HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 "Bästa" Animals-samling + vad som hamnade i påsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/13 :  20:27:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
edit: Vad som hamnade i påsen återfinns en handfull inlägg längre ned

När min storebror köpte sin Philips-mono-med-högtalare-i-locket-grammofon i mitten på 60-talet var en LP med Animals under Eric Burdons ledning skivan som köptes först. Och den spelade och spelades och spelades... I synnerhet de fyra spåren "House of the rising sun", "We gotta to get out of this place", "Don't let me be missunderstood" och "Bring it on home to mee". På den skivan låg de dessutom som första och sista spår på rspektive sida, så det blev mycket flyttande av pick-up:en och vändande av skivan.

Jag ska nu inhandla en samlings-CD med Animals. Det finns ju ett antal att välja mellan på till exempel CDON. Till hyggliga priser dessutom. Min fråga är om någon av skribneterna känner till om någon av utgåvorna är bättre eller sämre från musik-inspelnings-och-reproducerings-mässig synpunkt?

Ett krav är att de fyra titlar jag nämner ovan skall finnas med.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/02/19 00:24:15

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/13 :  22:22:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Har The Singles Plus EMI låter okej. Dina låtar är med. Min favorit Bring it on home to mee Först piano introt sedan orgel. Puh va bra!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2005/02/13 :  22:35:48  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Most of the animals innehåller också låtarna du nämner. Vilen sångare han var gamle Eric....
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/14 :  10:28:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tackar!

Jo, svejk, Bring it on home to me är en riktig rysare - det är min favorit också. Där, bibi50, är det verkligen klös i Erics sång.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:18:57  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Min favorit Bring it on home to mee Först piano introt sedan orgel. Puh va bra!

Mums mums! var ordet ja... Har en "The Best of The Animals" på EMI från 2000, alla låtar du nämde finns med Jörgen, plus en hel del annat bra samanlagt 20st! (De tre sista spåren kunde man dock ha varit utan.) Vet inte om jag är helt nöjd med mastringen dock, känns som man lagt ner mest möda på "House of the rising sun". Jag skulle vilja ha tag på de två första LP-skivorna på vinyl! En massa bra spår förutom hitsen. Vet inte vad man får betala för bra ex?

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/02/17 23:20:39
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/02/17 :  23:30:21  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Den bästa lär vara (har inte köpt den ännu...) "Retrospective" som är en hybrid (både SACD och CD)
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B0002IQABI/ref=ase_pageturners0c/102-5917607-7872159

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/02/19 :  00:21:45  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tackar för alla synpunkter. The singles plus åkte med i senaste beställningen från CDON. Som tur var har de inte Retrospective där, så jag behöver inte känna mig allt för borgjord att jag beställde så snabbt att jag inte hann få alla synpunkter.

mvh/ Jörgen G

PS
Har märkt att det finns ett visst intresse för vad skribenterna lägger i sina örongodispåsar, så jag kan väl ta bladet från munnen när det gäller hela påsen:
- Stravinsky Igor - Våroffer (Gergiev + Orchestra Of The Kirov Opera St. Petersburg)
- Animals - Singles Plus
- Ravel Maurice - Bolero, La Valse M M (Jäärvi + Cincinatti Symphony Orchestra)
- Williams Jerry - Greatest Hits
- Orchestre De Contrebasses - Musiques De L'homme
/DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/02/19 :  21:39:11  Show Profile Send TBA a Private Message
Om man gillar Animals kan jag rekommendera att lyssna på Eric Burdon & War. De gjorde flera plattor ihop. Jag tycker att det är minst lika bra som Animals.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/21 :  21:41:47  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tycker nog att War skiljer sig rätt mycket från Animals, men bra är dom och Eric Burdon sjunger suveränt här också... Mycket coolt sväng och blackpowerattityd!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/02/21 :  22:00:57  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag hävdade aldrig att Eric Burdon & War låter som Animals. Däremot tror jag att man gillar det också om man gillar Animals samt bör testa dem. Vad Eric började med Animals vidareutvecklade han med War och fortsatte ännu längre in i soulen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000