HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ojämn nivå ut?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:04:51  Show Profile Send pak a Private Message
jag har problem med skev ljudbild,som är det mest störande jag har varigt med om innom hifi.
har alltid trott att rummet spökade så jag flyttade in anläggningen i ett annat rum,och till min förvåning så är det samma fenomen nu.
brorsan har exakt samma problem med sin rotelanläggning,så han mätte lite på utgångarna på steget och upptäckte att det lämnar mer volt på ena kanalen-även från försteget.och till min stora förfäran så är det exakt lika hemma.höger kanal lämnar runt 4 medan vänstra runt 2.5v.varför är det så?eller kan man inte mäta så?har inte kollat försteget än men misstänker att det kommer därifrån.är detta vanligt eller har vi en ovanlig otur?
oj då.fick se att jag mätte likström.växelspänningen var jämnare.
men varför ligger det ojämn likström ut oavsett signal eller ej?
edit: jag menar nog mv.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Edited by - pak on 2005/02/15 16:32:26

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/12 :  01:21:43  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Likström ut är ju ingen höjdare, med vad för testsignal mätte du?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/13 :  14:46:59  Show Profile Send pak a Private Message
testsignal? jag är jättedålig på detta,men jag körde en cd med lite brus och diverse olika frekvenstoner medan jag mätte med multimeter på utgångarna.vet inte om det går att göra så,men så har jag gjort i alla fall.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/13 :  14:57:05  Show Profile Send marens a Private Message
En sak som jag har märkt är att skillnaden i balans mellan olika volymkontroller är väldigt stor. Tex så har jag haft 2 st H/K 670 som båda hade kraftig obalans på lägre till medelhöga volymer (ända upp till "kvart i"). Verkligen kasst och irriterande. Min nuvarande Rotel är den mest linjära jag har haft. Det går att lyssna väldigt lågt innan balansen ändras. I högtalarna så märks det knappt alls.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/13 :  18:18:57  Show Profile Send krang a Private Message
Jag har nyligen fått samma problem på Min HK 670, den har varit okej förut men nu har den stått på i några veckor och den har börjat göra dumheter. Jag tänkte ge den en mätomgång. Bör man ha någon last på utgångarna när man mäter spänningen eller fungerar det fint med den inre i instrummentet?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/14 :  01:12:12  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Spänningen kan du mäta över högtalarterminalerna med t.ex. högtalaren inkopplad, eller utan last om du är intresserad av utspänningen utan belastning. Men se till att mätinstrumentet är inställt på spänning och att du använder de avsedda anslutningarna.

Och pak, du har förmodligen inte likström på utgången (ohälsosamt), men en nivåskillnad i signalspänningen som förklarar varför ljudbilden är skev.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/02/14 :  03:50:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Obalansen är väl ett känt problem med H/K 670 även om den i övrigt låter bra för pengarna.

Bravo
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/14 :  12:13:02  Show Profile Send krang a Private Message
Jo jag vet att den förbannade Hk:n inte är vad den borde vara men det vore kul om man kunde göra något åt det. Förhoppningsvis så är det inte ojämn bias eller nått sånt. Jag tycker volympotten varit mysko hela tiden så jag ska göra en kontroll på den och ev. byta till något annat. Vet inte vad för erfarenheter det finns på den här burken vad det gäller just det här problemet. Nån som vet?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/14 :  12:27:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dum fråga kanske, men finns det ingen balanskontroll på förstärkaren?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/02/14 :  20:59:21  Show Profile Send krang a Private Message
Jo visst gör det det ok jag använder den för tillfället men det är ju en principsak att man inte ska behöva det. OM jag mäter upp någon avvikelse så tänker jag skicka den på garati direkt. Den är fan Knappt ett år. Men det är samtidigt kul att tareda på vad det är som är felet för byter de någon del så är felet snart tillbaka igen. Var bara intresserad av om det fanns nått uppenbart fel som man kan rätta till. Svårt att sälja en snedbalanserad apparat om jag vill byta upp mig.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/02/15 :  06:57:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har liknande problem fast med en Panasonic DVD A320 som nu tjänar som källa, den låter hyffsat men det är 2.2 dB högre utnivå på högerkanalen, mycket iriterande.

Som tur är har man en Driverack 260 i signalvägen och där kan man jämna ut det hela, men den möjligheten kanske inte alla har.

Det underliga är att problemet växt fram men tycks nu som stagnerat (phew) hade vait lite jobbigt om det fortsatt och man sitter där med en kanal endast :)

Ser mig nu omkring efter en ny källa, problemet är att jag önskar ha flerkanalsstöd (inbyggd DD/DTS dekoder) samt volymkontroll och gärna balanserat ut då resten av kedjan är balanserad. (några tips?)

Surt är det iallafall, jag höll på att få nippran innan jag fick in Driveracken i signalkedjan.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:30:46  Show Profile Send pak a Private Message
när det gäller volympoten så är det faktiskt skevt vid jättelåg volym.kanske även vid högre volymer då.den börjar med höger och sen kommer vänster.men det knastrar lite på vänster kanal också om man vrider fram och tillbaks vid hög volym på kontrollen.kanske det kan vara skit i bara?hur fixar man det i så fall?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000