HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Plattor - Vecka 6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/14 :  18:03:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Efter lite mycket jobb, så är tråden här...

Den skivan som har snurrat hemma här i veckan är

Lars Danielsson - Libera me
En lugn jazzig platta, främst instrumentalspår. Endast något vokalspår finns, men då är det också en RIKTIG HÖJDARE!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/14 :  18:13:25  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Den plattan som snurrat mest hemma hos mig är:

Uriah Heep: Demons and Wizards
Gammal rock/hårdrocks klassiker med fantasy tema

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/14 :  18:33:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1494 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:05:59  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ane Brun - A Temporary Dive

Lugn skiva med rösten i centrum.
Jag har lite svårt att beskriva musiken, men Ane spelar akustisk gitarr och det finns lite andra instrument som spelar i bakgrunden. Låtarna är väl lite av balladkaraktär.
Musiken är vacker så att man får rysningar. Tycker om hennes akustiska gitarr och hennes röst. Jag ger den 7,5 av 10.

Här är en sida som recenserar den ;

http://www.revolver.nu/albumrecension.php?article_id=1879




mvh Leif B





Edited by - Leif B on 2005/02/15 20:44:54
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/14 :  21:15:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Laif_B

Ane Brun verkar mycket lovande. Jag har ännu inte lyckats lägga beslag på något; det får bli veckans projekt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:17:12  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Denna vecka har
Tori Amos - Scarletts walk och
Velvet Underground - Loaded
spelats flitigt
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/14 :  22:33:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Leif B: har du lust att beskriva skivan lite mer ?! Den verkar intressant. Vad är det för typ av musik ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/02/14 :  23:51:00  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Sprang över en kille som ville sälja en massa bra vinyl idag, fick dessutom ett fint pris så då var det bara att bita ihop och slanta upp. Det fanns många fler godbitar, men såhär 1½ vecka innan nästa CSN-peng kommer blir man tvungen att hejda sig

Flera "klassiska" (nåväl, för mig iaf ) Rawkus Records-album, musik som alltid får en på bra humör!

Big L - A freestyle history vol. I och II LP

I mina ögon en av hiphopens största. Duktig freestylare som tyvärr inte hann göra så många album då han blev skjuten. Idag är det dessutom exakt sex år sedan han dog.


Black Star - Respiration 12"

Mos def och Talib Kweli, en oslagbar kombination. Glad hiphop släppt på Rawkus records. Två "concious" MCs vars texter handlar om allt annat än knark, vapen, sex och pengar.

Reflection Eternal (feat mos def) - Fortified live 12"

Reflection eternal består av DJ Hi-Tek och Talib Kweli, beskrivningen av ovanstående skiva funkar även bra här.


DITC - Dignified Soldiers 12"

DITC var en grupp med några av hiphopens största; Big L, OC, AG, Showbiz, Lord Finesse m fl.


DJ Hi-Tek - Hi-Teknology LP

DJ Hi-Teks soloskiva. Riktigt välproducerat, men lite varierande kvalité på sång och texter. Ljudklipp finns här!


samt Black Star (ft. Common och Black Thought) - Respiration 12" och två Pete Rock-tolvor



Nu måste jag bara köpa en ny PU så jag kan spela dom också


EDIT:
La till lite mer info

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550

Edited by - jhnmn on 2005/02/15 19:02:37
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/02/15 :  08:47:01  Show Profile Send sisko a Private Message
Äntligen en vecka då man hann med lite musiklyssnande.

Det klassiska först

Bohuslav Martinu (felstavat då det inte finns rätt tecken): Complete works for 2 pianos samt Serenades. Två utgångna inspelningar för det tjeckiska bolaget Supraphon som jag köpte i Prag i början av 90-talet. En bortglömd och underskattad 1900-tals kompositör

Jazz

Stan Getz fortsätter att smeka mina öron med sina trollerikonster. Få har kunnat konsten att balansera på den banala linan så bra som han.




Jazz Samba


Getz/Gilberto

Populärmusiken till sist

Elvis å du store Elvis aldrig ska jag sluta lyssna på dina alster bra som dåliga. Här är två trivsamma skivor som snurrat den här veckan:


Elvis as recorded at madison square garden


Back in Memphis

Till sist avnjöt jag en skiva som nästan låter lika modern nu som då. Ett mästerverk av illegala substanser:


Primal Scream: Screamadelica

Edited by - sisko on 2005/02/15 08:49:20
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2005/02/15 :  15:12:22  Show Profile Send Gabe a Private Message
Zalve: Lars Danielsson är beställd. Har haft den på "inköpslistan" sen i höstas då jag läste lyrisk recension i Svd. Bra med påminnelser ibland..
F ö lyssnar jag sedan en vecka tillbaka mest på följande trio:
Pat Metheny Group: The Way Up - 68 minuters vindlande äventyr i fyra avsnitt. Just när jag trodde Metheny fastnat i nattradioskval samlar han styrkorna och slår till. Suveränt.

E.S.T - Viaticum. Esbjörn Svensson och hans kompisar är ruggigt samspelta musiker som når ännu en formtopp på senaste cd:n.

Josh Rouse: Nashville. Alt. amerikansk singer/songwriter, som utvecklas till en extremt begåvad låtskrivare. Det är mjukt, svängigt, melankoliskt, soligt... Förra plattan både hette och tog avstamp i "1972" års musikvärld. Det finns både Stevie Wonder och Neil Young bland influenserna. Min arbetskompis Lars tycker Nashville är bättre än den lysande "1972", jag är inte riktigt där ännu. Men ruskigt bra är det!

Gabe

Edited by - Gabe on 2005/02/16 08:33:49
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:11:04  Show Profile Send aplodon a Private Message
Kan ni inte försöka beskriva musiken på de skivor ni lägger in här?

Enbart en lista med artister och skivtitlar säger ingenting om man inte redan känner till musiken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000