HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Egen nätkabel, hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/27 :  22:40:10  Show Profile Send matson a Private Message
Funderar lite på att testa egna nätkablar, men är lite osäker.....
Jag har en bit Kimber 4VS(ca 2m) här som jag sjulle vilja använda.
Hur ansluta jord och skärm till denna?
En ide jag har är att vira jordkabel runt Kimbern och sen dra in alltihop i en PVC-slang. Utanpå den(PVC-slang#1) ha en skärm(eller fler kanske)och sen ännu en PVCslang.(PVC för att kunna böja kabeln tillräckligt).
Hur skall skärmen/skärmarna anslutas?

Eller har ni någon annat förslag?

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:01:10  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Skärmen ska anslutas till kontakten(Jord) som skall sitta i vägguttaget.
Det är vad jag har för mig iaf.
Var ett tag sedan jag pillade med kablar.
Har för mig att man inte ska koppla in skärmen på båda sidor iaf.

*hansomintevillepussas
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:27:13  Show Profile Send wallraff a Private Message

Kika lite på svalander.se. Där finns bland annat en bra metod för fyrfläta av diversekablar.

//Walter
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:36:24  Show Profile Send Jadde a Private Message
Är det verkligen så smart att använda en högtalarkabel som nätkabel?

- hifi är ingen hobby utan en sjukdom
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/28 :  09:57:24  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Vær meget forsigtig! Visse højttalerkabler har en "isolering" som leder spænding (feks. AudioQuest).

Måske du kan få nogle ideer her:
http://www.tnt-audio.com/clinica/mains_e.html

Mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:03:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Flere DIY kabler her - både signal og netkabler
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  11:15:23  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Vær meget forsigtig! Visse højttalerkabler har en "isolering" som leder spænding (feks. AudioQuest).

Ja, dom har ju "carbon-loaded"-PE (eller vad det heter), men Kimbers VS-serie är ju "vanligt" polyethylene.

quote:

Är det verkligen så smart att använda en högtalarkabel som nätkabel?

Varför inte? Tillräcklig dimension bara, så är det värt ett test(kabeln har ju liksom ingen koll på vad som händer ändå). Jag förväntar mig inga underverk, men det kan ju vara kul att testa.

Men hur placerar man jordkabeln på "bästa" sätt?

Mvh/Mats

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/06/28 :  16:21:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Annars kan du testa med EKRK elkablar.
Dom kan du köpa billigt lite varstans.
Det är en kabel med skärm av aluminiumplåt och solida
ledare. Den är styv men det behöver inte vara någon nackdel.
Jag har också flätat kablar men tycker inte det är värt besväret.
EKRK låter lika bra om inte bättre.
Behöver dock brännas in för det kan låta lite ljust och vasst i början.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/28 :  18:19:10  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Annars kan du testa med EKRK elkablar

Jo, det är klart man kan göra så, men jag har redan en JPC så det känns lite "ospännande" att kopiera den. Jag vill kolla om det blir någon skillnad när man går över till flertrådiga kardeler som dessutom har annat dielektrum. Skärm som skärm, tror jag om den bara är ansluten i "väggsidan". Materialet har jag redan, så något smidigt förslag på hur jordkabeln skall dras är allt som behövs.

Mvh/Mats
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/28 :  21:53:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Annars kan du testa med EKRK elkablar.
Dom kan du köpa billigt lite varstans.
Det är en kabel med skärm av aluminiumplåt och solida
ledare. Den är styv men det behöver inte vara någon nackdel.
Jag har också flätat kablar men tycker inte det är värt besväret.
EKRK låter lika bra om inte bättre.
Behöver dock brännas in för det kan låta lite ljust och vasst i början.

En kabel med solida ledare skall aldrig användas till annat än fast förläggning. Den är inte godkänd som sladd. Om det händer något så gäller inte hemförsäkringen. Det gör den inte heller med hemsnickrade nätkablar, som inte är tillverkad av fackman. En fackman (elektriker) skulle aldrig komma på tanken att använda kabel som inte är godkänd
för nätspänning. Dvs. högtalarkabel eller signalkabel.
Om det händer något med en sådan kabel, så är det inte bara försäkringsfrågan som är allvarlig. Man blir åtalad för vållande, om det händer något. Och det är inte elshock, som är den vanligaste skadan, utan följderna av kabelbrand. Och vid kabelbrand är det inte
brännskador som är den vanligaste skadan. Vid en kabelbrand utvecklas det mycket giftig rök. Och den kommer inte smygande.
Rummet fylls snabbt av giftig syrahaltig rök, som även innehåller stora mängder kolmonoxid. Både syran och kolmonoxiden skadar eller
dödar även om man hinner ta sig ut i friska luften.
Har man fått i sig tillräcklig mängd, så kvävs man även om man andas ren luft efteråt.

