HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2-vägs med dubbla bas\mellan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/16 :  20:00:14  Show Profile Send madjong a Private Message
Tanken var att bygga 2-vägs golvhögtalare med dubbla parallellkopplade bas\mellan. Eftersom dessa element samverkar med varandra. Ska de då sitta monterade i samma låda och spela i samma volym?

Dessa element handlar det om:
bas\mellan:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=801

diskant är DX25...

Elementen i fråga är redan införskaffade.

Jag är medveten om att ett mellanregister ska spela i en liten separat låda med kanske 3 liters volym och att även ett baselement ska ha sin egen låda med en större volym.

Vad gör detta för skillnad i lådvolym? Hur räknar man? Med formler? / Med program? Sluten eller basreflex?

Andra möjligheter eller förslag mottages gärna.

Edited by - madjong on 2005/02/16 21:49:33

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/16 :  20:14:14  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Jag är medveten om att ett mellanregister ska spela i en liten separat låda med kanske 3 liters volym och att även baselementet ska
ha sin egen låda med en större volym.



Vad gör detta för skillnad i lådvolym?

enkelt uttryckt kan man säga att en större låda tillåter större konrörelse, och därmed kan den återge lägre frekvenser. i mellanregistret är inte konrörelsen så stor, därmed behövs inte så stor låda....

hur man gör? det finns formler + lite enkla program på nätet.....
surfa runt lite så hittar du säkert.....
winisd på ljudias hemsida t.ex
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/16 :  21:41:52  Show Profile Send madjong a Private Message
Tackar för svaret.
Testade att mata in de värden som finns på databladet för elementet i beräknaren för basreflex system: http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/vented.html

Fick då att optimal lådvolym var 36.88 liter för ett bas\mellan-element och det dubbla d.v.s. 73.77 för två stycken bas\mellan-element.
Verkar vara lite väl stor volym för två element som ska spela bas och mellenregsiter. Dessutom går kurvan bara upp till 1000Hz och jag hade tänkt att dela av mot diskanten vid runt 3000Hz.

Själv tycker jag också att det borde tas med i beräkningen vad frekvensen för Fmax är (delning mot diskant).

datablad för bas\mellan-elementet:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850122.htm
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/17 :  00:36:05  Show Profile Send edison a Private Message
madjong:
När det Ljudiaprogrammets "lådräknare" räknar på två element tror jag inte det är inbegripet att du tänker använda det ena som mellan enbart, utan programmet räknar på lådans avstämning vilket främst handlar om hur basen kommer att återges.
Därför slutar kurvan tidigt uppåt och därför dubblas lådvolymen med två element.

Delning etc mellan diskant och mellanrgeistret får man beräkna med andra program & det blir närmast nödvändigt (om det skall bli BRA utan massor med "trial & error) med mätningar av elementen och användning av ett program som kan hantera dessa filer.

Är inte jättehaj på detta själv men ungefär på detta viset är det...
Sen kan du ju iofs "sno" filterlösningar om du hittar nåt projekt där samma element använts.Gillar du inte resultatet kan du justera - du har iaf nåt att utgå ifrån.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/17 00:39:55
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2005/02/17 :  01:41:18  Show Profile Send tengil a Private Message
"Dessutom går kurvan bara upp till 1000Hz och jag hade tänkt att dela av mot diskanten vid runt 3000Hz."

- Kurvan går i programmet inte längre, då lådans storlek(volym) inte påverkar elementets frekvensgång längre upp i frekvens. Nedåt i frekvens påverkas elementet av lådans volym, uppåt i frekvens av baffelns form. - Ofta försöker man göra lådan så smal som möjligt och eventuellt runda lådans kanter, för att inte påverka frekvensgången uppåt i frekvens!

Såvitt jag förstått det ska båda bas/mellan elementen spela från samma signal, så de kan sitta i samma låda, men det gör inte saken sämre med en låda för varje element (bara krångligare att bygga!).

