HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD, DVD-A, CD och lite MP3 samt försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:48:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Skall det vara så svårt? En spelare med SACD, DVD-A, CD och (lite MP3) samt försteg och balanserade utgångar.

Varför finns inte det? Pris mellan 10 och 30 bultar.

Skall man behöva göra allt själv?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/02/18 :  08:56:56  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
och (lite MP3)
MP3?
På ett HIFI-Forum?
Men EA då!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:15:12  Show Profile Send gromit a Private Message
Lexicon RT-10?

Ajdå, den har ju inte försteg...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s

Edited by - gromit on 2005/02/18 09:15:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:23:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Amatören - inte bara mina önskemål i denna maskin. Finns ju två numera!

grommit - Nej. Det faller oftast på NÅN punkt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:29:07  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Gondul uppfyller väl alla dina krav? Bortsett från priset då...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:50:50  Show Profile Send marens a Private Message
Lär bli svårt att kombinera inbyggt försteg och mp3. Har man uppfattningen att den ena behövs så utesluts den andra på något konstigt sett.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  09:54:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag kan tänka mig att släppa på MP3 om allt annat finns...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:12:15  Show Profile Send christopher a Private Message
Goldmund...men inte för det priset...http://www.goldmund.com/products/eidosreference/specs/
den har allt du specar EA men inte det priset till och med inte i Dollar!!!!

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:28:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäe, det är inte intressant med en så pass dyr spelare, christopher.

Är företagen helt förfrusna i backen? Pioners (LTS-godkännda) 668 har alla funktioner utom volymkontrol (och möjligtvis saknas även bra ljud...). Så tekniken kan ju inte vara omöjlig att pressa in i en burk.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:30:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
En maskin som ger lika bra ljud som en cd-spelare i samma prisklass och ändå har både DVD-audio och SACD för ett rimligt pris (max 20.000)vore den ultimata ljudmaskinen...men frågan är väl om DVD-Audio och SACD någonsin kommer kunna hota cd:n och bli etablerade format...tveksamt. Jag tror ett helt nytt format kommer i framtiden som ersätter cd:n, kommer nog ta några år dock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:35:15  Show Profile Send -AG- a Private Message
Håller med, det kryllar inte med ballade DVD,SACD,... spelare till vettiga priser. I min budget finns bara två (vad jag vet?), Primare och Thule, men den senare känns lite utdaterad (saknar tex SACD och bra videokretsar) och den första i överkant av min budget. Har hört att vincent har en balanserad DVD för kring 10kkr, men den har inte SACD om jag minns rätt, och hur videodelen samt byggkvaliten är vet jag inte. Kineserna verkar vara förtjust i balanserat och dessutom säljer dem till överkomliga priser, hur bra de är har jag dock ingen aning om.

Nackdelen med "HIFI"-företag (som kanske inte är så stora) som säljer tex balanserade DVD-spelare är att även om det är bra kvalite så tar utvecklingstiden för lång tid och i många fall går utvecklingen fort vilket gör att man ofta får vänta om man vill ha det "senaste", videoprocessor, HDMI osv... som kommer först på lite billigare grejjer av större företag. Dessutom kan man fråga sig vad man betalar för, ett jätteföretag har mycket billigare utvecklings och tillverkningskostnader och säljer antagligen sina produkter till ett bättre pris (sett till vad man får för sina kronor). Den kvalitetsförbättring man får genom att köpa från en mera "exotisk" tillverkare kostar ofta en hel del bara pga sämre effektivitet i organisationen och mindre produktionsserier. Se bara vad som har hänt med priserna på projektorsidan när volymerna börjat komma upp.

Däremot vet jag inte om man törs köpa DVD (iaf ingen större investering) idag med tanke på framtida format? (HD-DVD, bluray)
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:41:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Sant, enligt "experter" är dvd snart antikt..HD-DVD sägs ge 40 % bättre bild, och sen finns Blue-Ray som konkurrent..kan det bli som DVD-Audio/SACD, dvs ej få ett genombrott, eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:48:15  Show Profile Send -AG- a Private Message
Jag skulle gärna se att de stora tillverkarna, Pioneer mfl hade serier med lite med krut lagt på analogdelen och gärna med balanserade utgångar... och som förhoppningsvis inte kostar skjortan. Den digitala biten inillar jag mig är tillräckligt bra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:16:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
matte: Japp! Med inbyggt försteg i hade det varit hur kul som helst. Jag ser för min egna del hur kul det vore att koppla direkt in i Audio Research VT 100 mk III. Elegant lösning...

Primare har sin DVD30 (heter den väl) men även den saknar ju försteg...

Jag är ingen dommedagsprofet vad gäller ljudformat. Jag ser att 4 olika format finns och jag vill helst kunna spela alla 4 men minst 3 av dom i samma maskin.

