HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mycket DC ström tål en AC-pryl?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:00:07  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag har byggt en softstart till ett slutsteg med Hypex UcD180 och har använt mig av detta relä:
37-155-21 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2011075.htm
Det skall tåla 8A 250VAC, men hur mycket tål det vid DC? Hur vet man hur mycket DC en AC-grej pallar egentligen?

Relät blit måttligt varmt vid drift, problem tror ni?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:25:53  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det brukar ofta stå angivet hur mycket de tål både vid AC och vid DC.
Att det inte står på just det reläet kan antingen vara för att ELFA har varit lata eller för att det reläet inte är lämpat för DC.

En liten hint man få genom att titta på ett liknande relä som anger både AC och DC.
T.ex nedanstående (från liknande relä hos ELFA):
AC (Semko-godk): 8 A, 250 V~, 2000 VA
DC (utan godk): 8 A vid 30 V; 1 A vid 60 V; 0,2 A vid 220 V
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/18 :  05:17:33  Show Profile Send gongken a Private Message
Ok. Varför tål liknande komponenter inte alls lika mycket DC som AC?

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:03:51  Show Profile Send perob a Private Message
Ska försöka mig på en enkel förklaring... Eftersom det alltid blir en ljusbåge när man bryter en strömkrets måste relät vara konstruerat för detta. Vid AC växlar som bekant strömriktiningen och spänningen är "noll" 100ggr i sekunden vilket gör att ljusbågen ganske enkelt släcks (den släcks vid en spänning som ligger långt under nominella spänningen). Med DC är spänningen konstant och relät måste bryta ljusbågen vid nominell spänning. Hoppas du förstod! Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:57:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Om du klickar på i-et vid artikelnumret på ELFA så kommer du efter nästa ruta till databladet.
Där står det "Rated load: 8A at 250VAC: 5A at 30VDC" Både 5A och 30VDC är maxvärden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/18 :  12:41:19  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack Perob för en briljant och lättbegriplig förklaring!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/18 :  16:51:33  Show Profile Send gongken a Private Message
Perob: hajjar precis vad du menar, men är detta den enda anledningen? Om vi bortser från ljusbågen, så tror jag inte att reläet tål lika mycket, vilket databladet visar (tack bernt, hade hittat det), eller är det bara brytströmmen det är frågan om?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/02/18 :  19:10:34  Show Profile Send perob a Private Message
En del tillverkare specar både max ström som kontakten/relät klarar att leda och även max ström som kan brytas. Den ström som kan brytas är lägre och har med ljusbågen att göra. Jag skulle nog räkna med att relät klarar lika hög DC-ström som AC-ström (RMS) så länge det inte ska bryta strömmen... Nu har jag inte kollat databladet men max rating brukar gälla för att visst antal operationer/brytningar och går man över specen förskortas livslängden förståss. Att notera är även att specarna brukar gälla ren resistiv last, att bryta ström till en trafo (som är induktiv) är "svårare" eftersom induktansen kommer att generera en motriktad ström vid brytning.

Tänkte på din softstart, visst är det väl AC du ska bryta, eller? Var du bara nyfiken på DC? Strömmen blir ju ganska liten om du inte tänker stänga av när du spelar på max volym...

Att det blir varmt beror säkerligen på strömmen som går igenom spolen och kör du rätt spänning här så ska det inte vara några problem.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/20 :  00:36:54  Show Profile Send gongken a Private Message
Perob: Var bara nyfiken på det där mä DC, relät bryter AC. Men den motriktade EMK:n som uppstår i trafon, tar den inte bara ut en del av spänningen? Varför blir lasten "svårare"?

Tack för hjälpen annars!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:29:17  Show Profile Send allbinn a Private Message
Ett sätt att öka brytförmågan är att koppla kontakterna i serie, om du har ett flerpoligt relä.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000