HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fördelar/nackdelar med diesel vs benis motorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:02:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vi är på gång att byta fruns bil, vi har en trevlig Audi i sikte men det är en diesel. Vad finns det för för respektive nackdelar med diesel? Jag har aldrig ägt och kört diesel innan... Hon kör 1500-2000 mil om året ungefär...

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:20:51  Show Profile Send nalle a Private Message
Ofta brukar de dra lite mindre bränsle och ha ett lite bättre vridmoment än bensindrivna bilar (råstyrka). DE har en högre skatt än bensindrivna men jag har för mig att de blir billigare om man åker mycket bil men jag vet inte var brytpunkten ligger.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:29:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fördelen med diesel är att den kostar 4.50:-/litern...om man bor i norrbotten.

Kör man 2000mil/året brukar det gå jämt eller kanske med lite vinst att köra diesel om man ska tanka i mack. Därunder är det mer tveksamt, lite beroende på storleken på bilen givetvis(större bil = dyrare skatt och mer förbrukning).

En ytterliggare fördel av de som inte framkommit som visar sig i långtest är att dieselmotorer i regel är slitstarkare.

Nackdelar: De har bättre förbränning, vilket ger mindre spillvärme. Sjunker temperturerna längre ner har en del modeller svårt att bli riktigt varma.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/01 23:33:44
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:54:47  Show Profile Send Aton a Private Message
De låter för jäkligt! Jag skulle aldrig kunna tänka mig en diesel. Men är man typen som drömmer om trista modeller från Volvomuseet typ 740 eller 440 så för all del. Då kan väl även en diesel ligga på tio i topp-listan. Ta valfri vacker taxi-merca. När du hör den närma sig vill du bara gå därifrån. All skönhetsupplevelse är som bortblåst. Diesel borde förbjudas i personbilar. Ägarna borde omyndigförklaras.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/02/02 :  00:00:17  Show Profile Send Amund a Private Message
Efter att ha provkört BMW X3 så är jag såld på disel! Skulle jag planera inköp av familjebil så hade X3 el 530d varit givet då jag älskar den motorn.

Men, rätta mig om jag har fel nu.. Skulle inte skatten sänkas på diselbilar nu, och diseln bli dyrare?? Så att man inte längre måste köra mer än 5000mil(?)/år för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart?


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/02 :  03:04:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle skatten vara på en lägre nivå än idag, så skulle jag nog skaffa en diesel som nästa bil.

Aton: Det där att de låter,,, Möjligen GAMLA dieslar.
Polaren har en 330D (BMW), maken till trevlig var det längesen som jag körde.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  06:46:48  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Du har ett härligt vridmoment i en diesel. En kompis påstår att han kan köra sin Passat diesel på 0.4 liter/milen på landväg.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:14:07  Show Profile Send Gus a Private Message
Längst ner på den här sidan finns en tabell som jämför bensin/diesel-bilar av samma modell.
http://www.affarsresenaren.se/tidningar/2000_04/bil.htm
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:48:21  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

I praktiken så är en diesel trevligare att köra. Bättre bottendrag är rätt i alla lägen utom på bana kanske.

Värmeproblemet har de flesta bilar löst med en extra brännare som går igång vid kyla för att det skall bli värme i kupén

Bränsleförbrukningen är klart lägre, jag körde aldrig Passaten på mer än 0.55 och det var när det var bråttom... Nu snittar 525:an .065 och det är utan tanke på snålt körsätt

Nackdelen är skatten (vilken är nästan oförändrad över nyår jämfört med 25% höjning för bensinare) samt inköpspris.

Miljömässigt är den också en liten gris. Mer kväveoxid och massor av små elaka partiklar från de moderna högtrycksdieslarna.

Nu skall jag ut och åka långt i min!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:49:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Bilen vi kikat på är en Audi A6 3,0 TDI med årsmodell -05. Jag tror ingen skulle kalla den för trött och slö i alla fall... 0-100 på 7,1 sekunder (hur ofta man nu använder sig av det...)
Och tydligen ett vridmoment i hästväg (450?) vilket är viktigare tycker jag... Men men, jag har inte kört den än, skall nog göra det i eftermiddag.

Men som sagt, det vore intressant att veta ungefär var brytpunkten går för att det skall vara "lönsamt" med diesel... Kan jag utläsa några av era synpunkter som så att moderna dieslar är nog så intressanta som bensinvarianten vad det gäller de körmässiga egenskaperna?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  07:51:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det där med värmeproblemet är nog överkommligt när man bor i Göteborg...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:02:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fördelen med diselbilar är att dom är väldigt bensinsnåla.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:25:47  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
EngelholmsAudio:

Vad kostar en Audi A6 3,0 TDI?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:24:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Lars Tokyo, det beror på utrustningsnivå... Men allt från dyr till jättedyr.... Nybilspriset på en "naken" ligger nog kring 400 tror jag. Den vi kikat på är "bättre begagnad".
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:23:11  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Fördelen med diselbilar är att dom är väldigt bensinsnåla


Ja de är oerhört bensinsnåla, drar i stort sett ingen bensin alls

En bensinare på tomgång = "Jag blir orolig, misständer den??! undrar när den dör?"

