HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ström
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/02/14 :  18:58:03  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, har flyttat stereon från rum 1 till rum 2, i bägge rum så används en förlängningssladd. Men i rum 2 så krånglar cd-spelaren på så sätt att den ofta inte hitta cd-skivan, "No disc". När jag sedan byter ut förlängningssladden i rum 2 mot den jag använder i rum 1 så fungerar allt utmärkt igen. Är det så viktigt med rädd sladd, är apparaterna så känsliga? Kan jag tjäna på att köpa nya "riktiga" förlängningssladdar och byta ut de jag har? Kan jag uppleva ngn skillnad? Många frågor men blev lite fundersam. Inverkar sladdarna även på tex Dvd-spelare?
Mvh Jonas



Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:06:50  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej igen, ursäkta stavfelen, va liiite trött när jag skrev inlägget..
Ha det



Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:09:30  Show Profile Send mayro a Private Message
Mr Clayman. Du har just startat ett världskrig om denna fråga följer andra trådar angående kablar o ström...


Detta blir skoj....
Så nu åker dessa på igen. Synd det inte finns en hjälm på småfigurena. Den lär behövas...

Blir en kul trår detta också...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/14 :  19:12:11  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är förmodligen fel på förlängaren i rum 2. Glappkontakt kanske. Jag skulle låta undersöka den, felet kan vara farligt till sin natur.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:19:49  Show Profile Send Clayman a Private Message
Tack, ska kolla upp det där.. Sökte efter inlägg om ström men hittade inget bra,, men jag får kanske kolla lite noggrannare nästa gång..



Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:45:36  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det är inte så att det är en med sladdvinda som skapar problem? Om den är ihoprullad bildas en spole och det är ju inte bra...
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:48:24  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Beroende på vad det sitter för transformator i spelaren så kan det ha effekt att bara vända på strömkabeln i vägguttaget (så att man växlar vilket stift som är fas och vilket som är nolla).
En välbyggd pryl skall förståss fungera bra i båda lägen, men verkligheten har ofta visat att det kan spela stor roll. Enkelt att testa i alla fall.

Med risk för att sticka ut hakan i vad som möjligen slutar i kabelkrig så ger jag mina synpunkter:
Angående kvaliteten på fördelningsdosor eller "riktigt bra strömkablar" (så länge de inte innehåller elektronik) så anser jag att det är nonsens. Tänk på att du troligen har 50meter kabel bara från ditt proppskåp om du räknar kablarna i väggen. Hur mycket skillnad kan det då göra att byta ut den sista metern utan att byta resterande 49meter som sitter i väggarna?

Pratar vi strömfilter så är det en helt annan sak, och de hjälper definitivt, och det är enkelt att mäta med objektiva metoder.

För riktiga fanatiker så kommer här lite om tweaks för strömmen:
Kablar upp till ungefär samma kvalitet som sitter i väggarna bör rimligen kunna göra viss märkbar skillnad, bättre än så kan teoretisk ge maximalt 2% mindre störning (med 49+1 meter kabel). Ännu bättre blir det dock om du placerar stereon i vägguttaget som sitter närmast proppskåpet (då minskar du ju rejält på de där 49 metrarna).
Ännu bättre ljud blir det om du inte har så klen säkring i proppskåpet, så byt ut proppen mot en rejäl bit stålstav. Okej, bäst att säga att det där givetvis var ett skämt innan någon verkligen provar det. Fast teoretiskt så borde det förbättra spänningen.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:04:36  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Matrixen skrev:
quote:
Det är inte så att det är en med sladdvinda som skapar problem? Om den är ihoprullad bildas en spole och det är ju inte bra...

Varför då?
Vad skulle detta orsaka för problem?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:11:21  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Ja det skapas ju ett magnetfält, som potentiellt kan störa plus att fasen mellan ström och spänning ändras.
Om man har skärmade kablar i anläggningen samt en ideal nätdel i den aktuella apparaten, så bör det såklart inte vara något problem, men det är ju enkelt att grej för Clayman att kolla täntke jag...
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:22:54  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
a det skapas ju ett magnetfält, som potentiellt kan störa plus att fasen mellan ström och spänning ändras.

Åh...tänkte inte på det...

Allvarligt talat,du menar alltså att den ökade induktansen som beror på att sladdvindans kabel är ihoprullad kan ställa till problem?
Kollat vad som sitter i ett nätfilter nån gång?
Om inte se här:http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37057
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:43:27  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det är ju rätt långsökt, men i teorin...
Har inte kikat i något nätfilter, men har räknat på tillräckligt många filter för att åtminstone kunna ana konceptet.
Kom med lite kreativa tips till Clayman nu istället Nicke!
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/15 :  05:48:36  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Matrixen:Jag tror samma som Jax skrev en bit upp i tråden,det är troligen fel på förlängningssladden...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/15 :  08:09:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det bildas förvisso en "spole" av en sladdvinda men den består av 2 spolar där strömmen går i motfas så deras magnetfält tar ut varann precis som i en rak tvåledare. Induktansen försvinner därmed i teorin helt, i praktiken blir restinduktansen så liten att den saknar betydelse vid 50 Hz.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000