HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare A30.2, fråga om fas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/29 :  14:20:39  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hej alla primare ägare.
Jag har en fråga till er är A30.2 ett en icke-inverterande eller en inverterande förstärkare.

Dvs ger en positiv signal på RCA ingången en positiv signal ut på högtalar utgången, eller tvärtom

Och Ja innan ni tipsar mej,jag har frågat primare, men deras kund support har brytit ihopp
jag mailade den 8 och har inte fått nåt svar.

För en tekniskt insatt persson på detta företag lär det ta max tre minuter att lösa problemet dvs läsa mitt mail tänka 15sekunder skriva svars mail fixat men nä

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/29 :  21:05:38  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag tror att det är bättre att du skickar mejl till Hasse på AudioActive. Jag skickade mejl till Primare kundsupport efter c:a 3 veckor fick jag svar där dom skrev att dom hade vidarebefodrat mitt mejl till Hasse på AudioActive :-) Han svarade samma dag.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:12:03  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Bra tips ! fick svar direkt nästan :-)
Den är icke inverterande, om nån annan undrar.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:00:48  Show Profile Send Roq a Private Message
...och då får jag haka på med en fråga eftersom tråden var "en fråga om fas":

Vad spelar "Absolut fas" för roll? Primare har ju en omkopplare för att invertera fasen på min I-30. Jag vet vad som menas rent fysikaliskt men i manualen står att den skall användas för att växla fas om "inspelningen har gjorts i fel fas".

Hur kan det spela någon roll om ljudvågorna är inverterade - ljud är ju tryckskillnader i luften och skillnaden är ju lika stor mellan -1 och +1 som den är mellan +1 och -1?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/31 :  08:29:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Det är som med kablar, endel hör skillnader om de jämför upp-
spelning i fel fas med rätt - ungefär som skillnader man kan
få genom att vända på nätkontakten. Basen brukar främst anses
bli tightare i rätt fas.

Martin
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/31 :  09:58:06  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
man kan også høre det på plasseringen av f.eks stemmer i lydbildet. Prøv med en korinnspilling.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/31 :  18:56:27  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Detta är ett slutsteg , ni är ute och cycklar
Jag ville veta detta för att jag använder 3st olika slutsteg av olika fabrikat i min anlägning,
som är multikanal. alltså är det högst relevant om förstärkaren inverterar eller ej.

Och ja det finns testsignaler men jag äger ingen som testar fas mellan tex höger bak och höger fram.
Fasning mellan höger-vänster-center är helt klar för mig, samt även högerbak-vänsterbak
men X faktorn har varit om front-bak förhållandet är i med eller motfas, det finns ju en del delay och och processning i dessa kanaler så det kan ju vara svårt att veta vilket som är rätt.
Nu när jag jag vet hur primare slutsteget fungerar så vet jag vad som är rätt genom att följa kablarna

Vad det gäller absolut fas för hela anläggningen så kan jag skifta med en knapp på fjärren.
Vad jag vad ute efter var att säkerställa att inget är i fel fas, samt definiera vad som är positiv fas i min anläggning.
I och med klargörandet från hasse så vet jag vad jag behöver veta.

/Mikael

Btw:
Dessutom kan vissa signal källor vara fasvända så då kan man programera en ingång i "motfas"
men då måste man återigen veta vad som är "rätt". Mitt Gammla EC mc steg var sådant.

Ett annat användningsområde:
för att vända fasen i hela annläggning är att det finns ett antal inspelningar ute som rent tekniskt inte är i korrekt absolut fas, man kan stilla sin nyfikenhet genom att helt enkelt prova sig fram när man lyssnar.

(edit: jag inte stava jag är anfalfabet )

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

Edited by - Mnyb on 2005/01/31 19:06:36
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:20:10  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Roq, om detta tvistar de lärde om signalen vore en kontinuerlig symetrisk sinusvåg så har du otvivelaktigt rätt, då spelar bara relativ fas roll (dvs inga fasfel i anläggningen)
Haken tycks vara transienta & asymetriska förlopp, tillslag på instrumment etc.
Signalen "börjar" ju på något sätt ?
Om detta har det skrivits mycket jag kan inte påstå att jag vet vad som är rätt, men vissa hifi-fabrikat låter en testa stjälv.

Men detta var ju inte mitt problem, men ändock ett intressanr ämmne.

Men det är nog vanliggare med rätt fas på inspelningarna, så att ha hela systemmet i "rätt" fas
är nog en bra grundinställning, teoretiskt behöver man ju inte ändra så ofta då.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/01 :  08:36:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
Går det inte att koppla din vänster-höger-center fas-testnings
skiva så att höger kanal från CD:n går till slutsteg1 (vänster
front) och vänster kanal går till slutsteg 2 (vänster bak) och
sedan lyssna. Detta kan väl upprepas på höger sida.


Martin
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/02/01 :  10:31:51  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jo då Martin, men jag ville ju slippa det, signalkablarna räcker inte.. nivåerna är olika på slutstegen testerna finns på en DVD så signalerna kommer den vägen, jag har funderat på att flytta högtalar kablarna och testa , känsligheten är ungefär densamma i alla mina högtalare.
Nu behöver jag ju inte testa, men för säkerhets skull kanske ? det är ##%"#&%% bökigt att terminera mina caldera kablar i mitt huvudslutsteg vill inte gärna riva i det om jag inte måste.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000