HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inline attenuators
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2005/01/30 :  13:06:02  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
undrar om någon har ork att hjälpa mig- på grund av olika skäl vill jag prova att dämpa utnivån från försteget (rörpyts). Tänkte försöka något á la Rothwells (6db dämpning), alternativt löda in något på utgångskontakterna i försteget.
Har dock ingen aning om vilka motståndsvärden man skall använda och ej heller hur det skall kopplas (ett motstånd i serie med signalen och mellan signal och jord antar jag). Komponenter och lödkunskap finnes i stora mått- elektronikkunskap saknas...
Med vänliga hälsningar,
Kristian

Den som syndar sover icke.

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/30 :  13:24:45  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det är bättre att dämpa på ingången till slutsteget då det är vigtigt att ha kvar förstegets relativt låga utimpedans så det orker driva kablerna till slutsteget (om dom är mycket korta spelar det mindra roll)

Annars gör du bara en spännings-delare: 2 motstånd i serie med varandra från + till - och tar signalen ut på mitten. Jag skall försöka en ritning. Blir handgjort och med kamera
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/30 :  13:59:54  Show Profile Send Peter S a Private Message
Om man antager att in-impedansen på slutsteget kanske är 100 kohm skulle följande värden ge en sänkning på ca. 6dB:

Spänningsdelaren består av överst 100kohm, och nederst ca. 25kohm (33k-motståndet + inimpedansen).



Rätta mig alla stora pojkar om jag är helt fel!

mvh Peter S
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2005/01/30 :  14:02:32  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ahaa!
Verkligen jättebussigt! Å ritning och allt, man tackar ödmjukast.
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/30 :  14:07:31  Show Profile Send Peter S a Private Message
Värsågod!

Blir det för mycket dämpning ersätter du 33k med en större och 100k med en mindre.

Edited by - Peter S on 2005/01/30 14:12:02
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:01:07  Show Profile Send Bardis a Private Message
En variant är att transformera ner signalen. Sowter har en traf 9339 med max 24dB dämpning i 1dB steg. Då får du varierbar känslighet. Låter bra med.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:16:53  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Tack för tipset Bardis.
Faller testet med den fasta dämpningen väl ut är det helt klart något att testa. Försteget har så hög förstärkning att volymen sällen går över 9.00. Kasst för all diskant försvinner om jag vill lyssna på riktigt låg volym... Volympotten som sitter i är en 100Kohm's Alps, bytte från orginalet (fasta motstånd i 24 steg) för att kunna finjustera lite mer men det blev inte bra ändå.
Vad händer om man sätter i en annan volympot tro? 50Kohm?`
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:41:36  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har du en pott med fasta motstånd är det bara att byta till lite högre värden. Eller ett motstånd i serie med den. Fasta motstånd låter bättre än kolbanepott även om det är en Alps.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2005/01/30 :  17:11:47  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Bardis,
tack för dina kommentarer, är väl medveten om att attenuator med fasta motstånd är bättre än den finaste kol/plastbanepoten. Denna är från Kina med röda "firecracker"-motstånd (som jag i.o.f.s. bara har goda erfarenheter av) men för att vara säker på att den inte spökade kastade jag in alpsen (som var "känd" sedan tidigare).
I serie med volympoten säger du? -alltså ett motstånd på varje in-sladd till poten? tips på lämpligt värde? Som jag sa tidigare, hardcore-elektroniken är inte det jag är bäst på
Med vänlig hälsning,
Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/01/30 :  17:26:10  Show Profile Send Bardis a Private Message
Mät på attenuatorn hur stora stegen är mellan värdena på morstånden. Det brukar vara större steg i ändlägena. Gör en uppskattning här av på vilket värde du behöver.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:20:43  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Nja, nu blev det komplicerat igen , Bardis, du skrev om att lägga ett motstånd i serie med poten- har du lust att förklara hur? Före eller efter poten? Både signal och jord?
Annars blir det så att jag testar Peter S variant.
Tack för hjälpen bojjs!
Med vänlig hälsning, Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000