HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Ljudkort eller CD eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:32:50  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Ska hitta en källa till min X-can och HD600.
Hur står sig ett M-audio DeltaAudiophile 2496 jämfört t.ex en äldre cd som idag kostar beg. ca 2000:- och för ca 10 år sedan 10k.

Lite udda fråga kanske men jag vet inte om jag ska ha datorn som källa till min X-Can V3 och HD600 eller om jag ska ha en äldre men hyffsat bra cd.

Med ett bra ljudkort så blir troligtvis all musik på datorn roligare att lyssna till också. Om det nu går att trycka ur mer ur Mp3, inget man gärna skämmer ut dessa prylar med men det händer tyvärr
Dock kan ju en hel del WAV lagras...

Annan sak jag har funderat på är att ha något billigt kort som bara skickar ut digitalt och sedan använda en extern DAC tex som DAC-3 ifrån Cambridge.

Som ni inser så är det inge värsting prylar jag är ute efter. Så kom med förslag!


silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:47:11  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om du skall lyssna vid datorn och datorn är riktigt tyst (dvs lite mycket fläktljud och annat störande) så rekommendera jag datorn som source. Ganska billigt tar ingen plats (alltså ljudkortet innuti datorlådan) och ger kan ge bra ljud jämfört med en gamal billig CD.
Jag rekommenderar starkt programmen Exact Audio Copy och Monkeys Audio compression för att läsa in och spela upp ljudet i lossless kvalitet.

Fördelen med CD är: Mycket tystare gång än de flesta datorer. Passar bättre vid en bekväm lyssningsfåtölj.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000