Många här på forumet vet vad DX25.an går för, och hur man t.ex. bör designa filter till den.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:11:51  Show Profile Send mangs a Private Message
Skall de båda elementen parallellkopplas elektriskt och alltså bli matade med samam signal så kan de placeras i en stor gemensam låda. Dubbelt så stor som för ett element. Skall du däremot använda det ena elementet som enbart bas medan du låter det andra dela av mot diskanten bör du placera dem i olika lådor. Genom att ha dem i olika lådor kan man även göra olika avstämningar om det rör sig om en basreflexkonstruktion vilket kan ge dig ett jämnare basförlopp men det är lite överkurs. De två alternativen som jag ser du har är att köra M-T-M eller 2,5-vägs system. M-T-M innebär att du placerar båda basarna på varsin sida om diskanten och att de sitter i samma låda samt matas med samam signal. I 2,5 vägaren kan du placera de båda basarana underst och diskanten på toppen. Här skall dock de olika basarna vara placerade i olika lådor samt bara den översta spela frekvenser upp till diskanten tar över. Den andra basen skall spela just bara basen och hjälpa till med baffelkompenseringen.

Att bygga en MMT ser jag inte som en lösning, MMT är samma som 2,5vägaren fast båda basarna spelar frekvenser upp till diskanten tar vid. Genom att placera elementen såhär hamnar det akustiska centrat från diskanten samt mellanregistret för långt ifrån varandra.

Ställ gärna frågor om det är något du undrar över.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/17 :  16:08:07  Show Profile Send madjong a Private Message
Tackar för alla bra svar.

Men det är en sak jag inte förstår:
Antag att man har ett baselement. Lådan beräknas till 30 liter.
Man vill sedan ha ett till likadant baselement i samma låda.
Jag har då svårt att förstå att lådans totala volym ska vara 60 liter. Eftersom basarna samverkar och spelar i samma volym tycker jag att den totala lådvolymen borde bli kanske runt 45 liter.
Någon som förstår hur jag tänker?

Om man istället ska ha 2 bas\mellan-element i samma låda borde inte då den totala volymen bli ännu mindre?
Ex. Optimal volym för mellanregisterfrekvenserna: 3 liter.
Optimal volym för basfrekvenserna: 30 liter.
Tycker då att den totala volymen då borde vara någonstans mellan 3 och 30 liter och absolut inte 60 liter.

Att man borde göra en kompromiss. Att varken basen eller mellanregistret får sin optimala volym.

mangs:
Vad innebär 2.5-vägs egentligen? De likadana elementen sitter i separata lådor med olika volymer. Ska de ändå parallellkopplas och spela samma signal? De ligger trots allt på 8 Ohm. Och hur räknar man på detta?

Mycket tacksam för svar.

Edited by - madjong on 2005/02/17 16:09:48
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:38:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej madjong,

Jag kan förstå hur du tänker men tyvärr är det fel.

Först för att reda ut en sak som jag inte vet om du riktigt förstått. Volymen på lådan kommer mer eller mindre bestämma hur djupt i frekvens elementet/elementen kommer att spela. I en liten låda kommer djupbasen att försvinna. Desto mindre låda, desto mindre bas. Mellanregistret påverkas inte direkt av lådans volym och därför om du skall köra med ett renodlat mellanregisterelement kan du köra med en mindre låda för den. Det vore att elda för kråkorna att använda en 30-liters låda om det ändå inte skall spela frekvenser under låt säga 300Hz.
Man kan även säga att så fort som du har två element som skiljer sig åt eller är inkopplade annorlunda elektriskt så bör de vara i separata lådor. Dvs skall det ena elementet spela bas och det andra bas/mellanregister så gäller varsin låda. Skall du köra det ena som bas och det andra som renodlat mellanregister då gäller varsin låda.
Vill du köra båda elementen som bas/mellanregister kommer de matas med samma signal och kan därmed sitta i samma låda (fast med dubbla voymen jämfört med en enkel bas).

