Author |
Topic |
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 15:00:48
|
Är det någon här som råkar äga Jewel´s Pieces of You, så skulle det vara trevligt om ni kan kolla om er skiva också distar på vissa ställen. Ett specifikt ställe är i låt nummer 8 (Adrian) där det tydligt distar vid tiden 3:10 - 3:20 ungefär.
Den version av skivan som jag har är: "7567 - 80739 - 2".
Har testat i olika cd-spelare, samt i datorn, med samma resultat. Kan ju hända att jag fått en dålig skiva, eller så är det en dålig inspelning månne.
|
//air |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 15:46:38
|
Det är ingen hemlighet att mycket av Jewel cd skivor är rent ut sagt kassa ljudtekniskt och kvalitetsmässigt. Tvivlar inte på att det distar som du säger.
Jag skall se om inte jag kan undersöka detta framöver.
Hennes DVD är bättre, ljudtekniskt. Senaste cd'n ar copy-skyddad och låter även den hårt, komprimerat och nära bristningsgränsen.
Synd på en så pass underbart artist.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 16:26:49
|
Ja det distar på det stället, gitarren vid typ 3.16! Precis som Engelholm säger så lämnar ljudkvaliteten betydligt mer att önska. Lyckligtvis väger kvaliteten på innehållet upp det till en bra skiva iaf. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 17:15:31
|
Tack för svarena. Då är det tydligen inte bara min skiva som e en "varg". Nåja, jag kastade förstås iväg ett hatmail till warner, eftersom jag inte hittade kontaktuppgifter för Atlantic. Får se om dom behagar svara överhuvudtaget. |
//air |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 09:38:57
|
Fick precis svar ifrån Warner. Dom vill att jag returnerar skivan så dom kan kontrollera den, samt lovade att skicka en ny. Jag har dock inga förhoppningar om en "felfri" skiva mera, men bra att dom uppmärksammar saken. Ska skivor kosta över 20€, så tycker jag man borde kunna få lite kvalite oxo. |
//air |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 10:03:45
|
Jag satt och lyssnade in mig på Jewel 0304 igår. Inte helt kasst men ack så komprimerat. Ingen dynamik alls vilket är synd då Jewel, om nån, verkligen kan leka med rösten upp och ner i styrka (och i många andra dimensioner också: barnslig, arg, rå, sexig, naiv, försvarslös, osv).
Kul att dom svarade Luften!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 18:50:35
|
Det var ingen härlig dist det där! Bedrövligt faktiskt.. Bah. Men hon är snygg iallafall. |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 16:00:32
|
Jahapp, nu har nya skivan anlänt. Ser precis ut som den gamla, och låter precis likadant. Detta var ju väntat, men ett tack iallfall till Warner som försökte hjälpa och skickade en ny skiva! |
//air |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 16:37:57
|
nurfen: Jewel är mer än snygg. Fy på dig att uttalde på det sättet om en så go människa!
luften: Jyste du återkom. Då är det ingen ide jag också frågar Warner om en ny skiva.
|
|
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 11:24:24
|
Fortsättningen...
Jag mejlade tillbaka till Warner och tackade för skivan. Skrev att jag har flera bekanta som noterat samma problem, och undrade om det fanns nån annan tryckning av skivan. Svaret jag fick var lite konfunderande: "Ive listened it many times that song 8 but to my ears it sound well. Maybe it was meant to sound like that."
Det är klart, knappast kan dom göra något, men att förneka tydliga felaktigheter ger inget positivt intryck. Suck... Ska det låta sådär kan man ju lika gärna spela mp3.. |
//air |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 11:55:23
|
Skulle inte vara så svårt att visa signalen i en jpg-bild där det lär synas rätt tydligt att det distar/bottnar.
|
|
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 11:57:28
|
EngelholmAudio: Jo, jag tänkte just det.. har tagit screenshot å allt. Speciellt vänstra kanalen är dålig. |
//air |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2005/02/16 : 18:43:49
|
Gissningsvis hade dom inte varken erfarenhet eller pengar när de producerade Jewels första skiva. Skulle tippa på att allt är inspelat på några dagar live i studion. Någon låt är rent av live på Innerchange coffeehouse. Har inte hört vinylutgåvan men gissar att den låter likadant.
Försöker inte försvara det dåliga ljudet men gissar att det beror på brister i produktionen och inte i masteringprocessen.
Innerchange days tiden var rätt trevlig annars. Då gav Jewel kassetter med demos och liveinspelningar till fansen att skicka till varandra. Det tog slut när någon stolle började ta betalt för CDR kopior.
Lite värdelöst vetande är att Christina Aguilera var med på Jewel digest (Jewels och fansens mailinglista) på den tiden. Hon blev dock sur för att någon dissade hennes åsikter om Jewels musik och sa upp sin prenumeration.
Bara så att ni vet! |
|
|
|
Topic |
|