Author |
Topic |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 09:27:55
|
Hej på er alla bättre vetande...
På grund av stånde vågor får jag mycket kraftiga resonanser i vardagsrummet vid ca 37, 67-72 och vid ca 110 Hz och däremelllan är det nästan tyst. Rummet har måtten 450*430*250 cm (ca 20 m2). Nu har min snälla flickvän gått med på att ha tyg på en hel vägg (11 m2). Nu kommer tyget troligtvis inte att dämpa basen så mycket men mellanregister och diskant bör bli klarare. Högtalarna som används är ett par egenhändigt konstruerade 3 1/2 vägare (en aktiv sub i varje högtalare). Sammanlagt 4 st 10-tummare från Peerless (http://www.d-s-t.com/peerless/data/831727.htm)
Nu till min fråga: Vad bör jag ha bakom tyget??
Har funderat på äggkartong (+ filtmatta) och asfaltsboard (pressad papp som jag isåfall tänkt skära till "sågtandsmönster" + filtmatta) eller finns det något annat bättre och inte allt för dyrt alternativ?? |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 09:58:26
|
Under bildrepportage kan du se mitt men även DrKim's dämpningsanordningar. Det dämpar rätt mycket mer än bara "tyg på väggen" och kostar inte en förmögenhet.
Dämpningen skall du "enligt boken" inte ha bakom lyssningsposition utan vid högtalarna.
Det kommer inte dämpa nån bas.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 11:41:43
|
Tyvärr kommer inga av dina förslag att dämpa de frekvenser du nämner, för det måste det till membrandämpare eller helmotz resonatorer. Du kan säkert få plats med en membrandämpare bakom tyget medan HR är mer tveksamt. Det finns två länkar i "kokboken" som ger många tips om du vill bygga själv.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 17:59:01
|
Ja, era byggen ser ytterst intressanta ut...tror ni att det skulle fungera ännu bättre om man satte en diffusor bakom markplattorna som reflekterar den reflekterade basen åt annat håll(för att undvika stående vågor)??
Det är förresten just väggen bakom högtalarna jag fått lov att göra om som tur var:-)
//Petter |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/01/28 : 21:29:46
|
För att en diffusor skall funka i basen behöver den vara 6 m djup. Typ. =svårt att få plats med hemma. Nä knappast realistiskt.
En membranabsorbent kan göras som en platt lufttätlåda bakom draperiet enligt deprinciper som Ethanwiner ger. Det kan funka.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|