2,5-vägs innebär att ett av elementen tar hand om basen enbart. Medan det andra tar hand om bas och mellaregister. Sedan har du även en diskant som spelar de övre registren. Skillnaden jämfört med en trevägare är att du inte delar av mellanregistret nedåt utan det spelar även bas. De båda elementen skall då placeras i varsin låda. Jag skulle vilja föreslå en något mindre sluten låda för det elementet som spelar bas/mellanregister och en något större portad låda för den som är renodlad bas. Kolla även in andras projekt här på forumet så kommer du snabbt in i leken hur du skall sätta ihop det hela.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  17:46:31  Show Profile Send mangs a Private Message
En sak till som jag kanske skall förtydliga. i en 2.5vägare skall du ha skilda lådor för bas och bas/mellan men storleken på lådorna är helt upp till dig. jag skulle köra på olika storlek enligt ovan men det är fritt fram att använda samma storlek på lådorna. Låt säga att elementens impedans ligger nominellt på 8 ohm. (Impedansen är varierar beroende på frekvensen men det är ju en annan diskussion).

Parallellkopplar du dessa element så hamnar du på 4 ohm

I en typisk 2.5 vägare kan det se ut så här:

1 bas 0-300Hz
2 bas/mellan 0-2500Hz
3 diskant 2500Hz

Under 300Hz kommer lasten på förstärkaren vara kring 4 ohm då 1 och två är parallellkopplade. Vid frekvenser över 300Hz kommer mellanregistret spela själv och där kommer lasten då vara 8 ohm och sedan över 2500Hz kommer diskantens impedans ta över.

Jag förenklar det något enormt här jämfört med hur det ser ut på riktigt. Jag vet inte hur långt in vi skall gå på elektroniken här uten rätt väg vore att börja fundera på vad du vill ha för en lådkonstruktion.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/17 :  18:17:44  Show Profile Send madjong a Private Message
mangs, du ska ha tack för att du tar dig tid.

2.5-vägsprincipen låter helt klart mest intressant.
Men det uppstår, för min del, en annan fråga:
Om basen spelar mellan 0-300Hz och bas/mellan 0-2500Hz som i sin tur delar mot diskanten. Jag förstår inte hur det går till när man parallellkopplar dessa element. När man parallellkopplar får de väl samma signal? Men ändå är det ena elementet (bas) samtidigt delat vid uppåt vid 300Hz.
Får det inte att gå ihop. Hur gör man detta? I filtret?

Edited by - madjong on 2005/02/17 18:45:46
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  19:51:39  Show Profile Send mangs a Private Message
ingen fara, vi behöver alla hjälp någon gång och då är det ju kul om någon kan/vill hjälpa.


Du är helt rätt ute när det gäller filtret. Det är alltså det som delar upp signalerna till de olika elementen. Alltså är det inte samma signal som man skickar till basen och bas/mellanregistret utan man skickar in en signal som sedan i filtret delas upp.

Enklaste fallet, om man skulle använda första ordningens filter, innebär ett lågpass-filter att frekvenser lägre än den gräns man väljer släpps igeom och de ovanför skall filtreras. Till basen kopplar man då en spole som ser till att man delar vid 300Hz och till bas/mellan kopplar man en annan mindre spole för att dela vid 2500. Dessa spolar kopplas i serie med varsit element och sedan kopplas detta ihop parallellt. Till diskanten skall du istället släppa igenom höga frkvenser och spärra låga så då använder du en kondensator istället. Har ingen bild liggande nu men det finns massor av filterbeskrivningar liggande här på DIY på Hififorum.

Skall du sedan göra brantare filter så behövs fler komponenter som du kopplar parallellt resp. seriellt med elementet..

Rent allmänt kan man säga följande.

Soole- släpper igenom låga frekvenser.
kondensator - släpper igeom höga frekvenser.
Resistor - Dämpar signalen


Edited by - mangs on 2005/02/17 19:59:12
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/17 :  21:11:24  Show Profile Send madjong a Private Message
Ok, har jag förstått dig rätt så ska det kopplas ungefär så här?:
(Andra bilden)
http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=madjong

Övriga frågor: Duger WinISD att räkna ut lådvolymer med?
http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/vented.html

Den slutna lite mindre lådan för bas/mellan, hur stor ska den vara på ett ungefär?
Får 17.51 liter i WinISD, men ska den vara ännu mindre?

