HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behringer Ultracurve
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:09:08  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag sitter i tankarna på att köpa denna maskin och tillhörande mätmick.

Funktionen jag är mest ute efter ät Auto eq för att korrigera basen, då jag inte har möjligheter att mäta och justera med ultradriven.

Jag bestämde mig för att läsa manualen online för att få lite info om hur den fungerar. På sidan 13 i manualen står det följande:

"När du använder Auto Eqn är det förnuftigt att inte ta med det låga frekvensområdet (upptill ca 100hz), eftersom det kan uppstå inexaktheter i beräkningen av frekvensgången i detta område vilket naturligtvis ger ett dåligt resultat."

Hur gör alla ni som sitter med denna maskin när ni korrigerar basen? Kan man mäta spl på varje frekvens och justera manuellt? Vad tycker ni om maskinen i fråga? Är den köpvärd eller skall jag lägga pengarna på något annat?

Var hittar ni bästa pris på ultracurven? Har letat på många ställen men det bästa pris jag finner är 365:- euro inkl. mick.

MvH
/Johan

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:12:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var dåliga nyheter.
Jag använder den för att korrigera basen.
Resten av frekvensområdet bör ju lämnas intakt sägs det.
Hmm...
Ett problem är att tersband kan vara lite för grovt för basen, man borde kunna justera enskilda toner.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:24:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Så du menar att man inte bör använda Auto Eqn över huvud taget? Har du prövat att korrigera övriga frekvensområdet? Jag har lite kostiga dippar i lägre mellan registert och i övre basen som jag tänkte att denna maskin skulle lösa men det går kanske inte?

Det blir ett saligt jobb om man ska mäta hela frekvensomfångets spl för att sedan manuellt höja/sänka dippar/toppar med eqn.

Är det någon som testat Auto Eqn på hela frekvensområdet (med eller utan basen), vad tycker ni?

Jag kommer att köra den digitalt in och ut så ad/da omvandlaren är inte så viktig för mig.

Tck för ditt svar Björn-Ola.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:47:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag var entusiastisk i början. Skillnaden var stor, men efter att tag började jag undra.
Ultracurven ville dämpa kraftigt mellan 200 - 500 Hz, och det gjorde att röster blev väldigt tunna och instrument kunde undertryckas på ett onaturligt sätt.
Man har sagt mig att det inte gå att mäta på detta vis eftersom Ultracurven inte kan skilja på direkt och indirekt ljud. Direktljudet kan påverkas alltför mycket, och jag säger inte emot. Däremot kan man ha nytta av att dämpa i basen. Basen kan bli renare och mindre bullrig om man har problem där.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:52:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det KAN ju vara så att manualen pratar om justeringar i PA-miljö i riktigt stora lokaler med helt annat ljuduppförande än i hemmamiljö. Det kan säkert fungera utmärkt hemma.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:17:19  Show Profile Send U1 a Private Message
Björn-ola: Men hur upplever du skillnaden över 500hz? Man skulle kunna köra 200-500hz okorrigerat eller?

Låter inte så possitivt för mig då jag ville använda den primärt i området 20-500hz, under 100hz rekomenderar inte Behringer och du rekomenderar inte den mellan 200-500hz.

Ursv: Borde inte högtalarna i stora PA sammanhang ha mindre reflexer är man har hemma, alltså svårare att korrigera hemma?

Jag gick i min enfald runt och trode att detta var guds hjälp till den fattige Audiphilen...

Vad tror ni om min ide med mätmicken som jag beskrev i tidigare inlägg? Jag vet att det är mycket jobbmen vist borde det gå.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:25:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Över 500 så blir det mindre oroligt och bara smärre korrigeringar.
Knappt hörbart.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:33:35  Show Profile Send mangs a Private Message
Mitt förslag är att du ställer in detta manuellt. Auto EQ fungerar inte såd är jättebra. Det jag har gjort är dels att lyssna mig fram till en bra inställning och numera mha av mätmic och en egen skiva med frekvenssvep och MLS-signaler kört tests-snuttar och sedan för hand med de olika EQ-möjligheterna ställt in rätt och mätt igen. På detta sätt har jag mha MLS-signalerna trollat bort rummet och kan justera in högtalarna så att det blir helt rätt och sedan köra jag svep för basen. Mha den parametriska Eqn så blir basgången riktigt bra. Helt klart är Ultracurven ett bra verktyg men man ¨år jobba en hel del själv för att det skall bli riktigt bra. Den inbyggda auto-EQ ville korrigera hej vilt och resultatet blev därefter.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:44:59  Show Profile Send U1 a Private Message
Om vi utgår från att jag ställer det manuellt med hjälp av en tongenerator så går det att få ett bra resultat.

Har fortfarande inte sett något förslag på var jag skall köpa den ifrån till bästa pris, eller var det priset jag hittade det bästa som går att uppbringa?

Priset jag hittade var 365:- Euro inkl. Behringer micken och 6m kabel till micken.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:46:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det priset är bra. Har du kontakter i USA är det billigare och kampanjer lite överallt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:21:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det går inte att mäta automatiskt då man för bästa resultat måste mäta på flera platser. Både flera lyssningsplatser för basen och på kanske 1 m avstånd för högre frekvenser också.
Rätt använda med måtta gör en parametrisk eq underverk i ett vanligt vardagsrum.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:45:49  Show Profile Send U1 a Private Message
Ja då återstår det väl bara att beställa en då. Tack för all hjälp.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/05 :  12:05:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan nämna att jag låtit Harmony Design modifiera min Ultracurve.
Hela analogdelen är utbytt och den digitala recievern.
DA-omvandlaren är samma som Harmony Design använder i sina apparater så den är orörd.
Min Ultravurve låter nu riktigt bara med fin upplösning och dynamik.
5000:- kostade kalaset, men jag tycker det var värt det.
Jag har nu en bra DA-omvandlare med inbyggd EQ. Det ni!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/05 :  13:29:55  Show Profile Send U1 a Private Message
Björn-Ola: Oj då, det lät ganska super intressant!!!

Har jag förstått dig rätt med att du har moddat (eller Mattias) AD sidan men lät DAn vara?

Nu har du allt satt grillor i huvudet på mig! Jag antar att du tycker det var värt 5000:-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:29:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, endast recievern på den digitala sidan byttes ut mot en modernare mindre jitterkänslig variant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000