Vi lägger formatdiskussionen åt sidan i denna tråden.
Nån som har tips på en maskin enligt ovan? CD, SACD, DVD-A och gärna MP3, samt bra inbyggt försteg?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:33:31  Show Profile Send christopher a Private Message
EA jag vet att Goldmund ligger långt över vad jag skulle betala ..men tycker dock det är en snygg spelare och den har allt man vill ha. Skulle vara kull att någon kommer med något liknande i humana priser.

Annars finns ju EAD DVDMaster 8000 som klara allt förutom SACD och att EAD läggs ner...se http://www.6moons.com/news/news.html

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:54:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om nu marknaden är behovsstyrd från konsumenter bör ju nått företag se den stora potential som jag ser, och som uppenbarligen ter sig intressant för flera i denna tråd.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:23:23  Show Profile Send -AG- a Private Message
Helt klart, multiformatspelare med försteg och balanserade utgångar på alla kanaler är precis vad jag skulle vilja ha. Tyvärr finns ingen till rimligt pris (för mig <25kkr nypris).
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/02/18 :  13:33:16  Show Profile Send Mattias a Private Message
En sådan spelare skulle vara fint. Vad sägs om en i klass med Krell KPS-25sc (den med lucka) som spelar alla format och som kostar 20k sek ?



/Mattias - "drömmer"

Edited by - Mattias on 2005/02/18 13:34:13
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  13:46:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Får väl köpa en Pioneer 5?? eller 668, bygga nytt skal, ny nätdel och implementera ett försteg i den.

Allvarligt - är det omöjligt? Jag behöver inte ens ballade utgångar till fler än 2 kanaler...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:04:52  Show Profile Send marens a Private Message
EA: Frågan är vad du vinner på det egentligen. Men alla de kraven så närmar sig sannolikheten för utbudet 0 vilket gör att sannolikheten för att priset du måste betala blir högt för att få alla kraven uppfyllda ökar extremt mycket. Om det nu finns en eller två sådana apparater (som uppfyller alla dina krav) får antagligen betala runt 20000 extra bara pga detta, utan någon verklig vinst i prestanda.

668:an tex ska ju enligt pålitligt kritiska källor vara extremt bra ljudmässigt, ett riktigt lyckokast. Den kostar ju inte många tusenlappar.

Lägg till det ett bra separat försteg med schysst känsla och handhavande i knappar/reglage/fjärr, bra kvalitet, alla tänkbara funktioner osv. Dessutom förmågan att transparent driva olika kablar efterföljande förstärkare, hörlurar osv. Hur många inbyggda försteg i CD-spelare är bra på det?

Lär ju både bli billigare och bättre.

Edited by - marens on 2005/02/18 16:05:50
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:18:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Dessutom förmågan att transparent driva olika kablar efterföljande förstärkare, hörlurar osv
Sorry. Biter inte på mig. Däremot överväger jag att köpa en 668 samt tweaka nätdel, stoppa in i ny apparatlåda och helst då integrera med förstegsdel.

Många cdspelare idag har volymkontroll. Advantage, Wadia, Proceed, Den som Rene säljer, m.fl. Billiga spelare kan spela "allt". Jag tror inte att det behöver bli så dyrt med mina specar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:23:56  Show Profile Send marens a Private Message
Det är väl mest den ovanliga kombinationen som gör det dyrt. inte funktionerna i sig.

Du tror inte att ett separat försteg bjuder på potentiellt bättre drivförmåga och i sin tur ljudkvalitet osv än ett som ingår i en CD-spelare? Alltså inte sett som separata enheter utan som ett system.

Det är ju lockande med ett minimerat system om man är minimalist, men bara för att man tar bort saker i signalkedjan så behöver det inte bli bättre ju..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:33:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Du tror inte att ett separat försteg bjuder på potentiellt bättre drivförmåga och i sin tur ljudkvalitet osv än ett som ingår i en CD-spelare? Alltså inte sett som separata enheter utan som ett system.
Jo absolut! tolkade dig lite fel och du nu mig.
Tolkade mest in LTS-snacket med transparans och icke hörbara kablar lite väl mycket vilket jag till fullo inte håller med om.

I denna tråden lämnar vi det och om nån har nått förslag på en maskin med mina tänkta prestanda så hojta till!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:36:05  Show Profile Send marens a Private Message
Det var ju inte det jag sa. Jag sa att drivningen av kablarna går att få transparent, det är väl inte samma sak som att kablarna är det eller? Jag har inget med den fina föreningen LTS att göra så det lämnar vi gärna. De har dessutom inte patent på begreppet transparens.

Edited by - marens on 2005/02/18 16:39:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:46:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
My bad, Marens!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:51:19  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm räkna upp cdspelare med bra försteg? under 20papp....jag är djuriskt intresserad....ett STORT plus i kanten om den spelar dvd också

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000