HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fått ett surrande ljud i högtalarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:00:59  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Efter att vi flyttade till ny lägenhet har jag fått ett surrande ljud i högtalarna. Detta uppfattas extra mycket när ingen musik spelas. Kan det ha med att vi nu inte har några jordade uttag. Om så är fallet, hur gör gör jag för att få bort oljudet?

/Jug

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:17:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Förmodligen brum ifrån centralantenn om du har kopplat en DVD till stereon och TV'n.
Om det är fallet måste man köpa en trafo ifrån t.ex. Ljudmakaren eller Elfa som galvaniskt avskiljer centralantennjorden ifrån anläggningen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Pälle
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/02/03 :  14:39:11  Show Profile Send Pälle a Private Message
Juggernaut, så du lämnar 850/x70forumet ibland du också ;)

Kolla så att inga nätkablar ligger nära signalkablar och högtalarkablar....
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:21:22  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jo det sitter en DVD kopplad till förstärkaren och TV'n. Man borde ju märka det i så fall om man drar ur antennkabeln som är kopplad till vägguttaget.
Jag läste i manualen till förstärkaren att brum kan framstå om man har ojordat vägguttag. Finns det något sätt att komma ifrån det ifall att det är därför det brummar.

Pälle... Jo, man kan ju inte snöa in sig på 850/x70forumet, tittar in här ibland men även på TPC och lite modellflygforum. Samt farsa.nu eftersom jag skall bli för för första gången snart.

/Jug
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:41:49  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Testat koppla dän antennkabeln men det hjälpte inte och inga signalkablar ligger ihop med strömkablar.

/Jug
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/03 :  23:39:34  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Hade brumm i min anläggning innan och begrepp inte vad det kunde
vara men så efter ett tag kröp det fram........
Hade DVDn inkopplad i försteget och det var den som brummade.
Prova att rycka RCAkopplingen från DVDn till stärkaren

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/04 :  07:39:26  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Ok, får testa det. tack.

/Jug
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2005/02/04 :  12:01:43  Show Profile Send silvr a Private Message
Jobbigt om man har dvdn som ljudkälla.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/04 :  15:17:26  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jo, men jag får väl köpa mig en cd spelare också. Tycker dock den jag har ger ett bra ljud även på musik. Det är en NAD T562.

/Jug
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:44:39  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Hjälpte inte att ta dän RCA kopplingarna och bara köra på fibern. Måste nästan vara fel på skiten eller jorden. När jag vrider på volymkontrollern så hörs ett pipande i högtalarna för varje steg jag höjer men om jag drar ner volymen helt då försvinner surret. Tidigare har jag uppmärksammat att radion hörs igenom man man hade instält på DVD på förstärkaren och höjde volymen till lite högre än vad man normalt lyssnar på.

/Jug
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000