Edited by - madjong on 2005/02/17 22:00:08
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:18:29  Show Profile Send mangs a Private Message
Hej igen,


jodå, bilden stämmer bra. Sedan tror jag nog att du skall dela med högre ordning på filtret så du bör även slänga in en kondensator prallelt med varje bas. Där har du ett bra läge att utgå från.


WinISD duger till att beräkna lådor med. Basen hade jag kört i basreflexlåda med en volym mellan 25-35 liter och sedan kört en sluten låda till bas/mellanregister på mellan 10-17 liter. Det beror ju lite på vilka krav du har. Vill du kunna köra på med massor av lågbas så kanske du skall ha ännu större lådor. Sedan skall det ju gärna passa in i rummet med. Du kanske vill ha mindre lådor? Tror det skulle funka bra med detta elementen men volymerna ovan är nog de som skulle passa bäst. jag tror det kan bli riktigt bra det här skall du se. :)


Edited by - mangs on 2005/02/18 09:21:23
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:25:17  Show Profile Send madjong a Private Message
Ok, får tacka dig extremt mycket för att du rett ut begrepp som jag kanske annars aldrig riktigt hade förstått.

Jag hoppas att det blir bra, känns i alla fall mycket bättre nu.
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/18 :  14:37:10  Show Profile Send madjong a Private Message
Tänkte på en annan grej. Finns det några välkända nackelar med just 2.5-vägsprincipen? Tänkte speciellt på detta:
"Under 300Hz kommer lasten på förstärkaren vara kring 4 ohm då 1 och två är parallellkopplade. Vid frekvenser över 300Hz kommer mellanregistret spela själv och där kommer lasten då vara 8 ohm och sedan över 2500Hz kommer diskantens impedans ta över."

Men det kanske man kan leva med om man har en bra förstärkare?
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/18 :  15:17:08  Show Profile Send mangs a Private Message
Tittar du på impedansen på ALLA högtalare idag så varierar den i frekvens. De flesta (alla?) hyffsade förstärkare klarar det utan problem. Det är inte bara parallelkopplingen som kommer påverka impedansen. Alla filterkomponenter och högtalarelementen själva kommer påverka det hela. Det är ingenting du behöver oroa dig för i detta fallet då du använder dig av "standard-element och ett standard-filter". Hanterar bara din förstärkare laster ner till 3-4 ohm (vilket de flesta moderna förstärkare gör) så kommer det bli bra.

Välkända nackdelar med 2,5 vägs?

En sak som kan anses som negativ är att de båda baselementen inte kommmer spela i fas under en stor del av frekvensområdet beroende på att de delas olika och vid olika frekvenser. Detta är dock inget större problem och det är frågan om du kommer märka av det överhuvudtaget. Det är finlir. jag antar att detta är ditt första högtalarbygge?

Jag är övertygad om at tdet kommer bli riktigt bra om du lägger ner lite tid på det hela och kollar runt här på hififorum. Jag önskar själv att jag hade någon och fråga när jag körde mitt första bygge för 10 år sedan, då hade säkert resultatet blivit bättre. ;)

Här är lite info om 2,5vägs-delning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27823&SearchTerms=2,5-vägs

Edited by - mangs on 2005/02/18 15:23:25
Go to Top of Page

madjong
Member

80 Posts

Posted - 2005/02/18 :  17:21:04  Show Profile Send madjong a Private Message
Ok, tittade även på fabrikstillverkade märkeshögtalare och det verkar vara ganska många trots allt som bygger 2.5-vägs.

Detta är det första riktiga bygget jag påbörjat.
Innan detta har jag endast snickrat ihop det kända Pyramid-kitet med färdiga filter och färdig ritning för lådan, allt detta från BRL , men det är snart 5 år sen nu. Behöver jag tilläga att det inte lät bra någonstans?

Detta är ett projektarbete och kan ses som ett experiment, men jag vill ändå att det ska bli bra. Känns onödigt att slänga ut pengar på något som är dödfött.

"Jag önskar själv att jag hade någon och fråga när jag körde mitt första bygge för 10 år sedan, då hade säkert resultatet blivit bättre. ;)"

Jo, du har varit till stor hjälp.

Edited by - madjong on 2005/02/18 17:42:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000