Jorm
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/06/28 :  23:10:28  Show Profile Send markku a Private Message
Vad om nätkabel med DC-fälla?

Ni har väl läst läsarbrev på sida 17 i High Fidelity 3/2002 (fortsättning på sida 16 i HF 5/2002?

Om man har problem med oönskad likström på nätet, vore två kraftiga likriktardioder tingen. Redaktion undrar i sitt svar varför inte DC-fällor är standard i kommerciella hifi-apparater. Endast B&O har.

DC-fälla vore billigare än att skjuta in en transformator, eller sätta en kondensator bla bla bla... näh, ni får läsa själva.

Men sådan nätkabel måste man bygga själv (om inte tyskarna har sådan... hmm...)

mvh
Markku

Edited by - markku on 2002/06/28 23:11:4
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/29 :  00:51:38  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

En kabel med solida ledare skall aldrig användas till annat än fast förläggning. Den är inte godkänd som sladd. Om det händer något så gäller inte hemförsäkringen. Det gör den inte heller med hemsnickrade nätkablar, som inte är tillverkad av fackman. En fackman (elektriker) skulle aldrig komma på tanken att använda kabel som inte är godkänd
för nätspänning. Dvs. högtalarkabel eller signalkabel.
Om det händer något med en sådan kabel, så är det inte bara försäkringsfrågan som är allvarlig. Man blir åtalad för vållande, om det händer något. Och det är inte elshock, som är den vanligaste skadan, utan följderna av kabelbrand. Och vid kabelbrand är det inte
brännskador som är den vanligaste skadan. Vid en kabelbrand utvecklas det mycket giftig rök. Och den kommer inte smygande.
Rummet fylls snabbt av giftig syrahaltig rök, som även innehåller stora mängder kolmonoxid. Både syran och kolmonoxiden skadar eller
dödar även om man hinner ta sig ut i friska luften.
Har man fått i sig tillräcklig mängd, så kvävs man även om man andas ren luft efteråt.

Jorma

Solid core ledere er ikke praktiske til netkabler - korrekt. Vi kan nok også blive enige om at det er farligt med 230 Volt, men mon ikke du overdriver lidt?

Dine JPC kabler er vældigt gode og de er kontrueret på en solid og forsvarlig måde. Det er dog ikke det samme som at sige, at andre ikke også kan finde ud af det. Selvfølgelig bør man holde sig til kabler der er dimensioneret til såvel spænding og strøm. Jeg er enig med dig i at man ikke bør anvende hvilket som helt kabel til dette formål.

På den anden side, så er der flere af os som bygger store forstærkere hvor strømstyrken er mange Ampere. Nogle af os bygger med rør, hvor spædningen også ligger på flere 100 Volt. Hvis ikke man ved bare en lille smule om hvad der foregår, kan det også gå meget galt her. I denne sammenhæng er et netkabel "næsten" ufarligt.

Noget helt andet er at der sidder en sikring i såvel apparat som ved hovedafbryderen. I langt de fleste tilfælde vil sikringen gå inden der sker en egentlig kabelbrand. Kabelbrand er nok mere en risiko i gamle møre og stofbeklædte kabler. Desuden har alle vel en røgalarm eller flere?

I de mere end 25 år jeg har bygget med elektronik, har jeg kun een gang oplevet et kabel der smeltede - det sad på et 12 Volts batteri, der blev kortsluttet! Kablet smeltede væk efter få sekunder.

Skal vi ikke blot konkludere, at det er farligt at bygge noget selv, så længe der er spænding og strøm involveret?

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/29 :  01:42:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Solid core ledere er ikke praktiske til netkabler - korrekt. Vi kan nok også blive enige om at det er farligt med 230 Volt, men mon ikke du overdriver lidt?

Dine JPC kabler er vældigt gode og de er kontrueret på en solid og forsvarlig måde. Det er dog ikke det samme som at sige, at andre ikke også kan finde ud af det. Selvfølgelig bør man holde sig til kabler der er dimensioneret til såvel spænding og strøm. Jeg er enig med dig i at man ikke bør anvende hvilket som helt kabel til dette formål.

På den anden side, så er der flere af os som bygger store forstærkere hvor strømstyrken er mange Ampere. Nogle af os bygger med rør, hvor spædningen også ligger på flere 100 Volt. Hvis ikke man ved bare en lille smule om hvad der foregår, kan det også gå meget galt her. I denne sammenhæng er et netkabel "næsten" ufarligt.

Noget helt andet er at der sidder en sikring i såvel apparat som ved hovedafbryderen. I langt de fleste tilfælde vil sikringen gå inden der sker en egentlig kabelbrand. Kabelbrand er nok mere en risiko i gamle møre og stofbeklædte kabler. Desuden har alle vel en røgalarm eller flere?

