HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Att bygga egna stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/02/02 :  13:33:58  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej,

Jag är relativt ny här på forumet och håller på att försöka lära mig om DIY-HiFi och känner att ju mera jag läser, tittar och klurar desto större blir suget att sätta igång.

Jag blev inspirerad av förförstärkartråden här på forumet och började tänka vidare i banor av att testa att bygga en förförstärkare som skall vara neutral/transparent i sin karaktär och den får gärna ha ett lagom knippe med ingångar samt gärna även en sub-ut.

Till detta skulle jag vilja bygga två stycken monoblock på c a 100-200 kvalitativa DIY-Watt för att på så sätt orka driva högtalare.


Vad jag nu letar efter är egentligen flera saker.

För det första skulle jag vilja ha rekommendationer på bra böcker/referensmaterial för att få en djupare förståelse av komponenternas betydelse/funktion/etc men även hur t ex förförstärkare och effektförstärkare fungerar och är uppbyggda.

För det andra är jag intresserad av att få tips om olika redan befintliga välljudande konstruktioner.

Och sist men inte minst skulle jag vilja ha lite kommentarer kring hur och om detta ovanstående låter sig göras och gärna lite kommentarer från dig/er som har erfarenheter av liknande byggen. Vad bör jag se upp med? Vad bör jag tänka på? Är detta kostnadseffektivt?


Tack på förhand

Mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:33:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Läs på www.sound.au.com .
Där finns det mycket lättförståligt och matnyttigt.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:55:59  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Circlomannen:

Tack för länken!

Fler tips - gärna även böcker - emottages tacksamt.


Mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/02/02 :  16:20:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://home.swipnet.se/~w-50719/links_pa.html
http://home.swipnet.se/~w-50719/links.html (På svenska)

På min länksida finns lite grann att bita i. Ska du göra det enkelt för dig kan du ju alltid kolla in

www.lcaudio.com

www.hypex.nl

eller AKSA som har gott rykte
http://www.printedelectronics.com

... sen kan du ju kolla in mina konstruktioner....

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/02/02 16:25:22
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:55:01  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Tack för alla tips och intressant läsning.

Hur är kvaliteten på Elliots produkter? Det såg ut att finnas några försteg där som skulle kunna vara intressanta.

Dock så återstår ju isf slutstegen. Det roligaste vore ju att få montera själv etc, men som en utväg finns väl Hypex 180-wattare. Hur mycket färgar Hypexgrejerna ljudet som kommer ut?


mvh
J

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/02/04 :  17:07:24  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du ska löda ihop något så skulle jag rekommendera ett AKSA kit. Det är väl beprövat och du får bra support.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:42:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kan rekomendera pa´s ytmonterade den låter riktigt bra
samt att den va skitkul att bygga,allt på samma kort det tyckte ja var bra som nybörjare.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000