c:a 300:- (-50+100:-...minns inte exakt).

Peter S / Time:
Varför oroa sig över oxidering? Audiosignalen kommer inte gå nära ytan utan i hela tråden. Skinndjupet där resistiviteten i mitten av tråden sjunkit "lite" uppnås först vid frekvenser på c:a 100kHz för tråd med diam=0.4mm; Cu/Ag. Tänk vidare på vilken låg resistivitet Cu/Ag/Al har (AC_audio) + den lilla skinnberoende ökn av resistivitet vid högre frekvenser och sätt det i relevans med varierande (stigande med frekv) utg.impedans på sändarändan (opamp), serieterminerinsmotståndet (c:a 100R) och parallelltermineringsmotståndet på mottagarändan (troligtvis 47k). Den lilla variation i kabelns resistivitet (ikluderat skinndjup / föroreningar på ytan) är då enl min mening inte ens värt att nämna...så varför bry sig?

En annan intressant fråga är hur mycket val av isoleringmaterial påverkar signalöverföring (frekv beroende dämpn av signalen) @ audiofrekvenser...

P.S.
Byggbildtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37599

Edited by - ludo on 2005/03/02 20:28:34
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/14 :  02:22:05  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, den kan köpas här: http://www.vacuumstate.de för 35 Euro. Det verkar dock som han ibland har problem med sin server, tidigare i veckan var den död, men igår var jag där och kollade igen, och då fungerade den. Är också sugen på boken.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/10/14 :  02:30:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message
I mitt förra inlägg syftade jag på Supercables cookbook.

Jag såg att någon nämnde tjocklekens betydelse, herrn som skrev boken oven förespråkar tunna kablar generellt har jag hört, men det finns ju även de som anser "feta" kablar vara bättre. Kan någon/några för och nackdelar med tunna resp. tjcka kablar?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/14 :  10:20:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Varför man skall ha tunna ledare finns förklarat här:

http://www.stereophile.com/reference/1095cable/index.html

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/10/14 :  17:31:52  Show Profile Send GrodanB a Private Message
quote:
GrodanB: Är frågan seriös är väl svaret att det finns olika kvaliteer på silver. Finsilver med högsta renhet 99.9%, Sterlingsilver nysilver och något som kallas 925.

Frågan var/är seriös.

Undrar i stillhet om man verkligen kan höra skillnad på 99.9% och 92.5%.

Inser att det kan uppfattas lite tyket... Men som sagt... kan men verkligen höra dessa 7,5%?

/Tobias
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/11/11 :  18:46:48  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag väcker denna tråd till liv igen då jag har en fundering. Jag har kollat massor av trådar och alla säger lite olika, ofta läser man att Rg62 ska vara en kabel. Men som jag förstått av alltid mitt läsande så är Rg62 kabel rätt styv, den har även järnkärna med koppar överdrag. Som jag fattat det är det bättre att ha en ledar som är helt i koppar. Hur som helt har jag hittat hon Elfa en kabel som heter KTV 0,7/2,9 CV, yterdiameter är 4.3mm så det är lätt att hitta rca-kontakter till den.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=182523.htm?_55_912_01
skulle denna fungera bra som signalkabel?

Kontakter jag kollat på är dessa två.
42-275-00 billigare och snyggare.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=7476.htm?_42_275_00

42-267-00 Lite dyrare och säkert bättre men inte den snyggaste.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2002411.htm?_42_267_00

Vad tror ni är det nå att ha eller ska man köra på rg62 kabeln. Skulle det funka att kläma in rg62 i en 6mm kontakt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:26:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nysilver nämns ovan. Det är inte silver utan en legering av koppar, zink och nickel. Det ser dock ut som silver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/11/11 :  21:42:50  Show Profile Send Bardis a Private Message
Håller RG62 för att vara en bra kabel, för isolationen har en sinnrik upphängning av ledaren med små lameller. Vilka gör att ledaren har liten kontakt med isolatonen. Men har funderingar på att göra den bättre.
Kunde man dra ut ledaren och ersätta den med ren koppar eller ännu hellre silver i en något tunnare diameter kunde det bli riktigt bra.

Kontakter: Bulletplugs eller WBT Nextgen. Använder inget annat när man hört skillnaden dessa gör.

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/11/11 :  22:16:02  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Man skulle kanske köra på rg62:an då. Jag tror att jag köper lite material till en svalander fläta oxå. Kan ju vara kul och se om man höra några skillnader.

Jag tvivlar inte på att Bulletplugs och WBT Nextgen är bland dom bästa kontakterna, men dom är bland dom dyraste oxå. Jag känner inte moteveringen till att köpa kontakter som kostar flera hundra procent mer än själv kabeln. Det är ingen som testa svalanders billigaste rca kontakt?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000