HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som jämfört Freja, Arcam CD33 och cdfix?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/15 :  13:04:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Lite olika prisnivåer på de här, men efter demot av CD33 och CD72 från Arcam så måste jag erkänna att signalkällan betyder en hel del, mer än jag trott faktiskt. Bättre klang och placering av instrument i CD33 mot CD72, skilljer ju också >10 000 i pris på de två, så kanske dumt att jämföra dem, men det var just det jag ville göra. Så nu undrar jag om någon jämfört CD33 med freja och CDfix, Primare är också intressant för den delen. Skillnader i ton-återgivning, placering av instrument m.m.? Skall användas till Dynaudio contour 1.3SE och amplifix för övrigt. Har dock funderat på att byta högtalarna mot Audiovector golvmodell senare, men det ligger nog ett tag fram i tiden.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/15 :  13:10:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Prova Primare CD21 och CD31, mycket bra klang i dessa tycker jag.

/Mattias

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:29:21  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
du har möjligtvis inte jämfört primare med arcam? Gillade verkligen när sångaren tog ett ½-meter steg ut i rummet och samlade ihop sig när vi bytte från CD72 till CD33, är primare också lika bra på att hålla i instrumenten? Efterklangen var också trevlig, definitivt en stålsträngad akustisk gitarr, inte bara akustisk gitarr.... Är detta parametrar som kommer i de högre divisionerna, eller mer märkesbetonat än så?
Ingen som har lite åsikter om Freja? Jämförelse?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:53:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ska faktiskt ev lyssna på Primare vs. Arcam i veckan eller till helgen...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/15 :  17:31:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/02/15 18:43:12
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/16 :  08:57:23  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
matte, låt mig gärna få del av dina intryck! Du har inte funderat på att kolla in advantage Freja också?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  09:53:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad kostar Freja? Min budget ligger på runt 15k...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:08:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
15 +/- 5?, Då är det inte långt kvar till 24' Mest jag som var nyfiken på hur du uppfattade den mot arcams spelare. Har svårt att hinna lyssna själv, kommer nog att ta typ 3-4 veckor innan man får en timme över Så det är därför jag undrar om någon jämfört dem, väldigt nyfiken nu när man upptäckt vilken skillnad källan faktiskt gör.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/02/16 :  10:32:05  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag nog att skillnaden är rätt stor mellan CDfix och freja fast det beror naturligtvis också på rummet och på kringutrustningen. Primare är trevliga grejer men Arcam är jag inte så imponerad av. Min ganska enkla Esound CDE3 lät bättre än en Arcam för dubbla pengarna hemma hos mig


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  11:07:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dan Brickman: Vilken modell av Arcam jämförde du med?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:34:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
FMJ samt 82T

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/16 :  12:47:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
FMJ33 eller 23?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000