HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD S300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/06/27 :  18:08:37  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Ok, nu börjar jag bli less. Har frågat lite lätt om detta tidigare, men fick inget tillfredsställande svar.

Har, som den normalbegåvade antagligen redan gissat, en S300. Denna har på senare tid lagt sig till med ett tämligen otrevligt beteende.

När jag inte spelat en skiva på ett tag (försärkaren står alltid på ) och höjer volymen, hörs ett kraftigt och kortvarigt brus i vänstra kanalen. Ljudet liknar det som uppstår när en pappersbit snabbt komprimeras till en bråkdel av dess tidigare storlek.

Om jag sedan, efter att ha spelat ett spår eller två, testar igen har fenomenet upphört. Vad kan detta bero på?

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/06/27 :  18:49:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har haft samma problem med min panasonic-freestyle då jag var ung. Då volymknappen inte användes på ett tag då kom det såna där otrevliga ljud när man vred upp, då brukade jag snabbt höjja och sänka några gånger och ljudet försvann ett tag. Men detta hände bara när apparaten började bli gammal, fenomenet är väl ganska välkännt och finns hos alla billiga välanvända potentiometrar.
Varför din S300 håller på sådär har jag ingen aning om, en sån apparat borde klara sig i 10år utan liknande problem.

En annan rolig grej som finns på billigare äldre förstärkare är alla "trevliga" missljud från knappar som source direct. Jag har själv problem med den knappen på min HK680, så volymen måste alltid ner om jag ska trycka på den. På min gammla HK6600 fanns det lodness, subsonic och liknande, dessa knappar hade också förmågan att skicka tervliga missljud till högtalarna, men där var jag tom tvungen att stänga av strömmen till högtalarna, missljuden kom även vid noll-volym
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/27 :  21:52:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hur länge har du haft din S300?
Är det inte lååång garanti på den?
Tag kontakt med Hifi Klubbens service, och kolla om de känner igen problemet.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/06/27 :  22:25:48  Show Profile Send Morgan a Private Message
Kan vara oxidation i en potentiometer. Kan vara statisk elektricitet. Man vara problem med jordningen.
Sådant brukar gå att fixa, så lämna in den om du har garanti kvar. Annars är det sannolikt inget farligt som måste åtgärdas. Jag har levt med skräpet i min Rotel RC-1000 förförstärkare i kanske femton år (den driver mina subwoofers)

MVH
/Morga
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:34:38  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Tackar ödmjukast för svaren.

Tror inte jag har någon garanti kvar, hittar inte kvittot heller så det spelar mindre roll.

Får väl helt enkelt leva med det tills jag byter stärkare antar jag. Av era kommentarer att dömma är det ju inget allvarligt problem heller, så det ska väl gå.

Ny förstärkare är ju aldrig fel heller, man kanske skulle börja undersöka marknaden lite :>


Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:40:13  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Tackar ödmjukast för svaren.

Tror inte jag har någon garanti kvar, hittar inte kvittot heller så det spelar mindre roll.

Får väl helt enkelt leva med det tills jag byter stärkare antar jag. Av era kommentarer att dömma är det ju inget allvarligt problem heller, så det ska väl gå.

Ny förstärkare är ju aldrig fel heller, man kanske skulle börja undersöka marknaden lite :>







Hej!

Om det är volympotten som är utsliten så är det lätt att byta den.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:47:25  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Lätt och lätt, det beror nog på vem som ska göra det :>
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:55:22  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Lätt och lätt, det beror nog på vem som ska göra det :>





Jag syftade på någon med kunskaper om hur man löder bla.
Var bor du?

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2002/06/28 :  00:58:53  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Jodå, förstod det :) Menade bara att jag aldrig skulle klara av eller ge mig in på ett sådant projekt själv.

Jag bor uppe i Piteå (Norrbotten), så jag får nog åka några mil om jag ska hitta någon som kan fixa det åt mig.


Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/28 :  01:04:38  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jodå, förstod det :) Menade bara att jag aldrig skulle klara av eller ge mig in på ett sådant projekt själv.

Jag bor uppe i Piteå (Norrbotten), så jag får nog åka några mil om jag ska hitta någon som kan fixa det åt mig.







Oj, det var en bit. Hade du bott i sthlm hade jag kanske kunnar fixa det.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000