HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka högtalare kan passa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:06:44  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Funderar på att skrapa ihop lite pengar och byta ut mina gamla skräphögtalare. Då jag har en budgetanläggning (Yamaha 396 + Pioneer 525) hade jag tänkt mig ett par för högst 3000:- men jag är inte riktigt säker på vad jag ska köpa.

Det står mellan:

Infinity Primus 250
Celestion F30
Warfdale Diamond 8.3

Någon som har erfarenhet av dessa? De förstnämnda har ju blivit årets budgethögtalare i H&M, så jag tänkte höra med er innan jag börjar släpa hem dem för lyssning.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:09:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Du har bestämt dig för golvare? Annars finns bra stativare för det priset..provlyssna om du vill ha Infinity eller Celestion, de ligger på samma kvalitetsnivå verkar det som.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:19:41  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Ja, det får nog bli golvare, då slipper jag köpa stativ. De som är snygga tycker jag är för dyra.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:21:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, för 3000 får du nog inte bättre än Celestion eller Infinity om du inte vill köpa begagnat. Isåfall: Kolla HiFimagasinet

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:25:12  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Tackar! Tänkte nästan det.... Då får det bli någon av de två.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:18:11  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Av dina alternativ har jag ej lyssnat till Infinity, men av de andra två väljer jag lätt Celestion alla dar i veckan!

Öppenhet, spelglädje och hyfsad detaljeringsgrad får man för dessa begränsade pengar. Ingen "värstingbas" men den bas som finns är av mkt hög kvalitet.

I mina öron är Celestion F30 en av de mest prisvärda produkterna överhuvudtaget i HiFi djungeln.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:30:20  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Begagnat rekommenderar jag för de pengarna.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/19 :  13:50:34  Show Profile Send pak a Private Message
om de lägger på 700 kr så får du ett par xtz 99 w2mt.
har ett par såna hemma nu för test,och jag måste erkänna att de är ljusår bättre än vad jag kunnat fantisera om!
de klarar sig garanterat mot högtalare för det dubbla-kanske tom. tredubbla priet.
jag trodde inte att det gick att få så bra ljud för 3700,inte en chans-men ack vad jag bedrog mig.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/19 :  14:03:54  Show Profile Send Leif B a Private Message
Härligt PAK.
Jag har Proson Reality 63 MK2. Kostar dock 5000 kr och den har ungefär samma element i kabinettet. Diskanten ser ut att vara den samma som i proson. Vad säger du om ljudet?

mvh Leif B
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/19 :  14:33:41  Show Profile Send pak a Private Message
ja vad kan man säga.jag är förbluffad!
basen är snabb,djup ganska bra punch.diskanten är helt otrolig för priset-hur ren och upplöst som helst utan att överdriva på nåt sätt.mellanregistret är väl det som klagats på,men jag tycker att det spelade helt ok det också.man blir inte lyssningstrött i alla fall.spelade på hög volym i 4 tim igår och det kändes bara bra-dock lite irriterande att de inte blev helt nedtryckta av mina von schweikert.nu spelar jag iofs i ett rum som inte ger mina vs rättvisa på något vis MEN ÄNDÅ!det borde inte gå att låta såpass, i alla fall för priset.OCH det värsta är att de är helt nya i kartong...de kommer antagligen att bli bättre också.annars så har de en mycket bra fokus på röster också vilket jag tycker är ett plus.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/19 :  14:46:44  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Pak, vill bara kolla, du jobbar väl inte på Fyndbörsen?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/19 :  14:58:08  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tvivlar starkt på att XTZ klarar sig mot tredubbelt så dyra högtalare..sådana för runt 20.000 alltså? nja...
Däremot kanske de är prisvärda och vara ett starkt kort i prisklassen, liksom Proson reality

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/19 15:14:11
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/19 :  15:17:15  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Tvivlar starkt på att XTZ klarar sig mot tredubbelt så dyra högtalare..sådana för runt 20.000 alltså?


Höruuu Matte hur räknar du

XTZ kosta 3700. detta gånger 3 blir 11100!!
Inte runt 20000Sek

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/19 :  15:24:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Snoddas: ehhh...sorry, börjar bli packad...
Fick för mig XTZ kostar runt 7.000 where is my brain? Where is it??????

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/02/19 15:27:36
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/19 :  15:47:59  Show Profile Send pak a Private Message
jag jobbar som lackerare.har aldrig haft kontakt med fyndbörsen förr.enda anledningen att jag testar dessa är att brorsan är på jakt efter billiga golvare,och har nu hittat dom.vi har även testat ett par eltax carmague som ska vara bra.det var demo och vi skulle få dom billigt men xtz var enligt mig i mitt rum och med min elektronik bättre fast de andra kostade 8000:-
de låter även bra på brorsans rotelgrejer.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:02:00  Show Profile Send Leif B a Private Message
Härligt pak. Jag upplever ljudet precis som dig. Mycket detaljer i toppen och djup bas. Man riktigt märker att dem växer med bättre elektronik.
Det finns en trevlig recension om dem i High Fidelity ( N:r 1). Dem blev lika överraskad som du. Ett riktigt fynd rent ut sagt.

mvh Leif B
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:27:17  Show Profile Send pak a Private Message
precis.
fatta min reaktion när jag kånkat ut mina von schweikert för 135" och sen hör vad jag hör.
det är så man börjar tvivla på sin hörsel,likt "denversyndromet".

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:56:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jo, båda är otroligt prisvärda.
Dessa i kombination med en bra förstärkare blir en svår nöt att knäcka rent prismässigt. Man får otroligt mycket för pengarna.

mvh Leif B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000