HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DRIVERACK PA / 260 VS. DCX2494 / FDS-334T/336T
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:37:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag go vänner vad säger ni ?

Mitt dilemma är följande, vilken skall man välja ?

Behringers DCX2496 är en mkt "kunnig" apparat, frågan är hur den låter och gör sitt jobb, jag menar priset är ju löjligt lågt ca 4500kr, billigt behöver inte vara dåligt, jag känner inte till behringers försäljningsvolymer.

DBX Driverack PA alt. 260 är ju en sorts gyllene medelväg, PA'n kan ju inte lika mkt som behringern men det den kan gör den kanske bättre, detta med priset i bakhuvudet ca 7000kr (PA).
260'n är väl iklass (och förbi?) Behringern i finessrikedom, priset är dock definitivt förbi, ca 9000kr

BSS FDS-334T/336T (främst 336'an) minidrive ligger säkerligen mkt bra till prestandamässigt, desvärre är ju priset justerat därefter, ca 16000kr.

Även om BSS står mig väldigt varmt om hjärtat så får jag nog utesluta denna ur dilemmat pga priset, inga tvivel om att priset reflekterar prestandan, men likväl är det mkt pengar, so long BSS...

Kvar återstår nu 3 kombatanter, DCX2496 samt PA och 260.

Om någon av er därute vet något om någon eller flera av dessa apparater skulle jag uppskatta er syn på mitt lyxproblem.

Om ni har tips på likvärdiga apparater i liknande prisklass från andra tillverkare så låt mig gärna få veta detta också.

Vilken det än blir är den tänkt att användas hemma ihop med PLX steg från QSC, om detta är till någon hjälp.

Tacksam för hjälp.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/28 :  10:50:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klart intressant frågeställning, Martinsson!

Jag är själv nyfiken på Behringers 2496 men även DBX PA. Priset skiljer dom åt med dubbla resp halva (nej, inte 4 ggr) och den billigare kan mer!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/28 :  11:28:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
DCX2496 tar digital in men det gör inte Driverack PA såvitt jag vet. Viktig sak för mitt val.

Dock har ju PA en RTA vilket DCX2496 inte har. Driverack PA verkar vara lite mer åt DCX2496 och DEQ2496 kombinerat i en burk vilket kanske ger ett annat sken åt priset.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/28 :  16:06:53  Show Profile Send U1 a Private Message
Äger Behringer och är mycke nöjd. Vad skall du använda den till?

MvH
Johan
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:18:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tanken är att att köra aktiv delning till mina DIY skapelser (2-vägare), de är idag passivt delade men det är ju en ganska smal sak att riva ut filtret och smälla dit ett par kontakter till.

Visst är det kanske lite overkill med en 2->6 kapabel maksin för detta endamål, men vem vet vad framtiden erbjuder.
Jag är också Behringer-ägare och kan instämma i att det är helt ok grejjer, ser man till priset är de mkt mer än bara OK.

Efter att ha tittat efter mer noga på prislistan så inser jag att jag haft fel angående 260 modellen från DBX, den kostar inga 9000kr utan 12000kr (för oss stackars konsumenter), detta gör tyvärr att jag bortser från denna annars mkt åtråvärda plåtlåda.

Efter att ha tagit mig ur depressionen orsakad av denna upptäckt inser jag nu att jag bara har två apparater att välja mellan, DBX PA samt Behringern.

Jag känner mig nog bättre till mods med DBX'en än Behringern, detta grundar jag på tidigare erfarenheter samt branchfolks utlåtande, och det är svårt att bortse ifrån att DBX har ett bra mkt bättre ryckte ute i yrkesvärlden än vad Behringer har just nu, detta kanske verkar dumt att ta hänsyn till då jag inte avser att "jobba" med den i pengainbringande syfte, men det känns ändå bättre på något sätt.

Visst, den saknar 48dB/Okt filter, 31 bands EQ och digital ingång, och för dessa tillkortakommanden får man betala 2500kr extra (detta kan man motivera med RTA funktionen kanske), så vad är det då som motiverar min känsla kan man undra, jo en känsla av trygghet och säkerhet (låter rätt konstigt i dessa sammanhang men ändå), en känsla av att ha en apparat märkt med betyget "mkt väl godkänt" på alla världens språk.

Frågan är om man skall lita på en känsla, detta är vanligtvis inte i min natur.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000