En Diesel på tomgång = "Ahhhhh, det låter så tryggt att jag tror jag går och knyter mig ett tag"

quote:
massor av små elaka partiklar från de moderna högtrycksdieslarna.


Skall inte dagens partikelfilter ta bort sk*ten??

M Hade en gång en Escort Diesel-84,36kk Rosten tog den men motorn....


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/02 :  12:22:23  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag körde en Audi A6 2,5 tdi tidigare. Kan inte klaga på prestandan, antar att 3.0 är strået vassare. Att dieslar är tröga är en myt...

Numer har jag en Toyota Avensis, går på halvlitern och dieseln kostar 4,50:- så ekonomin är inget att klaga på. Bor man i södra delarna av landet är värmebekymret inget problem, bor man där tempen kan sjunka till -30 och därunder kan det vara det trots att man har extravärmare.

Köper man en bil för 400kkr+ så är nog ekonomin(skatt) och hur många mil man kör per år inget problem


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/02/02 12:23:47
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:30:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Att man bara för man har råd att köpa en bil för 400+ inte skulle bry sig om totalekonomin är också en myt...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:51:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gå nu å sätt dig i en Saab 9-5 Aero och återkom sedan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:51:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hummm vart hittar man diesel för 4:50:-/liter.
Inte här i Linköping i allafall. Runt 9:50 får man nog betala.

Är man inte nörjd med sin prestanda så kan man ju sätta in en KCR box o höja effekten lite o dessutom minska bränsleförbrukningen lite...

Jag kan inte klaga på prestandan på min Pajero Shogun.
0-100 på 12 sek med en 2500Kg bil...

Fast saktten på min bil är attans här ca 10500:-
Därför har man den lastbilsreggad
Då blir skatten endast 2000:-


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:59:38  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Engelholm Audio, det är en SAAB Aero 95 kombi -04 som frun har idag... (ärvd av mig när jag bytte) Jag gillade den, det gör INTE hon...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:14:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Byt fru?

Bilar är lika svårt som kablar och hifi. Gäller att hitta sitt.
Min flickväns föräldrar har en (något äldre) Audio 2.5 "desel". Helt klart bra, bräsnelekonomisk, bra drag och dessutom 6 växlar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/02/02 :  15:14:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Att man bara för man har råd att köpa en bil för 400+ inte skulle bry sig om totalekonomin är också en myt..

Självklart, jag tänkte mer på att kostnaden för skatten inte är väldigt betydande i den totala ekonomin.

quote:
Hummm vart hittar man diesel för 4:50:-/liter.


Inte i Linköping iaf...som sagt bor man i norrbotten kan man tanka för dessa pengar vi har också nyttan av grannländer. Det kan också finnas möjligheter om man känner åkare med egna tankar att få köpa av dem till billigare priser, då kan du hitta billigare i södra sverige också.

quote:
Är man inte nörjd med sin prestanda så kan man ju sätta in en KCR box o höja effekten lite o dessutom minska bränsleförbrukningen lite...

Detta hade jag tänkt göra, tyvärr bränner du dina fabriksgarantier om du gör detta så jag får vackert vänta 1år till innan jag kan plugga i en.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:03:09  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Hallå där......någon miljöbov lär du inte bli med en
ny diseldriven bil!!

Dom nya diselmodellerna släpper ut avsevärt mindre skit
än en motsvarande bensinare. Avgasreningen har blivit
mycket effektivare! Ett arv från lastbilsindustrin
som tog fram dom nya reningsmetoderna till sina fordon.
Dessa har nu applicerats i personbilstillverkningen.
Tom. Miljöpartiet vill sänka vägskatten på nyare diselbilar
på grund av dom låga utsläppen. Det säger de mesta.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/02/02 :  21:48:19  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Okej, Audin är nu provkörd... Frun som skall ha den sa efter 5 minuters provande.. "Den tar vi!" Dieselmotorn var fantastiskt härlig att köra!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/03 :  14:12:15  Show Profile Send JonasV a Private Message
Lite tekniskt kanske men "vevar" man bara igång en Diesel så skulle den kunna gå utan elsystem.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:42:33  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om det inte vore för att insprutningen numera är elektroniskt styrd...

Jag skaffade min första diesel för knappt ett år sedan efter 30 år med bensinare och jag har inte ångrat mig. En liten pyttediesel som ger 310Nm vid 1900 varv är inte fy skam. Det tog ganska lång tid att vänja sig vid det lägre varvtalet där man gärna växlar vid 2000 varv och har sådant bottenvrid att man kan rulla iväg och växla till 4-an utan att gasa.

Bilen är en Skoda Fabia RS, 131hk, 6-petlåda.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000