I de mere end 25 år jeg har bygget med elektronik, har jeg kun een gang oplevet et kabel der smeltede - det sad på et 12 Volts batteri, der blev kortsluttet! Kablet smeltede væk efter få sekunder.

Skal vi ikke blot konkludere, at det er farligt at bygge noget selv, så længe der er spænding og strøm involveret?

Mvh. Jan Nielsen
Editor HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control...."
[/quote]

Nej Jan, jag överdriver inte.
Jag är elektriker och dessutom skyddsombud på min arbetsplats på ABB.
Jag har genomgått utbildning inom elsäkerhet, och genom denna utbildning fått se exempel på olyckor av det slag slag som jag beskriver. Och vid en kabelbrand är det inte garanterat att säkringen löser ut direkt. En ljusbåge har en egen inre resistans som gör att strömstyrkan hålls nere under den som krävs för att säkringen löser ut. Oftast går det bra, men om undantaget som bekräftar regeln är framme så går det galet. Och då skulle jag inte vilja vara i den personens kläder. Och som elektriker säger jag därför att lek inte med elfaran i onödan.
Samtliga elektriker i Sverige har genomgått utbildningen
" Elsäkerhetskurs". Och vi vet att det inte är någon överdrift att påpeka elfaran.

Jorm
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/29 :  02:17:56  Show Profile Send ricardo5 a Private Message

Med El är det kanske lite, som om man ifrån en 4meter hög klippa dyker rakt ner, med huvudet före in i djupt och okänt vatten,
i långt fler än 99 fall av 100 är ju detta inget att bekymmra sig för då ditt huvud nu med full kraft träffar vattenytan, problemet inträffar vid det statistiskt unika tillfället då ditt huvud istället för vatten träffar klippspetsen som befanns strax under vattnet´s yta.

Vänligen Ricardo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:11:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker nog att Jorma överdriver faran lite.
Man behöver inte vara fackman för att tillverka en förlängningssladd.
Det förutsätts dock att man har nödvändiga elektiska kunskaper vilket vi får förmoda att alla här har.
Jag har heller aldrig behövt uppleva några fyrverkerier hemma med mina nätsladdar, så än så länge har det gått bra, som han sa som störtade nedför en skyskrapa.
Jag kanske ändå ska tillägga ifall mitt försäkringsbolag tittar in här att jag numera bytt ut mina hemmatillverkade nätsladdar mot kablar från Jorma och Clou.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:31:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Jag ger min poäng till den "försiktige", Jorma.

Jag ser lite på elektriker som på dataingenjör - det är ett hantverk där erfarenhet spelar stor roll.

Man kan prata om statestik som att "det händer så sällan" etc. Hur många använder bilbälte? Hur många bygger egna nya bilbälten (som självklart framhäver bilfärdens förtjänster med bättre dynamik, tystare bakgrund osv). ;)

Man gör som man själv vill...dock rekommenderar jag helt klart att tänka efter både två och tre gånger innan...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:38:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

Jag tycker nog att Jorma överdriver faran lite.
Man behöver inte vara fackman för att tillverka en förlängningssladd.
Det förutsätts dock att man har nödvändiga elektiska kunskaper vilket vi får förmoda att alla här har.
Jag har heller aldrig behövt uppleva några fyrverkerier hemma med mina nätsladdar, så än så länge har det gått bra, som han sa som störtade nedför en skyskrapa.
Jag kanske ändå ska tillägga ifall mitt försäkringsbolag tittar in här att jag numera bytt ut mina hemmatillverkade nätsladdar mot kablar från Jorma och Clou.

Jag får väl förtydliga mig lite.
När jag talat om den elektriska faran, så menar jag i första hand att
man skall inte använda kablar som inte är godkända för nätspänning i första hand. Signalkablar och dylikt är inte byggda till att användas med nätspänning, vilket jag har sett på en del DYIforum att en del gör ändå. Det är okunskap om vad som kan hända antar jag som får en del att använda sådant material vid hemmabygge av kablage.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/01 :  11:49:48  Show Profile Send matson a Private Message
Kimber använder sina högtalarkablar för att tillverka sina nätkablar, därför mitt intresse för att pilla ihop en själv. Därav kom mina frågor om en bra konfiguration.
Kabeln är ihopsatt och inkopplad, men utan skärm för tillfället.
Ingen rök, brand eller något sånt ännu.

Mvh/Mats
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2002/07/01 :  22:37:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag håller absolut med Jorma. Man bör veta vad man håller på med om man skall ge sig i kast med nätspänningar. Man glömmer lätt att plaster åldras olika så kabeln kan vara hur fin som helst i några år men sedan.......

Vänligen, Per
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000