HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Mobilt system som tål finlyssning hemma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/10 :  00:42:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, jag är ute på resande fot och behöver lite musik i mitt liv.
Jag är i Australien för tillfället. I Irland har jag redan en hd600 med rörförstärkare, men jag har ingen mobil uppsättning.
Det jag vill ha här är ett mobilt system, som även duger för finlyssning hemma. Ett komplement till det stationära i Irland.

Så, då är frågan, vilken spelare? Jag vill ha en hd baserad spelare på minst 30 GB, IPOD är ju en uppenbar kandidat som ska låta bra. Andra tips? Rio Karma kommer i tanken med men 20 GB känns litet, vilken typ av HD har den? Kan man DIY byta till en större? Kanske vänta på Karma 2? Kommer nog att köra det mesta lossless tror jag, har provat ogg 320 kbit och hörde skillnad mot cd, spelat med samma utrustning så långt det går.

Lurar, ja en etymotic er4p eller en alessandroGrado? Tål inte vasst/för ljust ljud, det mår mina öron klart illa av. Andra förslag? Jag kan nog säga att jag inte skulle palla med en hd600 eller 650 på skallen när jag är ute, för stora.

Förstäkare? Duger inbyggd förstärkare i en ipod exempelvis? Lite sugen på att bygga någon liten batteridriven DIY historia. Förslag?

Så, användandet skulle nog se ut så här. Lämna hem 8 på morgonen, lur på skallen, jobba 10-12 timmar, lur på skallen mer än halva den tiden. Åka hem, lur på skallen, väl hemma koppla av en timme eller två, lur på skallen. Lur på skallen kan likaväl vara lur i örat.

På jobbet lär lurarna åka av och på ganska mycket, då kan jag tänka mig att en etymotic lur inte är något vidare.

Ja, fritt fram för förslag och erfarenheter.

Edited by - Claes_Ireland on 2005/02/10 08:36:09

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:19:53  Show Profile Send thli a Private Message
Hej.
Till Grado/Alessandro finns ju Grados batteridrivna RA-1, denna ihop med tex Alessandro MS-2 eller MS-pro skulle bli en mycket trevlig lösning.
Skulle nog gå bra att driva dem direkt från en mp3 då Grado/Alessandro lurar har ganska hög känslighet.
Kör själv med MS-pro, mycket trevlig lur som låter detaljerat men samtidigt mjukt inget av den hårdhet jag var lite rädd för.
Grado/Alessandro lurar bör testas då komforten vid längre lyssningar kan vara lite "jobbig" att leva med.
Det finns dock andra "pads" att prova, med lite mjukare material men som sagt det beror mycket på hur dom passar just dina öron.

Vet tyvärr inget om mp3 spelare så dom råden får nogon annan ta.


/Thomas

//Thomas
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:40:49  Show Profile Send lasselite a Private Message
En tanke bara. I PODen har väl line out. Så låt PODen driva lurarna på jobbet, och sen ha finstärkaren "hemma" och möjligen i bilen. Kanske kan man tänka sig två uppsättningar lurar. Omväxling förnöjer Bara en tanke.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/10 :  17:58:26  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eftersom vi pratar om väldigt många timmars lyssning per dag så är det extremt viktigt att lurarna passar perfekt på just ditt huvud. Alltså måste du iväg och prova lurar.
Alla in-ear alternativ eller tunga lurar kan du nog skippa direkt.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/10 :  23:19:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Passformen är viktig och dom åker av och på en del med så in ear canal lurar kan nog vara svårt som påpekas.
Jag får get mig ut och leta här i Melbourne. Men spelare? Jag är inte gärna som alla andra, skulle gärna undvika en ipod, en Karma med 40 gig skulle sitta fint. Får kolla och se om det går att byta.
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/02/20 :  22:10:00  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
Tjena claes!
jag köpte en iaudo m3 som jag tycker har överlägset ljud jämfört med
ipod. den finns i 20/40GB. det kommer dock en ny modell m5 vilken vecka som helst
m3 har ju ett år på nacken.
till det har jag dom helslutna sennheiser hd-25-1 och den kombinationen är mycket bra,
iaudion driver dom till vansinne utan att det låter dåligt.
jämfört med ipod, där jag inte var nöjd med volymen trots att jag vred upp max.

och sist (och minst) köpte jag ett usb-ljudkort till datorn som är lätt att ta med sig,
ännu mer överlägset ljud med hd25:orna.
http://www.audiotrak.net/optoplay.htm
En idealisk kombination helt enkelt. jag har slutat leta :)

Jag lyssnar flera timmar dagligen och har inga som helst problem med obekväma lurar eller tröttande ljud.

varje dag på jobbet och på väg till jobbet är en fröjd.

Fast du kanske är för kräsen för detta :o)
Du får gärna komma och provlyssna.
/björn

Edited by - bjoben on 2005/02/20 22:13:29
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/21 :  01:56:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan bjoben, tackar för tipsen, provlyssnande kan
bli svårt, sitter i Australien, så det blir långt
och grymt dyrt för en provlyssning. :)
För kräsen? Nja, vill ha bra ljud, behöver inte
nödvändigtvis betyda dyrt ljud. Har inte någon
vidare koll på varken lurar eller spelare du nämner
så jag ska kika på dem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/02/21 :  12:57:43  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
jag antar att du känner curalia-mäts, och att du av olika anledningar fastnade i australien...
men när du kommer hem får du visa vad det blev.
det lär nog inte finnas några mer rigida och bättre "portabla" lurar än hd25:orna, man kan lätt sova med dom också trots att dom inte är såna canal-phones, så man inte missar något. fast dom är rätt isolerande och det kan jag tänka mig att man inte gillar.
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/02/21 :  16:53:48  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
titta och lyssna förresten också på iriver h340 som ska vara grymt bra också. enligt många bättre än iaudio m3.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/22 :  00:47:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Klart jag gör, nu får du pma mig så jag vet vem du är. :)
Pratade med honom så sent som i förrgår tror jag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2005/02/26 :  17:30:24  Show Profile Send sulan a Private Message

hepp

jag kör med ipod 40 gig och till de etymotic er6. i början tyckte jag det lät lite vasst men man skall vänja sig till det. det låter förjävla bra!!!! till "längre" resor tar jag med en creek obh11. denna passar bra till ipoden och fyller ljudet med mer kraft..,

mht in ut ur öronen så tycker jag inte det är några problem med inear lurar. de vinner så mycket på smidighet och definetion att pillandet in och ut känns som ett litet problem.

som sagt, jag kan klart rekomendera denna lösning. det låter mycket bra, och det är mycket smidigt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000