Author |
Topic |
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:30:54
|
Skulle vara kul att veta om det finns bättre versioner, läs USA- och Japanpressat, av gamla favoriter. Har emellanåt hört USApress, men inte direkt jämfört, och det verkar lovande helt enkelt. Jag är en riktig newbie på detta, och slänger därför oxå in frågan: Är USApress alltid bättre? (Det givna svaret är väl "Nej!", men hur vet man?)
/Bjarne
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 22:20:22
|
Detta är en minst sagt trickig fråga. Mina erfarenheter som skall tas med en nypa salt.
Mobile Fidelety MOFI är bättre än orginal. Men dyyyyrt. Det har välan vart lite konstigeheter runt MOFI? Vet inte hur det ser ut nu om dom finns att köpa här i Svedala.
Sedan är det remasterköret, vissa låter bättre andra är söndermastrade. Jämförelse är på sin plats. Ett bra exempel på bra remastring är Led Zeppelin. Orginal låter skräp, dom tillfixade är bara så mycket bättre.
Japanska pressningar är oftast mer välgjorda och är bättre. Har själv liten erfarenhet så skall kanske hålla truten.
USA pressningar är ofta bättre tex Missouri Sky Pat Metehny är ett bra exempel.
Sedan har några Dylan och Stones släppt mycket av sina kataloger på SACD dom låter bättre även på en vanlig CD än orginal. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 23:19:31
|
sacd är inte min grej. ska kolla upp mofi, verkar ju vara intressant - det kan ju bli några få. Har god erfarenhet själv av utgåvor från grp, men vet inte om det generellt sett är bra. Men som sagt...om en artoist ges ut på t ex sony, ska man då beställa skivan från USA istället för att gå in på Bengans (Gbg)? |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 23:26:49
|
äsch! Varken sacd eller vinyl gör ju att man inte var den mest prioriterade kunden hos mofi... |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 02:20:34
|
Bjarne: Nog skrev Svejk att MoFi's SACD-plattor lät bättre ÄVEN som CD jämfört med vanliga CD, då borde dom väl ha nåt intresse för dej förutsatt du finner "din" musik bland deras utbud...och litar på Svejks omdöme förstås.
Har själv köpt en av Bob Dylans plattor i SACD-formatet, och den låter SÅÅÅ bra både som CD och som SACD! (Antar att du vet att de flesta SACD är hybridplattor spelbara i alla vanliga CD-spelare...ja är nog i princip/i praktiken så att alla SACD är hybrider om jag tänker efter...)
Sen har jag ett gammalt HiFi-minne: Satt och skulle jämföra ett par CD-spelare en eftermiddag med en likaledes HiFi-intresserad kompis. Vi hade varsitt ex av en Amy Grantplatta, min USA hans UK-press. Först fattade vi inte läget men det visade sej att spelarna var till 99% likvärdiga MEN plattorna "bara" 90-95%" likvärdiga. USA-plattan lät bäst kanske ska tilläggas... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 07:36:32
|
Nej, en stor del av SACD är hybrider men inte (ens i praktiken) alla. Deep Purple "Machine Head" t.ex. har enbart SACD-spår, de vill säkert sälja på dig en CD också. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 16:00:07
|
>svejk: Frågan var allmänt ställd, men gäller alltså cd-skivor. Kan tänka mig att köpa mer eller mindre alla Pink Floyd, Roger waters, någon Radiohead, Dave Matthews, Diane Schuur, Bill Evans, St Germaine, Chris Rea, David Bowie, osv.
>edison: Visste f ö inte att CD-spår på en SACD-hybrid också kan anses vara av bra kvalitet. MOFI kan ju då åter bli intressan, eftersom ders huvudprodukt verkar vara sacd - tänker på Patricia Barber som var välrepresenterad.
Sen var det det där med USA-press. Hur får man tag på t ex Pink Floyd The Final Cut i USA press - värt att köpa för att testa helt enkelt.
/bjarne |
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 20:37:23
|
Den Machine Head som jag köpte från Ginza är en hybrid. Däremot har den tre bonusspår som bara ligger som multikanal SACD. |
|
|
Barfotalasse
Member
123 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 15:21:45
|
Höll precis på att kolla på Machine Head i veckan. Det finns "vanlig" CD, SACD (5.1 multikanal tror jag det var, ej hybrid), guld-CD och även DVD-A om jag minns rätt. Det skulle vara roligt att samlas någonstans med en hög olika utgåvor och höra vilka skillnader som kan upptäckas.
Min personliga, mycket ödmjuka, (och i vissa fall kanske felaktiga) uppfattning är att det mer är fråga om kvaliteten på mixning/mastering än mediet CD/Guld-CD/SACD/DVD-A... (Vinyl är ju i en egen klass här...) Vilket kan innebära att en Guld-CD låter bättre än en SACD tack vare att de varit mer omsorgsfulla vid mastering -inte att SACD skulle vara underlägset.
Rolling Stones SACD hybrider är bra exempel på detta. Gamla 60-talsband som remixats, mastrats och lagts på ett statusformat. Jämfört med dessa så är en del CD-utgåvor jag hört helt motbjudande. Jag älskar min "Beggars banquet"...
Mycket intressant fråga det här. Jag har nämligen själv samma fråga som bjarne. Vilka informationskällor använder ni andra för att leta utgåvor -och är den informationen tillförlitlig? |
När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal. |
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 21:46:12
|
Jag läster den engelska musiktidningen Q. De recenserar återutgivningar. Sedan håller jag koll på Ginza och CDON. Ingen av dessa skriver om ljudkvaliten, men då vet jag vad som kommit remastrat. Köper sedan en för att testa och sedan resten ifall den första lät bra (samma grupp alltså.
