HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Laga ljudfel på DVD/CD? (bilder) - LÖST!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/15 :  19:08:55  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hej.

Jag har en DVD-spelare typ Onkyo SV-S555, med ett ljudfel. Felet är på vissa mellanregistertoner, bl a i introt på Prodigys låt Diesel power. Hursomhelst, apparaten klarar även MP3-formatet, så jag testade att rippa skivan till detta, men samma fel är kvar. Den har hyfsat ljud och i övrigt funkar den kanon. Har kollat efter brända grejor på korten innuti, och även tvättat linsen, men utan resultat. Någon som har idéer hur man löser detta. Jag kan löda och har de flesta komponenter på jobbet, men har ingen aning vad som orsakar detta. Bilder kan fixas.

Tack på förhand.





/Calle

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/20 23:04:54

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/15 :  19:19:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om felet finns på originalet och du sedan rippar den på en dator till MP3 och att felet finns kvar så låter det mycket otroligt att felet faktiskt skulle ligga i spelaren.

Det hjälper nog om du beskriver felet..

Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/15 :  20:24:33  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Oj, var otydlig. Jag rippar till MP3 och bränner på skiva, som jag sedan spelar upp med DVD-spelaren. Alltså finns ljudfelet på uppspelning av både CD och MP3. Har också datorn kopplad till förstärkaren och den vägen finns inte det felet. Problemet ligger alltså i DVD-spelaren.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/15 :  20:51:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den biten var solklar men jag tror fortfarande att en beskrivning av felet skulle bara till hjälp. "Ljudfel" är nog inget standardiserat fel som alla vet exakt vad det är.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/15 :  21:01:57  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ok. Ljudet är ett skorrande ljud på vissa mellanregistertoner. Hörs konstant de 2 första sekunderna på låten jag nämnt, men vid t ex explosioner eller tydliga toner i filmer, som t ex biltutor eller så. Ljudet finns där oavsett volym, och ökar således proportionellt med denna. Ibland har man ju såda tur att man hittat dåliga kontaktytor, kallödningar eller kabelfel, men hittills har jag inte sett något. Med skorrande ljud menar jag ett missljud parallellt med det vanliga ljudet, som i en spräckt högtalare, fast oberoende av volym, som sagt. Vet inte hur jag skall beskriva detta missljud annars, men hoppas det blivit något klarare. Själv sitter jag över delarna och kliar mig i huvet. :-)

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/15 :  21:19:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter ju märkligt. Har inget bra förslag på vad det skulle kunna vara tyvärr.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/17 :  08:58:22  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Genombrott i kondensator eller något förstärkande steg där ena halvan lagt av. Gissningar. Ellytar i signalvägen med låg maxspänning är väl mitt förslag.
Bilder hjälper nog inte. Ett schema kan hjälpa lite men det är i alla fall gissningar. Försök få tag på en testskiva med en 400Hz (mellanregister) 0dB eller -10dB ton på och försök titta på resultatet i oscilloskop, kanske finns tillgängligt på jobbet om inte annat, genom signalkedjan. Någon stans kanske du hittar var distortionen börjar? Let a fram vilken DAC du har i maskinen och proba utgångarna där först, om det är strömutgångar kanske du inte kan se något då får du börja mäta efter opförstärkaren.

Hjelm
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/17 :  11:38:52  Show Profile Send luften a Private Message
Har du möjlighet att köra digitalt ut från dvd-spelaren? Ifall av detta, testa då om ljudproblemena finns kvar. För att säkerställa att felet är i det analoga utgångssteget.

//air
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/17 :  21:45:31  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tackar för intresset. Varmt välkommet.

Var just hemma hos en kompis och lystnade via optiska porten. Inget missljud. Spelaren är uppbyggd av 3 kort. Ett för strömförsörjning, ett med enbart ytmonterade kretsar och ett stort med alla utgångar på. Vad är första steg nu? Byta alla kondensatorer? Enbart en del? Till vilken typ?
Koppla in ett oscilloskop? Har ett på jobbet, men är inte särskillt bra på det. Däremot har jag alla möjliga sortes elektronikprylar, komponenter, transformatorer, manicker och testutrustning. Som gjort för att bli en djäkel på hifi (c:a år 2023). Hittade t ex en kondensatortestare förra veckan i en låda.

Hjelm: Hur ser jag vilken DAC det är? Betyder det Digital Analog Converter? Ska kolla efter ett kretsschema.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/17 :  22:29:13  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hittade en kass manual.

http://63.148.251.135/redirect_service.cfm?type=own_manuals&file=DVS555.PDF

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/18 :  10:49:03  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Innan du grottar allt för mycket. Du har ingen garanti på den?

