HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mäktiga trummor: Kodo.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:01:33  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Förresten. Är det någon som har tips på trumplattor, det som man brukar kalla kodotrummor.

En bra inspelning. 2-kanals på sån där liten blank plastskiva, cd eller vad det kallas, så blir jag så glad.
Tänkte jag skulle motionera basarna lite, he-he.

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:45:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
då kanske du skall leta efter ett band som heter: Slagerij van kampen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:15:50  Show Profile Send krelle a Private Message
Slagerij van kampen. Var kan man köpa deras skiva ifrån?
Det verkar vara en mkt intressant grupp..........mvh Krelle
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:58:59  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Något helt annat, men ändå bra trummusik som kan motionera basarna är "Complex" med Blue Man Group.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:05:27  Show Profile Send DIESEL a Private Message
http://www.slagerijvankampen.nl/

mycket bra hemsida med mycket musik att lyssna till

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/02/05 :  08:13:56  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tror att audiofilbolaget Sheffield Lab. har gjort en CD med trumljud(Kodotrummor)den har CDnr.CD-KODO,sen har Jim Keltner gjort en CD som heter Sheffield Lab Drum Record den har skivnr.Lab-14HQ.
Mvh
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/07 :  14:16:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag har två skivor med gruppen Kodo, båda på
Sony. Hittade dem till specialpris på Amazon.de.

Martin
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/02/07 :  20:53:52  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Ja, gruppen "Kodo" har tydligen fått ge namn åt hela stilen, om jag förstått det hela rätt. Finns fler rekommendationer på Kodo-trummning?

(Klar rekommndation på trumplatta är f.ö. "Planet Drum" med Mickey Hart. RYKODISC RCD 10206. Världs-/ etno-/ New Age, typ. Bra inspelning och bra blandning på olika stilar och andra instrument.
Rek. två: "Live -and very plugged in" med Dave Weckl Band. STRETCH RECORDS, SCD2-9042-2.)

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/02/08 :  07:40:07  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Lite "Kodo-info": http://cityguide.bellinghamherald.com/fe/takefive/20050203/229464.asp

BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/02/11 :  21:51:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har gjort några FFT analyser på Kodotrummor och det visade sig att dom inte gick så långt ner i basen som man kan tro. Jag menar att om man vill motionera sina högtalare så ska man nog välja något annat. För några dagar sedan spelade jag en skiva med Gonzalo Rubalcaba "Paseo" Skivmärke: Bluenote. Här kan man tala om låga frekvenser som kan välta väggar.
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/05 :  22:46:12  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Nu är det i alla fall beställt lite skivor från Amazon. Några veckors fundering, och så några veckors väntan...
"Ondekoza" av Kodo, och så "Mondo Head" av Mickey Hart på SACD. Jag får väl återkomma och skriva vad jag tyckte.

Kanske inte gör så mycket att kodotrummor inte går ner i infraljudsområdet. Dit hittar mina högtalare ändå inte. ;-](Fortfarande bättre än de gamla som gick rakt till några och 20.)

Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/03/06 :  20:13:45  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Vill du ha basmotion ska du kolla här: http://www.provide.net/~djcarlst/basscds.htm

BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000