Jag har tio av SACD utgåvorna av Rolling Stones och skillnaden ljudmässigt mot tidigare utgåvor är enorm. Även på CD spåren. Bob Dylan låter även de väldigt bra. Gillar man Police och Simple Minds låter de utgåvorna på SACD väldigt bra de också.
Ljudkvaliteten på SACD skivor kollar jag på sa-cd.net. Där finns många skivor recenserade och får betyg i både musik och ljudkvalitet. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 22:27:26
|
Om man gör en DVD-Audio 5.1 av gamla 24-spårs band från 70-talet kan man ju inte riktigt utnyttja formatets potential. Det är skillnad mot t.ex. AIX som nu gör DVD-Audio (klassiskt/jazz/blues mm) och har hög kvalitet på all utrustning i hela kedjan. Det skrevs ju för ett tag sedan hur man gjort Norah Jones "Come Away With Me" på SACD - istället för att använda masterbanden så utgick man från CDn! |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 23:26:23
|
Vilken del av inspelningskedjan var dålig på 70-talet...? Analoga masterband är inte fy skam...sen är ju variationen otroligt stor på olika artisters/inspelningsteknikers prestationer.Detta skiljer mer än den tekniskt möjliga kvaliteten oavsett när inspelning gjorts.DVD-Audio och SACD marknadsförs ju iaf i det närmaste som medel att kunna uppnå den klass som CD inte klarade av, men som ofta analoga medier klarar typ välgjord LP.Och mkt bra inspelningar finns ju ända bortåt slutet av 1950-talet iaf i den klassiska (& jazz-) världen.
Har en Dylan på LP & SACD, inspelad 1979.Kanonljud på båda! En LP med Al DiMeola inspelad analogt 1987 är bland det allra bästa ljud jag hört på mitt system hemma...och Supertramps "Crime of..." album låter förträffligt trots att det är inspelat 1974, liksom "Captain Fantastic..." albumet med Elton från 1975.De är lite knastriga nu efter mkt spelande men ljudet...svinbra.
Det hindrar inte att man med dagens teknik KAN få till det ett par, och fler, hack till men nog är supersystemen värda att användas även för BRA gjorda "gamla" inspelningar.Hur mkt som till sist hänger på just systemen i sej och inte på teknikerna är ju svårt att reda ut...som sagts innan så är ju mastringen högst väsentlig oavsett grundmediet man från början spelat in på.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/11 23:28:06 |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/02/11 : 23:43:32
|
De 24-spåriga banden var ju lite "trånga", det gick att få bra ljud från dem men det gick också att misslyckas. De 16-spåriga ger ofta bättre resultat när de ska göra nya 5.1-skivor av dem, en del är inspelat på 2-kanals band och ger då riktigt bra stereo-SACD. Sedan kan det vara skillnad på hur bra de banden var på 70-talet och hur bra de är nu. I vissa fall finns endast begagnade band kvar, i mer eller mindre bra skick. En del har lagrats bra, andra inte. Jag har DVD-Audio som är gjorda från gamla band, både av hög oc hrelativt medioker kvalitet. |
|
|
TBA
Member
290 Posts |
Posted - 2005/02/12 : 19:29:11
|
Det kan vara lite sus och brus i bland men de kunde sina saker förr. Frågan är om de hade några högtalare så de kunde höra vilket oerhört bra jobb de gjorde i studion. Självklart kan man om man vill få till ett bättre ljud idag, men det verkar inte som om man vill särskilt ofta. Inte på de stora bolagen i alla fall.
Några CD som låter bra är Cat Stevens : Teaser and the firecat. De 11 remastrade Cornelis plattorna som kom ut 2000. Kolla på CDON så ser ni dem lätt.
Är någon intresserad kan jag rekommendera fler skivor jag tycker är bra både musik och ljudmässigt. |
|
|
Barfotalasse
Member
123 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 22:25:03
|
Ja tack TBA. Rekommendera du bara. |
När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal. |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 22:51:00
|
Vad är er åsikt om Philips - Classics?
När jag började göra mina första CD-köp hittade jag Carmen av Franska Operan och med sjönsjungande Jessye Norman.
Den DDD-inspelningen var tidigt min Referens när jag skulle jämföra Utrustning. Det finns ju en del åsikter om den övertro på digtaltekniken som fanns i CD'ns Barndom?
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
GRHE
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2005/03/06 : 14:46:38
|
Se även mitt ingägg under rubriken Audiofilskivor. Där finns flera länkar till siter som säljer skivor av hög kvalitet. På http://www.artistdirect.com/ , som dock inte är en audiofilsite kan man se om skivan är USA-pressad eller "import", dvs importerad till US.
Min personliga uppfattning är att XRCD-skivorna låter allra bäst (LP av hög kvalitet 180gr, 200gr på 45 rpm undantagna) och att 5.1 ljud inte alltid låter bäst. Lyssna gärna på Opus 3:s 5.1 inspelingar (som egentligen är 4.1 eftersom de inte använder centerkanalen) så förstår ni vad jag menar. Vissa 5.1 skivor är mixade så att man skall få max häftigt ljud, vilket inte är det samma som naturtroget ljud. Ingen vill väl sitta i mitten av bandet? |
|
|
|
Topic |
|