Manualen sade inte mycket.
Kan inte hjälpa dig utan schema men jag kan säga att data verkar indikera en pcm1716 dac eller en WM1716 men det är rena gissningar. Har en ny ide på vad som kan vara fel. Det är inte omöjligt att mute transistorerna gett upp och läcker när de inte skall det skulle kunna ge felen du beskriver.

Skulle jag gissa så kan du gå från utgångarna och bakåt och hitta: utgång
konding till jord
resistor(er) i serie
mute transistorer till jord
resistorer
konding
och opförstärkare.
Det är ett elände utan schema men det går om det inte är mer än två lagers kort.

Hjelm
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/18 :  11:43:18  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag skulle börja att granska alla elektrolyter nära utgången genom att titta på dem noggrannt och genom att känna ovanpå att de är helt släta. Om en elektrolyt har mått dåligt så buktar oftast toppen på den en aning.
Egentligen tror jag mer på Hjelms idé om att någon transistor mår dåligt, men det går mycket fortare att titta noggrannt på elektrolyterna så jag skulle kolla det först i alla fall.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:20:49  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Har kollat Kondningarna, och alla ser ok ut, men detta är ju inget garanterat att de verkligen inet funkar. De behöver inte läcka för att vara trasiga liksom. Jag kan byta dem alla, men det vore roligare att veta vad man gör i vilken ordning, så man slippar gissa allt. Den enda som ser lite buktad ut är den största kondningen på strömförsörjningskortet, men det ser ändå ok ut. Transistorer har jag en hel del på jobbet om det behövs bytas.

Ingen garanti finns längre. köpte den för 3 år sedan.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/18 :  20:33:57  Show Profile Send luften a Private Message
Utgångssteget från dacen till rca kan ses här --> http://www.sit.fi/~nylundj/onkyo.jpg

EDIT: DAC databladet finns här --> http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1742.pdf

//air

Edited by - luften on 2005/02/18 20:42:43
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:14:25  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Det skulle då vara q403 eller q404 i luftens länk (den första) som jag misstänker. Som jag ser det så kan du löda bort dessa och testa om du står ut med de eventuella missljud som kan bli vid startup eller låtskippande. Transistorerna verkar vara dubbla historier (säkerligen ytmonterade) det kan vara kruxigat att få bort utan att sabba något. Står du ut så skulle jag tro att du tycker musiken låter bättre. Kondingarna som kan strula är c401 c402 c411 c412.

Notera att andra kanske inte tycker som jag men jag tycker mute transistorer bara förstör.

Hjelm

Edited by - Hjelm on 2005/02/19 17:20:49
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/19 :  17:40:06  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Observera att kondingarna inte går att kortsluta då opamparna matas med +12 och 0v. En annan sak som kan få lustiga effekter i ljudet är om Vba inte är tillräcklig. Den borde ligga på +6v för att ligga mitt i opamparnas arbetsområde men den kan nog fungera om den är mellan +4V-+8v.

Fantastiskt vad som görs för att spara pengar i konsumentprodukter.

Hjelm
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  15:13:58  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ok, detta har hänt. Efter en timmes kretsschemaläsning ich idogt huvudkliande hittade jag alla nämnda komponenter. q403 och q404 är, som hjelm sagt, ytmonterade. De (eller något annat) verkar ha läckt ut nåt på kortet som kan ses på denna bild:


Enklare var det att byta kondensatorerna c401 c402 c411 c412, här svarta på bilden:


Provkörning:


Ok, så vad gör man nu? Jag kan löda bort q403 och q404 utan att paja något, men innan jag gör det kanske man skulle kunna mäta upp Vba. Problemet är att jag inte vet var detta är, hur man mäter, eller åtgärdar ev fel. Om jag dessutom skulle ge mig på att byta q403 och q404 kan man inte se någon indikation på vilket håll som är vilket på dem.

Håller med om att denna apparat inte verkar så påkostad direkt, även om den funkar ganska bra. Jag litar inte riktigt på lätta prylar. Det skall vara tungt och gediget. Men av ren princip vore detta kul att få ordning på.

Hursomhelst, tack för hjälpen

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/20 15:15:29
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/20 :  16:42:40  Show Profile Send luften a Private Message
Hej.

Arbetspunkten för op-amparna kan du mäta från utgången på opn till gnd med din voltmeter på dc läget. Eftersom utgången från opn går direkt till en elektrolyt (C411, C412) så kan du mäta från ena benet på den till jord. Detta görs lämpligen med spelaren på, men ingen skiva spelandes.

Om du har samma problem på båda kanalerna, så skulle jag tro att det inte kommer ifrån mute-transistorerna, men att plocka bort dom borde ändå vara ett lyft för ljudet (om man kan leva med eventuella störningar vid påslag, avstängning samt låtbyte (på vissa spelare)). Jag rekommenderar att du testar ta bort en av transistorerna, så ser du om något förändras. Om du lyckas få den oskadd, så kan du ju sätta tebax den senare om du vill. Annars kan man göra mute-krets med ett relä istället.

//air
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:49:53  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
De ligger på 5,9 V båda två, så jag antar att de är ok. Skall testat att löda bort transistorerna.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/20 :  19:53:42  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
De (eller något annat) verkar ha läckt ut nåt på kortet som kan ses på denna bild:
Menar du det lite brunare kladdet mellan de tre 6-benta kretsarna i mitten på kortet?
Det ser ut som flussmedelsrester (från fluss som innehåller harts).
Antagligen är det så att någon eller några komponenter i det området hade lödfel efter ordinarie tur genom ytmontage-linan. Kortet har sedan justerats för hand. Kladdet kommer från reparatörens flussmedel, och kan tvättas bort med isopropanol. Om du använder tops, försök att skaffa tops med träpinne och inte plast eftersom plasten har lättare att ge ESD-skador. Annars fungerar en tuss propanol-indränkt toapapper. Ta tag, och håll kvar i chassit på spelaren innan du rör någon komponent för att minimera risken för ESD-skador.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  20:14:43  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ok, det gick ju inte direkt bra. Lödde bort Q 403 och körde igång min låt. Ena ljudkanalen är nu helt död , men missljudet försvann. Jag fattar ingenting, men man skulle kunna säga att det suger.

Försökte löda tillbaka den, men transistorns ena ben är borta och likaså kretskortets fästen. så det blir nog stumfilm nu ett tag.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/20 20:44:26
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/20 :  20:27:37  Show Profile Send luften a Private Message
Calle: Kan du specificera lite mera vad som hända. Du plockade alltså bort endast Q403? Vilken kanal fungerar? Låter den helt okej?

Jag antar att det är vänstra kanalen som dog, om det var nåt problem när du plockade bort Q403. Mät resistansen från C411 till utgångskontakten L. Borde enligt schemat vara ca 440ohm om det är iskick. Beskriv sedan lite noggrannare vad felet är och hur den beter sej!

//air
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:05:37  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Höger (röd RCA) är den som är död nu, men ljudfelet verkar borta från den kvarvarande kanalen.
Grejen var att jag har lödfläta i bilen, men orkade inte hämta den. Detta gjorde att jag lödde bort transistorns pinne 1,2 och 3, men 4, 5 och 6 åkte kretskortets ledningar med. Dessa kan man kanske löda tråd i stället för, men ett par pinnar från trasistor pallade inte heller manövern. Sååå djäkla pilligt detta är, (hahaha), men jag antar att det värsta som kan hända är att jag får byta kortet.

Det är dock 440 Ohm på båda kanalerna, som du bad mig mäta.

Tackar för hjälpen.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/02/20 22:31:13
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:32:40  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Röd kanal är ju q404. Min gissning är att den låst sig i mute läge, du kanske pillade av den ledning som stänger av mute.
Två alternativ, löd om ledningarna med tråd eller testa och ta bort den andra transistorn.

Rekommendation!
Använd fluss innan du löder bort något! Jag blev själv förvånad första gången jag gjorde det. Hålmonterade komponenter kunde få för sig att trilla ut då man använt fluss och lött bort dem.
Slarva inte med att suga bort tennet!

Är det 440 ohm från kondensator och ut så har du inte sabbat signalvägen.

Hjelm
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:35:06  Show Profile Send luften a Private Message
Calle H: Q403 ligger på vänster kanal. Detta tyder på att den kanal där du plockade bort transistorn på, är ok. Testa plocka bort den andra? (med lödfläta)

//air
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/20 :  23:02:18  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
No guts, no glory!

Stapplade ner till bilen och hämtade flätan, och lödde bort q404 också. Denna gång gick allt bra och inga saker gick åt skogen. Vid testkörning funkade all som det skulle, och LJUDFELET ÄR LÖST.

Mina herrar, jag är djupt tacksam för hjälpen och också imponerad av att ni kan sitta med ett schema och se detta. Säg till om ni har mc-relaterade problem, så kanske jag kan vara till någon nytta. Tack än en gång.

Mvh Calle

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000